روحانیت در رفع اختلافات سیاسی پیشگام شود
کد خبر: 3750281
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳

روحانیت در رفع اختلافات سیاسی پیشگام شود

گروه سیاست و اقتصاد - امام جمعه موقت اصفهان درباره نقش روحانیت در وحدت‌بخشی بین جناح‌های سیاسی گفت: کم‌کاری‌هایی در این زمینه از سوی کسانی که باید در مقابل اختلافات پدری کرده و با طرفین صحبت می‌کردند وجود داشته است که اکنون باید جبران شود.

روحانیت در رفع اختلافات سیاسی پیشگام شود

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با وحدت و انسجام ملی میان جناح‌ها و گروه‌های سیاسی، اظهار کرد: داشتن نقطه نظراتی مشترک که جنبه ملی دارد از واجب‌ترین تکالیف امروز ما است. وحدت و انسجام باید در مسائل ملی که با سرنوشت نظام گره خورده است حفظ شود، اما در عین حال گروه‌های مختلف هرکدام می‌توانند نقطه نظرات متفاوتی داشته باشند.
وی ادامه داد: در مسائلی مانند ولایت، استکبار ستیزی، حمایت از مظلوم و مقاومت در مقابل فشارهای بیگانگان که از مسائل اصولی هستند و با معیارهای اسلامی نیز مطابقت دارند، باید چند محور اساسی تعریف کرده و همه جناح‌ها را ملزم بدانیم که درباره این محورها همگی با هم متحد باشند.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به اینکه تا به حال از اختلافاتی که در کشور وجود داشته ضررهای بسیاری دیده‌ایم، افزود: وقت آن است که از این تجربه‌های تلخ عبرت گرفته و با تاکید بر محورهای اشتراک، جلوی اختلاف و سوءاستفاده دشمن از این اختلاف را بگیریم.
رهبر خاطرنشان کرد: وحدت ملی مستلزم عقلانیت، تعهد، همدلی و فکر کردن به مسائل کلی نظام است. کسانی که این مسائل را در نظر داشته، به اختلافات دامن نمی‌زنند و به مصالح کلی نظام فکر می‌کنند و وحدت را قوام می‌بخشند، اما تنگ نظری‌ها نسبت به جریان‌های مختلف، نابود کننده وحدت است و چنین افرادی باید افق دید خود را بازتر کرده و خطرات دشمن و انتظارات ملت را نیز در نظر داشته باشند.

وحدت نیازمند عقلانیت سیاسی است
وی با بیان اینکه وحدت نیازمند عقلانیت سیاسی است، تصریح کرد: عقل سیاسی گاهی خوب و گاهی بد است؛ عقل سیاسی یعنی با اینکه طرف مقابل را قبول نداریم، ولی دعوا و تشنج درست نمی‌کنیم. سعدی نیز می‌گوید: «او در من و من فتاده در او، خلق از پی ما دوان و خندان و انگشت تحیر جهانی از گفت و شنید ما به دندان»؛ به نظر من بلوغ سیاسی، تدین و نگاه عاقلانه به جامعه، مردم و جهان اگر وجود داشته باشد، باعث می‌شود که انسان از پوسته محدودیت خودش بیرون آمده و به مسائل مهم‌تر فکر کند.
رهبر گفت: دعواهای به وجود آمده غالبا به دلیل عدم بلوغ سیاسی و یا به تعبیری نپختگی سیاسی است. تجربه‌ها باید آموزگار انسان باشد، زیرا تجریه فوق علم است، در واقع باید به بازتاب رفتارهای خود را نگاه کرده و عبرت بگیریم. کسانی که میان جناح‌های مختلف باعث تعرض و تنش می‌شوند باید به کلیت نظام و امکان سوءاستفاده دشمن فکر کنند و به دنبال تقوای سیاسی باشند.
امام‌جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه سیاست در کشور ما مبتنی بر اخلاق است؟ اضافه کرد: نمره 20 نمی‌توانیم بدهیم، آمیختگی سیاست و اخلاق در ایران تا حدودی ضعیف است و اثرات سوء آن نیز تا حدودی دیده می‌شود و ضررهای آن را هم دیده‌ایم.

روحانیت در رفع اختلافات سیاسی پیشگام شود
وی در پاسخ به به این سوال که آیا روحانیت نقش خود را مبنی بر وحدت بخشی بین جناح‌های سیاسی وانسجام ملی به خوبی ایفا کرده است، تصریح کرد: البته کم‌کاری‌هایی نیز در این زمینه از سوی کسانی که باید در مقابل اختلافات پدری کرده و با طرفین صحبت می‌کردند وجود داشته است که باید جبران شود. جامعه روحانیت، جامعه مدرسین و بزرگان باید در مقابل اختلافات واکنش نشان داده و در یک فضای توام با صلح و صفا جهت رفع اختلافات تلاش کنند.
رهبر گفت: روزی که دو گروه سیاسی در زمان حضرت امام(ره) تاسیس شدند، ایشان فرمودند: «هر دو گروه بدانند که دشمن هیچکدام از آنها را نمی‌خواهد، پس بیایید با هم باشیم. اختلاف شما دشمن را پیروز می‌کند». مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید فراوانی دارند. متاسفانه این توصیه مهم امام امروزه چندان مورد توجه نیست و بدان عمل نمی‌شود. امروز که چنگ و ودندان دشمن را در مقابل خود می‎بینیم که با تجهیزات زیادی مانند صدها شبکه ماهواره‌ای علیه نظام و اسلام تبلیغ می‌کند، باید با هم باشیم و جناح‌ها با هم همدلی داشته باشند.
انتهای پیام

captcha