آیا با انتخاب و انگیزه مقدس وارد حوزه شده‌اید؟
کد خبر: 3750276
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
پرسش آیت‌الله مصباح یزدی از طلاب حوزه:

آیا با انتخاب و انگیزه مقدس وارد حوزه شده‌اید؟

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه بسیاری از کسانی که در قدیم به حوزه می‌آمدند، انگیزه‌ای سنجیده و انتخاب‌شده نداشتند، گفت: سؤال من از جمع این است که آیا شما هم این‌گونه هستید یا با انتخاب وارد این مکان مقدس شده‌اید؟

آیا با انتخاب و انگیزه مقدس وارد حوزه‌شده‌اید؟به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شب گذشته، سوم مهر در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 97-98 این موسسه با بیان اینکه بنده در سن 13 سالگی و به تقدیر الهی به سمت طلبگی آمدم گفت: در آن زمان مشکلات فراوانی گریبان جوانان و خانواده‌ها بود و برخی از طلاب با انگیزه‌های مادی به سمت حوزه می‌آمدند.

وی با بیان اینکه انگیزه‌هایی مانند، معاف شدن از سربازی و فرار از مشکلات زندگی هدف برخی از طلاب بود تصریح کرد: من همیشه از خود این سؤال را می‌پرسیدم که برای چه این وضع در جامعه حوزوی وجود دارد که برخی برای فرار از مشکلات به سمت حوزه می‌آیند که البته مسبب اصلی این دست‌نشاندگان و دولت‌های آن دوره بودند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کسانی که در قدیم به حوزه می‌آمدند، انگیزه‌ای سنجیده و انتخاب‌شده نداشتند عنوان کرد: سؤال من از جمع این است که آیا شما هم این‌گونه هستید یا با انتخاب وارد این مکان مقدس شده‌اید؟

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه گفت: امروز به برکت انقلاب، شرایط گذشته وجود ندارد و روحانیت با اختیار و عقل حرکت می‌کند، ادامه داد: امروز به برکت انقلاب روحانی شدن و ورود به حوزه یک شغل آبرومند در کنار دیگر کارهاست ولی این همه هدف ما نیست و نباید باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: فرض کنیم که در بهترین شکل، روحانیت آبرومندترین شغل است و خدا نیز راضی است اما آیا این برای ما کافی است؟ اگر کسی تنها به‌خوبی شغل روحانیت اکتفا کرد؛ قطعاً برای او روزی فرامی‌رسد که پشیمان می‌شود زیرا انسان باید در اوج حرکت کند.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: اول باید باور کنیم که از شغل روحانیت و حضور در حوزه مراتب بالاتری نیز وجود دارد، زیرا انسان موجود عجیبی است و استعداد بالایی از ناحیه خدای تعالی به او عطا و برای هدفی والا خلق شده است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: هرکدام ما در هر سنی که هستیم می‌توانیم تصمیم بگیریم که پرواز کنیم و این  برای همه ماشدنی است، عامل اصلی این مسئله همت است، همت شرایطی دارد باید مجموعه‌ای از شناخت‌ها حاصل شوند و باور کنیم که چنین مسیری وجود دارد و ما می‌توانیم پرواز کنیم و اگر این کار را نکنیم روزی فرامی‌رسد که پشیمان می‌شویم و آن زمان فرصتی وجود ندارد.

هیچ‌کدام از علوم متکفل این نیست که انسان را به اوج برساند

استاد حوزه علمیه قم گفت: هرکدام از ما سال‌هایی از عمرمان را در حوزه علمیه گذرانده‌ایم و باید سؤال کنیم که کدام درس ما را به اوج می‌رساند، انسان می‌تواند فقیه شود فتوا دهد و الی‌آخر؛ اما هیچ‌کدام از علوم متکفل این نیست که انسان را به اوج برساند.

ایشان افزود: حقیقت این است که با درس خواندن انسان به‌جایی نمی‌رسد، من آدم تنبلی نبودم و از اول عمر شاگرد اول بودم و این مطالب را از کوتاهی کردن نمی‌گویم، صرف و نحو انسان را به تخصص در ادبیات عرب می‌رساند، مقدس‌ترین دروس فقه آل محمد(ص) است، اما در این کتاب‌ها مسیر رشد وجود ندارد و این نشانگر کمبودی است که در برنامه‌های ما وجود دارد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان کرد: معلمان تربیتی به کودکان می‌گویند درس بخوانید تا به مرحله‌ای برسید و این مرحله در همین دنیا محقق می‌شود، وقتی ما بزرگ‌تر می‌شویم نیز به همین فکرها هستیم که به ما چه بگویند و آیت‌الله‌العظمی شویم و کرسی داشته باشیم، همه این مقام‌ها برای دنیا است.

شب‌زنده‌داری علما افسانه نیست

آیت‌الله مصباح یزدی ابرازکرد: از شب‌زنده‌داری علما شنیده‌ایم و اما آنچه در زندگی ما وجود دارد فقط یک‌شب احیا آن‌هم با سختی و مشقت فراوان در سال همراه است.

ایشان افزود: هر صفحه از قرآن و نهج‌البلاغه در باب مذمت دنیا و ترغیب به آخرت سخن گفته است؛ اما چرا این مسئله در زندگی ما متفاوت بوده و همین مسئله مایه تأسف است که پشیمانی سودی ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: کسانی خود را به بهانه زهد از فعالیت اجتماعی همچون حضور در جبهه جنگ و مبارزه در عرصه سیاست سرباز می‌زنند و می‌گویند به فکر عبادت و آخرت باشید؛ اما ادبیات قرآنی به ما می‌گوید که مجاهدان در راه خدا به فکر آخرت هستند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: شاهزاده‌های سعودی از ترس کشته شدن آسایش در زندگی ندارند و این‌طور نیست که دنیا سبب راحتی انسان شود، باید مواظب رفتارمان باشیم که فردا پشیمان نشویم.

ایشان در پایان اظهار کرد: قرآن یکی از نام‌های روز قیامت را روز حسرت بیان می‌کند، مواظب باشیم و بکوشیم که در روز قیامت در حسرت نباشیم، توسل به اهل بیت(ع) عنایتی است که خدای متعال به ما داده و این نعمت کلید سعادت در دستان ما است.

انتهای پیام

captcha