نقش بی‌بدیل رسانه ملی در افزایش شمار حافظان قرآن
کد خبر: 3750479
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
حجت‌الاسلام محمدی تأکید کرد:

نقش بی‌بدیل رسانه ملی در افزایش شمار حافظان قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور نقش رسانه ملی در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم را بی‌بدیل توصیف کرد.

نقش بی‌بدیل رسانه ملی در افزایش شمار حافظان قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم تجلیل از عوامل برنامه‌ساز طرح تابستانی قرآن، کتاب زندگی (بشارت 1452) و افتتاحیه طرح پائیزی آن صبح امروز چهارشنبه، چهارم مهرماه با حضور حمید شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان صدا و سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، جعفری، قائم‌مقام معاونت صدای سازمان صدا و سیما، احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن و نیز عوامل برنامه‌ساز طرح قرآنی 1452 در محل سالن جلسات ساختمان شهدای رادیو سازمان صداوسیما برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که با اجرای علی جباری همراه بود، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط علی خشنود، قاری ممتاز قرآن کریم، احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن در سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حضار در مراسم با بیان اینکه خوشحال هستیم از اینکه توانستیم قدمی هر چند کوچک در اجرای طرح قرآنی 1452 داشته باشیم، اظهار کرد: هر چند دسترسی به افقی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این طرح برای ما طراحی کرده‌اند، سخت است و قوای بیشتری را می‌طلبد، ولی در همین حد نیز با توجه به تأکیداتی که ریاست محترم سازمان بر اجرای هر چه بهتر طرح داشتند، شاید از نگاه بیرونی هنوز در حد کافی به میزانی که بخواهیم تمام توان خود را در اجرای طرح به کار بگیریم، نگرفته‌ایم اما از نگاه خود ما تلاش خیلی خوبی در این زمینه به‌ویژه با کمک شبکه‌های مختلف صورت گرفت.
وی ادامه داد: امیدوارم که این حرکت آغاز خوبی برای رسیدن به قله تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور باشد، رهبر معظم انقلاب اسلامی این افق را طوری طراحی کرده‌اند که برسیم به جایی که مردم بتوانند با قرآن با هم حرف بزنند و خیلی از مشکلات خود را با خواندن یک آیه حل کرده و به نتیجه برسند و این حد مطلوب یک جامعه اسلامی است که مردم آن باید تا این حد توانمندی استفاده از آیات الهی را داشته باشند که بتوانند حتی سؤالات روزانه خود را با قرآن مطرح کرده و پاسخ آن را نیز از قرآن أخذ کنند.
ابوالقاسمی تصریح کرد: پیش‌بینی ما در این طرح قرآنی این بود که می‌توان برای آحاد مردم در هر سال یک جزء از قرآن کریم را در نظر گرفت و طبق طراحی که صورت گرفته رادیو یکی از مجریان طرح است و شبکه‌های مختلف تلویزیونی، آموزش و پرورش و ... در حال اجرای طرح هستند تا هر سال یک جزء از اجزای مختلف قرآن حفظ شود که در ابتدا 16 سوره از انتهای جزء 30 انتخاب و به‌خوبی نیز اجرا شد.
مدیر شبکه رادیویی قرآن در پایان ضمن قدردانی از همه عوامل دست‌اندرکار طرح قرآنی 1452، گفت: شاید از نگاه بیرونی توان صدا و سیما برای مشارکت در اجرای طرح بیشتر باشد ولی از نگاه درونی با سختی‌هایی که ما با آن مواجه هستیم، بنده فکر می‌کنم که شبکه‌های مختلف در حد خیلی خوبی وارد این طرح شدند و ان‌شاءالله با همین قدرت ما را کمک کنند تا بتوانیم طرح را به خوبی اجرا کنیم.
همچنین، در ادامه برگزاری این مراسم نیز به ترتیب احمد فراهانی، مدیر گروه آموزش رادیو قرآن و دبیر علمی طرح، میرحسینی، مدیر شبکه رادیو ورزش، سیفی، مدیر شبکه رادیو جوان و محمدزاده، مدیر شبکه رادیو ایران در سخنان کوتاهی به ارائه گزارشی از عملکرد شبکه مربوطه خود در اجرای طرح قرآنی 1452 پرداختند. در ادامه این مراسم نیز امیرسرتیپ خلبان عابدی، از یادگاران هشت سال دفاع مقدس به ذکر خاطراتی از دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس پرداخت.
همچنین، در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور نیز در سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان، برای کسانی که مجاهدانه در طرح قرآنی 1452 حضور مؤثر در فضای رادیو داشتند، آرزوی توفیق کرد.
وی با بیان اینکه سند طرح ملی حفظ قرآن کریم در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، افزود: تحقق مطالبه مقام معظم رهبری نسبت به تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن کریم کاری بسیار عظیم و بزرگی است که بیمه شدن جامعه در پناه قرآن می‌تواند در ذیل این خواسته محقق شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بیان کرد: سازمان صدا و سیما نقش کلیدی را در تحقق این عملیات بر‌عهده دارد البته نهادها و دستگاه‌های دیگر نیز در این رابطه تأثیرگذار هستند، اما پشتیبانی‌کننده اصلی و فرهنگ‌ساز اصلی برای این موضوع جایی جز رسانه ملی نیست. بنابر این من فکر می‌کنم موفقیت این کار بسیار بزرگ و اساسی منوط به یک حضور معنادار، فراگیر، اساسی و جامع رسانه ملی است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه هنگامی که سخن از رسانه ملی بر زبان می‌آوریم شاید اذهان، معطوف به تلویزیون و سازوکارهای مربوط به آن شود، اظهار کرد: نگاه بنده در این زمینه اتفاقا برعکس است و فکر می‌کنم که اگر رادیو جایگاه خود و نقش خود را ایفا کند، می‌تواند با کارکرد قوی، مؤثر و بی‌بدیل خود بسیاری از نیازها و خلأها را پوشش دهد.
وی با بیان اینکه تأثیری که سمع بر نفس دارد، به مراتب بیشتر از تأثیر بصر بر نفس است، افزود: سمع به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، واجد سطح تأثیرپذیری و تأثیرگذاری ویژه‌ای بر نفس است، لذا به همین نسبت چون جنس رادیو جنس شنیدن و از مقوله سمع است، به همین نسبت سطح تأثیر بالاتری دارد. در حقیقت رادیو، رسانه‌ای بسیار آسان در دسترس، فراگیر، ارزان و تأثیرگذار است.
محمدی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اگر ما جایگاه فاخر رادیو را درک کنیم و حرف‌های کلان و اساسی خود را در حوزه فرهنگ به صورت معنادار و حساب‌شده متوجه این رسانه کنیم، در آن زمان نقش بی‌بدیل و چیره‌دستی بی‌نظیر رادیو را شاهد خواهیم بود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: یک اراده جدی در این دوره یعنی طرح 1452 در سال 1397 در سازمان مبنی بر حضور مؤثر در این طرح قرآنی شکل گرفت. این طرح قرآنی معمولاً در قالب دو‌ماه و یا دو ماه‌ونیم و در ارتباط با سوره‌ای یا بخشی از قرآن اجرا می‌شد. در این راستا تصمیم بر این شد که کلا صدا و سیما سالانه در چارچوب مصوبات ستاد عالی طرح ملی حفظ قرآن کشور حضور پیدا کند و حفظ جزء 30 در دستور کار قرار گیرد. در این راستا قرار بر این شد که ما بتوانیم یک جمعیت حداقل پنج میلیونی را تحت پوشش طرح ملی حفظ قرآن در جزء 30 بیاوریم چون کلید فتح قرآن و کلید ورود به وادی حفظ همین جزء سی‌ام قرآن کریم است.
وی در ادامه اظهار کرد: در این طرح مقرر شد که سازمان صدا و سیما به جای ورود دوماهه و یا دوماه و نیمه یک ورود سالانه داشته باشد و تا به امروز نیز انصافاً حضور مؤثری از رسانه ملی به‌ویژه از سوی شبکه‌های رادیویی در این زمینه مشاهده شده است.
محمدی ضمن تشکر از شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان صدا و سیما و احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن و نیز مدیران و دست‌اندرکاران تمامی شبکه‌هایی که در اجرای طرح قرآنی 1452 تلاش و همکاری لازم را داشتند، تصریح کرد: بنده به عنوان دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور می‌توانم اینجا با سرفرازی اعلام کنم که رسانه ملی به ویژه بخش صدا و رادیو جای تقدیر و سپاس خاصی به دلیل عملیات قرآنی امسال دارد و البته این باید سرآغازی برای گسترش دادن این حرکت باشد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پایان سخنان خود از تمامی عوامل و دست‌اندرکارانی که در زمینه اجرای هرچه بهتر و تأثیرگذارتر طرح قرآن، کتاب زندگی (بشارت 1452) تلاش و کوشش داشته‌اند، تقدیر و تشکر کرد.
حمید شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان صدا و سیما نیز طی سخنانی در این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران با وفای ایشان و نیز تشکر از تمامی حضار در مراسم، اظهار کرد: امیدواریم این حرکت قرآنی که چند سالی است در کشور آغاز شده، روز به روز توسعه پیدا کند و بر رونق آن نیز افزوده شود.
وی اظهار کرد: قرآن به عنوان کتاب زندگی باید در تمام شئون زندگی ما نقش‌آفرین باشد. جامعه قرآنی زمانی محقق می‌شود که سبک زندگی قرآنی بر جامعه حاکم باشد که گام اول آن نیز انس با قرآن است. انس با قرآن، نقطه آغازین حرکت در مسیر اقدامات بعدی خواهد بود.
معاون صدای سازمان صدا و سیما افزود: طرح قرآنی 1452 یک عامل مؤثر و بسیار مهم برای تسریع در تحقق این انس قرآنی است. این طرح قرآنی از زمانی که آغاز شد، نقش‌آفرینی فراوانی در تحقق این مؤانست با قرآن داشته است چه برای آن‌هایی که می‌خواهند در این رابطه معرفتی کسب کنند و چه آن‌هایی که آرام‌آرام در پی ارتباط بیشتر با قرآن هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: رادیو به عنوان رسانه زندگی، رسانه‌ای همراه که همواره در دسترس است و نیز رسانه‌ای که مأموریت خود را نقش‌آفرینی در سبک زندگی قرار داده، این حرکت را به عنوان یک فرصت خوب در دست گرفت و به موضوعات مطرح شده در این طرح و نیز همراهی شایان با آن همت گمارد.
معاون صدای سازمان صداوسیما گفت: امسال گام مضاعفی در این رابطه برداشته شد و وظیفه معاونت این بود که این حرکت را به نحو احسن انجام دهد که جا دارد در اینجا از مدیران شبکه‌های مختلف رادیویی به ویژه شبکه رادیوی قرآن تشکر و قدردانی داشت که تمام همت خود را معطوف به تولید برنامه‌های این طرح کرده و این برنامه‌ها را در اختیار دیگر شبکه‌های رادیو نیز قرار داده است.
شاه‌آبادی با بیان اینکه حرکت جهت طرح 1452 که مربوط به جز 30 قرآن کریم است، اهتمام ویژ‌ه‌ای می‌طلبد، اظهار کرد: موضوع قرآن، موضوعی نیست که از دستور کار شبکه‌های تخصصی خارج باشد و تمامی شبکه‌های رادیویی بنا به برنامه و وظیفه خود باید جایگاه خود در رابطه با قرآن و به ویژه طرح قرآنی 1452 را پیدا کند.
معاون صدای سازمان صداوسیما گفت: در همه حوزه‌ها رادیو به عنوان رسانه زندگی در کنار مردم است و آموزه‌های زندگی را در دل جامعه توسعه می‌دهد. این طرح قرآنی یعنی طرح 1452 باید جای خود را در میان جامعه پیدا کند که این امر مشارکت همه شبکه‌ها را می‌طلبد. ما باید هر روز بهتر از گذشته قرآن را در رادیو گسترش دهیم.
شاه‌آبادی با اشاره به اینکه تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان ما در رادیو و شبکه‌های مختلف از متخصص‌ترین افراد هستند، اظهار کرد: متخصصان ما همواره در شبکه‌های مختلف به نیازسنجی مخاطبان و برقراری ارتباط بیشتر با ایشان می‌پردازند. همانطور که می‌دانید، نیازسنجی و شناخت مخاطب کار تخصصی پیچیده‌ای است که تخصص و مهارت‌های لازم را می‌طلبد.
وی با اشاره به اینکه در فصل پائیز و همچنین، زمستان به مراحل سخت‌تر از طرح قرآنی 1452 نزدیک می‌شویم، از جامعه قرآنی خواست تا برنامه‌های مختلف این طرح قرآنی را پیگیری کرده و با ارائه نقطه‌نظرات و کمک‌های لازم ما را در ارائه بهتر برنامه‌ها یاری رسانند.
معاون صدای سازمان صداوسیما با بیان اینکه اجرای کامل این طرح قرآنی عزم جدی همه شبکه‌ها را می‌طلبد، اظهار کرد: در این زمینه به ویژه شبکه رادیویی قرآن به عنوان شبکه اصلی و تأثیرگذار در این رابطه باید خوراک اولیه و برنامه‌های مربوط به طرح را آماده کرده و در اختیار شبکه‌های دیگر رادیو نیز جهت ارائه به مخاطبان قرار دهد.
شاه‌آبادی در پایان با بیان اینکه امیدواریم این طرح قرآنی به طور کامل محقق شده و مسیر خود را طی کند و بتوانیم در پایان اجرای آن به یک جمعیت میلیونی حافظ جزء 30 دست پیدا کنیم، از تمامی عوامل و برنامه‌سازان، مدیران شبکه‌های رادیویی و نیز جامعه قرآنی که در تحقق طرح قرآنی 1452 تلاش داشتند، تشکر و قدردانی کرد.


انتهای پیام

captcha