تاثیر رباخواری بر انحطاط اخلاق جامعه
کد خبر: 3750244
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۸
در تفسیر سوره بقره مطرح شد:

تاثیر رباخواری بر انحطاط اخلاق جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی فساد عقیدتی را زمینه‌ساز عدم تشخیص حق از باطل برشمرد و گفت: یکی‌از جاهایی که قرآن در بحث ربا هشدار می‌دهد تاثیر مستقیم رباخواری بر خراب شدن اخلاق جامعه است چراکه وقتی اخلاق جامعه سودمحور شد همه آسیب می‌بینند.

 تاثیر مستقیم رباخواری بر خراب شدن اخلاق جامعه

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن‌کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، مبحث ربا و رباخواری و مباحث تکان‌دهنده پیرامون آن‌را مبنای تفسیر آیه ۲۷۵ سوره بقره با مضمون «الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلَّا كَما يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهى‌ فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَ مَنْ عادَ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ‌« برشمرد و اظهارکرد: ربا از بحث‌های تکان‌دهنده در آیات و روایات است.
وی با ذکر این مطلب که طبق آیه ۲۷۵سوره بقره کسانی‌که ربا می‌خورند، برنمی‌خیزند مگر مانند کسی‌که جن‌زده است، ادامه داد: این قبیل افراد اصل را بر ربا می‌گذارند و بیع را با ربا مقایسه می‌کنند در حالی‌که خداوند بیع را حلال و ربا را حرام کرده است.
ویسکرمی با بیان این مطلب که در نکات تفسیری این آیه بین مفسران اختلاف وجود دارد، تصریح کرد: اگر کسی گناهکار بوده و به محض فهمیدن از گناه پرهیز کند به دستور خداوند عمل کرده است، اعمال گذشته وی آمرزیده می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که رسول خدا(ص) در زمانی می‌زیست که مردم در جاهلیت بودند، اضافه کرد: ورود اسلام خط بطلانی بر روی جاهلیت گذشته کشید.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که مکتب اسلام بیانگر این نکته بود که نباید با گذشته افراد کاری داشته باشیم، افزود: در جنگ احد یکی‌از مسلمانان وقتی قاتل پدرش که او نیز از مسلمانان بود را دید، او را کشت روز بعد پیامبر دستور قصاص او را داد و شفاعت هیچ‌کس را قبول نکرد و فرمود دوران جاهلیت تمام شده است کمااینکه اگر کسی تا قبل از اسلام رباخوار بوده اما با نزول اسلام از کار خود دست می‌کشید، گذشته او بخشیده می‌شود.

قرآن، وجود جن‌زدگی را تایید می‌کند

وی با اشاره به این‌که نکته مهم این آیه بیانگر آن است که جن‌زدگی وجود دارد، خاطرنشان کرد: از تفسیر اجمالی از این آیه برداشت می‌شود که شیطان می‌تواند به انسان آسیب جسمی، روحی و روانی برساند لکن آسیب شیطان به نوع انسان بستگی دارد چراکه در حالت عادی خداوند اجازه تصرف انسان را به شیطان نداده است فقط ورود او در حد وسوسه است.
ویسکرمی با بیان این مطلب که اگر شیطان بر انسان مسلط شود می‌تواند به جسم مسلط شود، اضافه کرد: اگر شیطان به جسم ضربه بزند اختلال روانی ایجاد می‌کند و برخی بیماری‌ها ناشی از رذایل اخلاقی است تا جایی‌که حرص دنیا می‌تواند انسان را از پای دربیاورد.

فساد عقیدتی موجب عدم تشخیص حق از باطل می‌شود

وی با اشاره به این‌که فساد در عقیده موجب می‌شود انسان خوب و بد را تشخیص ندهد، فساد عقیدتی را زمینه‌ساز عدم تشخیص حق از باطل برشمرد و گفت: یکی‌از جاهایی که قرآن در بحث ربا هشدار می‌دهد تاثیر مستقیم رباخواری بر خراب شدن اخلاق جامعه است چراکه وقتی اخلاق جامعه سودمحور شد همه آسیب می‌بینند.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که رباخواری اقتصاد و معیشت را تخریب می‌کند، تصریح کرد: ریشه بسیاری از مشکلات خانوادگی حرص دنیاست گاهی مسائل اقتصادی و بروز مشکلات روحی و روانی در خانواده‌ها به دلیل حرص دنیوی به طلاق کشیده می‌شود.

رباخواری نظام اجتماعی جامعه را بر هم می‌ریزد/مسائل حاشیه‌ای مالی را وارد زندگی نکنیم

وی با اشاره به این‌که رباخواری نظام اجتماعی جامعه را بر هم می‌ریزد بسیاری از کم‌عقلی‌ها را به‌دلیل حرام‌خواری دانست و گفت: ربا انسان را حریص و تنش‌ها را زیاد می‌کند.
ویسکرمی با بیان این مطلب که رباخواری ریشه رذایل اخلاقی است و باور به قرآن موجب آسان شدن زندگی است، ادامه داد: با عدم کنترل خشم، حسادت و کینه زندگی نابود می‌شود چنان‌که در تاریخ مشاهده می‌شود چه خون‌هایی که به‌دلیل عدم کنترل خشم ریخته شده است.

این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که تقوا تنها زادی است که در قیامت دادرس انسان است، تصریح کرد: مسائل حاشیه‌ای مالی را نباید وارد زندگی کنیم.

انتهای پیام

captcha