برخورد شعاری با اسلامی‌سازی علوم مورد قبول نیست/ پرهیز از رسوب طلاب در قم
کد خبر: 3750440
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
آیت‌الله اعرافی:

برخورد شعاری با اسلامی‌سازی علوم مورد قبول نیست/ پرهیز از رسوب طلاب در قم

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس جامعةالمصطفی(ص) و مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در علوم انسانی نباید نگاه سطحی به این مسئله داشته باشیم؛ اینکه محصول و تجربه بشری را در این زمینه نادیده و کم بگیریم و برخورد شعاری داشته باشیم، مورد پذیرش ما نیست.

برخورد شعاری با اسلامی‌سازی علوم مورد قبول نیست/ پرهیز از رسوب طلاب در قمبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز ۴ مهرماه در آغاز سال تحصیلی المصطفی(ص) در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با اشاره به آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»(حشر/۱۸) گفت: بر اساس نظر مفسرین، دو دستور به تقوا یا برای تاکید و یا بیان مراتب تشکیکی برای تقواست؛ گویا قلب و جان‌مایه تقوا، هشیاری و بیداری و مراقبت پیوسته از جان و نفس است.

وی افزود: اگر بیداری درون در ما تجسد نیابد هرگز به تقوا نمی‌رسیم، تقوای آغازین وقتی ما را به تقوای درست می‌رساند که پیکانی برای هوشمندی و ارزیابی جدی نفس خود داشته باشیم تا ما را به قله‌های بلندتر تقوا برساند.

اعرافی بیان کرد: این آیه باید نصب‌العین ما در زندگی باشد و بدانیم که هیچ چیزی از نیات و انگیزه‌ها و آرمان‌ها و قدم‌ها نهان و پنهان نمی‌ماند و بریده از آینده ما نیست و همه سعادت و هستی ما در گرو پایه‌هایی است که امروز بنا می‌کنیم.

رئیس المصطفی(ص) اظهار کرد: وقتی می‌توانیم پیچیدگی‌های عالم درون را بشناسیم که بیداری و هوشیاری داشته باشیم و از غفلت مستمری که به آن مبتلا هستیم بیرون بیائیم.

اعرافی بیان کرد: در توصیه‌ای که علامه طباطبایی با دست خود نوشته است از جمله مداومت بر تلاوت سوره حشر قبل از خواب است و ایشان تضمین کرده است که این مداومت باعث ایجاد توفیقات و گشوده شدن در‌های حکمت می‌شود؛ آیات این سوره تکان دهنده است، از آیات اول که طنین جهادی و روح نشاط و رشادت را در مومنان بر می‌انگیزاند شروع شده و به آیاتی با محتوای بلندی توحیدی ختم می‌شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه تحول روحی مهم‌ترین تاثیر کسب علم در المصطفی(ص) است عنوان کرد: اگر ما مشعل فروزان هدایت شدیم فرایند آموزشی و پژوهشی ما درست پیش خواهد رفت وگرنه همه کار‌های ما رنگ بیهودگی و بطلان به خود خواهد گرفت. توحید و معرفت الهی و بیداری درون و هوشیاری واقعی برای آن است که در دام شیطان نیفتیم و نلغزیم و این مسئله باید در کتب و شئون علمی ما رسوخ کند.

اعرافی بیان کرد: ما در عصری هستیم که علوم اسلامی نیازمند تحول و دگرگونی است؛ علوم اسلامی از پایه استوار و یکدست و روشمند برخوردار است، ولی کار علوم اسلامی این است که منابع دین را در خدمت نیاز‌های نو و جدید فعال کند. بشر در مسیر تحولات فراوان است و دین برای همه بشریت است و کار علوم اسلامی مانند فقه و اخلاق و ... کار واسط است؛ یعنی علوم اسلامی باید جهان را بپاید و از منابع ثابت برای درمان درد‌ها و سعادت بشر در گذر زمان نسخه بپیچد.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: عالمان دین همیشه باید نقش وساطت خود را با کمال دقت انجام دهند؛ یعنی پاسخ به نیاز‌ها را فروگذار نکنند و این مسئله زمانی محقق می‌شود که این علوم بسط و گسترش پیدا کند، زیرا اگر علوم اسلامی ثابت ماند و توسعه نیافت و در عمق فرو نرفت توقف و رکود ایجاد می‌شود.

توسعه فقه

اعرافی بیان کرد: امروز در حوزه فقه نیازمند توسعه آن هستیم و در متدولوژی آن هم می‌توانیم کار‌های دامنه‌دار بکنیم، زیرا فقه ریشه‌دار و اصیل است؛ فقه هم باید مسائل جدید مطرح و هم ابواب جدید ایجاد شود که المصطفی(ص) و حوزه به آن پرداخته‌اند که البته با اهداف بلند فاصله داریم.

وی با بیان اینکه ۱۵ ابواب فقهی در المصطفی(ص) پیش‌بینی شده افزود: یکی از رکن‌های تحولی المصطفی(ص) حوزه فقه با نگاه اصیل و اجتهادی است، همچنین در حوزه کلام و فلسفه اقداماتی شده، ولی امروز با پرسش‌ها و دامنه‌های فوق‌العاده جدید مواجهیم؛ باید کلام گذشته را عمق دهیم، اما کلام امروز می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های نو باشد و از قم انتظار می‌رود همه تحولات فکری و عقلی و فلسفی دنیا را رصد و نه به عنوان شبهه بلکه از دید نظریه‌پردازی باید به آن پرداخته شود.

اعرافی عنوان کرد: تفکر الحادی و دوری از غیب یک تفکر باطل و کم‌مایه است، ولی در ظاهر، تفکری زنده است که دائما در مورد آن تولید علم می‌شود، همچنین در عرصه کار مستشرقان هم بیشتر به قرآن و مستشرقان پرداختیم، ولی قلمرو کار آنان وسیع است و به‌ویژه حدیث شیعه و اسلامی در منظر مستشرقان مورد نقد دقیق قرار گرفته، ولی ما ورود جدی در این مسئله نداریم.

اعرافی بیان کرد: در سیره و به خصوص در عاشورا هم مستشرقان بحث‌های فراوانی داشته‌اند که باید پاسخ‌های منطقی و مستدل به آنان ارائه کنیم.

پرهیز از برخورد شعاری با اسلامی‌سازی

وی افزود: علوم انسانی و پایه در بطن خود منتج به گزاره‌های علمی و توصیه‌ای می‌شوند البته نباید نگاه سطحی به این مسئله داشته باشیم؛ اینکه محصول و تجربه بشری را در این زمینه نادیده و کم بگیریم و برخورد شعاری داشته باشیم، مورد پذیرش ما نیست، ولی در درون تئوری‌های علوم انسانی و اجتماعی غرب، توصیه‌هایی وجود دارد که خلاف دین ما است.

اعرافی با بیان اینکه مهم‌ترین اندیشه تهدیدکننده امت اسلامی، تکفیر است به مباحثه و پایبندی به سنن حوزوی تاکید کرد و گفت: اگر سنت مباحثه رخت بربندد بسیاری از مطالب عمیق از دست طلبه خواهد رفت، همچنین سنت چالش با استاد در نهایت ادب باید وجود داشته باشد، ضمن اینکه آزادی در انتخاب درس و استاد در قانون جدید مورد تاکید قرار گرفته است.

اعرافی با تاکید بر مهاجرت طلاب بیان کرد: رسوب بیجا در قم نباید وجود داشته باشد البته راه برای ارتقا و رسیدن به قله اجتهاد وجود دارد، ولی رکود و رسوب را نمی‌پذیریم همچنین اخلاق و سلوک معنوی و اجتماعی، درک درست سیاسی و وحدت از جمله نکات مهم دیگر است.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی المصطفی(ص) فرامذهبی‌ترین نظام آموزشی است تاکید کرد: از همه آراء و انتقادات برای بهترشدن این نظام بهره می‌بریم.

انتهای پیام

 

captcha