دفاع مقدس حافظه شکست تاریخی 200 ساله ایران را تغییر داد
کد خبر: 3749955
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
صالحی در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس:

دفاع مقدس حافظه شکست تاریخی 200 ساله ایران را تغییر داد

گروه ادب ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس، گفت: هشت سال دفاع مقدس حافظه شکست تاریخی ایران در نبردهای مختلف را که سابقه 200 ساله داشت تغییر داد.

دفاع مقدس حافظه شکست تاریخی 200 ساله را تغییر داد

 به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در سالن سینمایی وزارت ارشاد با تسلیت شهادت تعدادی از هموطنان در حادثه تروریستی اهواز گفت: دفاع برای ما ایرانی‌ها و تاریخ ایران لیلة‌القدر است اگر لیلة‌القدر به شبی که ملائکه نازل می‌شود و تقدیر سال در آن رخ می‌دهد و از هزارماه با فضیلت‌تر است تعریف شود، پس هشت سال دفاع مقدس در تاریخ چنین جایگاهی دارد و این تفسیر گزافی نیست.

وی افزود: این تعبیر را از زوایای گوناگون می‌توان تفسیر کرد ما در تاریخ 200 سال گذشته از میانه دوره صفویه در اغلب نبردها شکست خورده بودیم و این موضوع چه در اواخر دوره صفویه چه در دوره قاجار سبب تزلزل و بی‌اعتمادی ملی شده بود. در حالی که هشت سال دفاع مقدس این حافظه تاریخی را تغییر داد.

 صالحی ادامه داد: جنگی به ما تحمیل شد که در آن دو امپراطوری شرق و غرب در کنار هم قرار گرفتند و هزاران کیلومتر از خاک ایران را تصرف کردند و می‌خواستند ایران را تجزیه کنند، اما با وجود ائتلاف جهانی ایران از جنگ سربلند بیرون آمد و یک وجب از خاکش را هم تسلیم دشمن نکرد. از این رو حافظه جمعی 200 ساله را تغییر داد.

وزیر ارشاد گفت: از روایت 8 سال مقاومت مردم ایران و تسلیم‌ناپذیری آن‌ها در مقابل دشمن می‌توان ساعت‌ها سخن گفت و مقالات بسیار نوشت. دفاع مقدس هشت ساله به جامعه ایرانی روحیه اعتماد ملی داد. همچنین در این جنگ ویژگی تاریخی و اقلیمی ایران مطرح بود چراکه تنوع اقوام و مذاهب مختلف در کشورمان در سال‌های متمادی سبب وحدت ملی شد و در دفاع مقدس این موضوع زمینه وحدت بسیار را فراهم کرد و گستره جغرافیایی مدافعان ایران از شرق و غرب و از شمال تا جنوب شهدا، جانبازان و آزادگان بسیاری را تقدیم این آب و خاک کرد و حلقه دیگری به وحدت ملی اضافه شد و همه اقوام ایرانی فکر می‌کردند در هشت سال برای ارزش‌های دینی و انقلابی و ملی جنگیدند. از این رو زنجیره وحدت ملی پدید آمد و همه اقوام حس کردند یک تاریخ مشترک دارند.

وزیر ارشاد تصریح کرد: شهدای ترکمن، بلوچ، عرب، کرد و شهدای ادیان توحیدی و مذاهب مختلف همه در کنار هم قرار گرفتند تا از ارزش‌های دینی و سرزمینی دفاع کنند و این هشت سال به کمک انسجام ملی آمد و پشتوانه وحدت ملی شد.

صالحی ادامه داد: در هیچ دوره تاریخی در راستای حفظ منافع ملی وحدتی با این گستردگی نداشته‌ایم، در حالی که هشت سال جنگ این تجربه را برای ایران زمین دربرداشت. همچنین هشت سال دفاع مقدس فرصتی را برای الگوسازی و الگودهی فراهم کرد. ما در چهارراه هجمه‌ها بودیم، اما این هشت سال دوره خاص و متمایزی بود و زن و مرد و پیر و جوان از مذاهب و اقوام مختلف، گروهای اجتماعی و صنفی گوناگون در دفاع مقدس حضور داشتند و ما در هیچ دوره تاریخی، چنین وسعتی از هماهنگی اقوام و مذاهب را نداشته‌ایم. این هشت سال چنین تجربه‌ای را برای ایرانیان در پی داشت.

صالحی در پایان سخنان خود از فرصت الگوسازی و الگودهی که هشت سال دفاع مقدس به ایرانیان آموخت، سخن گفت و یادآور شد: گستردگی جغرافیایی حضور ایرانیان در دوران دفاع مقدس خاص و متمایز است؛ امروز هر فردی می‌تواند ده‌ها الگو از دوران دفاع مقدس برای خود بیابد.

براساس این گزارش در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس از هنرمندان شاخص دوران دفاع مقدس با اهدای لوح تقدیر و جوایزی به شرح زیر تقدیر شد:

انسیه شاه حسینی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان دفاع مقدس

جمشید جم، سراینده ترانه «یار دبستانی»

سیاوش طهمورث، بازیگر فیلم‌های دوران دفاع مقدس

کمال‌الدین شاهرخ، عکاس خبری حوزه دفاع مقدس

نصرالله قادری، کارگردان آثار سینمایی ژانر دفاع مقدس

علی سلیمانی، بازیگر فیلم‌های ژانر دفاع مقدس

داوود نیکنام، خوشنویس حوزه دفاع مقدس

مجید فدایی‌منش، هنرمند حوزه دفاع مقدس

محمدمهدی سیار، شاعر جوان و سراینده اشعاری با مضامین دوران دفاع مقدس

رحیم مخدومی، نویسنده آثاری با مضمون دفاع مقدس

 انتهای پیام

captcha