تعامل میان متولیان مساجد؛ حلقه مفقوده در تحقق مسجد طراز
کد خبر: 3750501
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
اسفندیاری مطرح كرد:

تعامل میان متولیان مساجد؛ حلقه مفقوده در تحقق مسجد طراز

گروه اجتماعی ـ معاون دانش و پژوهش سپاه فجر فارس، تعامل مناسب میان متولیان مساجد را نقطه گمشده در تحقق مسجد طراز دانست و از تمدید مهلت ارسال آثار به همایش «تحقق مسجد طراز، سنگر پاسداری از انقلاب اسلامی» تا ۱۰ آذرماه امسال خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، مجتبی اسفندیاری، معاون دانش و پژوهش سپاه فجر فارس امروز، 4 مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز از برگزاری نخستین همایش «تحقق مسجد طراز، سنگر پاسداری از انقلاب اسلامی» با تأكید بر ظرفیت‌های سپاه فجر در این استان خبر داد و گفت: این همایش به‌صورت استانی برگزار می‌شود اما ما مقالاتی از سایر استان‌ها نیز مانند اصفهان و خوزستان را پذیرش كرده‌ایم.
وی با بیان اینكه این همایش در 13 محور برگزار خواهد شد، افزود: مسجد طراز در اندیشه‌های امام خمینی(ره)، امام خامنه‌ای و علمای اسلام؛ جایگاه مسجد طراز از منظر مطالعات و تحقیقات غیرمسلمان در عصر حاضر؛ نقش مساجد در دفاع مقدس؛ مسجد طراز در قرآن و روایات؛ آسیب‌ها و آفت‌های مسجد طراز؛ اهمیت مسجد طراز در عصر حاضر؛ نقش مساجد در تربیت نیروهای انقلاب اسلامی؛ نقش سپاه و بسیج در تحقق مسجد طراز؛ نقش و جایگاه موقوفات در تحقق مسجد طراز؛ تأثیر رسانه و فضای مجازی در تحقق مسجد طراز؛ نقش و جایگاه ائمه جماعات در تحقق مسجد طراز و نقش مساجد در تربیت و تعالی در مدارس و دانشگاه‌ها به عنوان محورهای این همایش انتخاب شده‌اند.

تمدید مهلت ارسال آثار به همایش تا 10 آذرماه
اسفندیاری با یادآوری اینكه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این همایش 30 مهرماه انتخاب شده بود اما به دلیل استقبال گسترده از آن این مهلت تا 10 آذرماه امسال تمدید شده است، زمان برگزاری این همایش را 28 آذرماه همزمان با هفته پژوهش اعلام كرد.
معاون دانش و پژوهش سپاه فجر فارس با تصریح اینكه شركت در این همایش برای عموم آزاد است و محدودیت سنی و تحصیلی برای شركت‌كندگان وجود ندارد، گفت: علاقه‌مندان جهت ارسال آثار می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این همایش به آدرس شیراز،‌ بلوار پاسداران، جنب حسینیه عاشقان ثارالله(ع)، معاونت دانش و پژوهش و یا دبیرخانه همایش در پایگاه‌های مقاومت بسیج محلات و یا به آدرس الكترونیك masjed.taraz@mihanmail.ir ارسال كنند.

برپایی 4 كارگاه تخصصی در حاشیه همایش
وی با بیان اینكه در حاشیه برگزاری این همایش 4 كارگاه تخصصی نیز ویژه اركان مساجد اعم از هیئت امنا، اعضای كانون‌های فرهنگی، ائمه جماعات و فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج مساجد برگزار خواهد شد، گفت:‌ این همایش با همكاری سپاه فجر فارس، اداره‌كل اوقاف فارس، سازمان بسیج مساجد و طلاب، كانون فرهنگی مساجد، بسیج صدا و سیما، اداره‌كل تبلیغات اسلامی فارس و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر برگزار می‌شود.

اعطای دو امتیاز علمی به مقالات برگزیده همایش
اسفندیاری یادآور شد: مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش دسته‌بندی و داوری خواهند شد و همچنین علاوه بر اینكه هزینه‌ای برای شركت در این همایش از متقاضیان دریافت نمی‌كنیم، به پژوهشگران یكسری هدایای نقدی علاوه بر گواهی اهدا خواهیم و مقالات برتر همایش نیز در مجلات علمی تخصصی چاپ شده و دو امتیاز علمی خواهند داشت.
مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس در ادامه سخنان خود به اهمیت برگزاری چنین همایشی و اهداف آن اشاره كرد و گفت:‌ بحث مسجد طراز اسلامی برای نخستین بار توسط مقام معظم رهبری در پیامی خطاب به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز در مهرماه سال 89 مطرح شد و اینكه رسیدن به مسجدی بر اساس قاعده صدر اسلامی باید مدنظر باشد و مسجد طراز اسلامی باید به عنوان معیار و شاخص و مبنا در نظر گرفته شود.

برشمردن شاخص‌های مسجد طراز اسلامی
وی با تصریح اینكه مسجد طراز اسلامی دارای شاخص‌هایی است، گفت: مسجد طراز اسلامی كانون عبادت و تعلیم و تربیت سیاسی، نظامی، اجتماعی و همچنین پایگاه تعاون و وحدت اجتماعی است كه دارای كاركردهای مختلفی نیز هست و مساجد صدر اسلام این كاركردها را در بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معیشتی، سلامت، حقوقی، امنیتی و نظامی داشتند.

نقش‌آفرینی مساجد در تربیت نیروهای انقلابی كمرنگ‌تر شده است
اسفندیاری اظهار كرد: نقش مسجد در شكل‌گیری انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس یك نقش بی‌بدیل بوده است چرا كه جوانان انقلابی و رزمنده از دل مساجد شهر بیرون آمدند و امروز به نظر می‌رسد نقش‌آفرینی مساجد در تربیت نیروهای انقلابی كمرنگ‌تر شده و از این كاركردها فاصله گرفته‌ایم لذا ما این خلأ را احساس كردیم و به همین دلیل اقدام به برگزاری چنین همایشی كردیم.
معاون دانش و پژوهش سپاه فجر فارس تأكید كرد كه امروز لازم است با مرور مبانی فكری و ترمیم نگاه فعالان و متولیان در این حوزه كه یكی از چالش‌های این حوزه است، به سمت احیای مسجد طراز اسلامی گام برداریم كه البته برای این كار نیاز به ایجاد تعامل بیشتر میان متولیان مساجد داریم و هدف ما این است كه حداكثر توان و ظرفیت‌های موجود در سپاه را برای تحقق مسجد طراز اسلامی به كار گیریم.
وی اضافه كرد:‌ این همایش در حقیقت نوعی گفتمان‌سازی خواهد بود كه بتوانیم شاخص‌سازی برای مسجد طراز كرده و هم كاركردهای آن مشخص شود و هم به راهكارهای تحقق این موضوع دست پیدا كنیم تا بتوانیم مساجد در سطح شهر را به سمت مسجد طراز سوق دهیم.

اجرای طرح مسجدمحوری توسط سپاه
اسفندیاری به اقدامات سپاه در این زمینه اشاره كرد و گفت:‌ جهت تحقق این مهم علاوه بر برگزاری این همایش یكسری طرح‌ها نظیر طرح مسجدمحوری در سپاه انجام می‌شود تا بتوانیم به این مهم دست یابیم.

تعامل میان متولیان مساجد؛ نقطه گمشده در تحقق مسجد طراز اسلامی
مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس گفت: نقطه گمشده ما در همه مباحث و تحقق مسجد طراز، بحث تعامل میان متولیان مساجد است كه اگر بتوانیم با استفاده از این همایش و كارگاه‌های آن و جلسات پس از همایش این تعامل را بیشتر كنیم، مسلماً گام مؤثری در زمینه تحقق مسجد طراز اسلامی برداشته‌ایم.
وی تأكید كرد: اگر مساجد ما سنگر پاسداری از انقلاب اسلامی باشد مسلماً بسیاری از مشكلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره ما حل خواهد شد.
اسفندیاری در بخش دیگری از سخنان خود به بیان توضیحاتی درباره معاونت دانش و پژوهش سپاه فجر پرداخت و گفت: سپاه به عنوان بازوی توانمند نظام جمهوری اسلامی باید در تحولات پرشتار منطقه‌ای و در موضوع‌های سیستمی به‌صورت پیش‌رو عمل كند و برای این كار نیز باید از قدرت علمی كافی و لازم جهت امور پیش‌برندگی برخوردار باشد.

سپاه باید مظهر الگودهی و الگوبخشی باشد
معاون دانش و پژوهش سپاه فجر فارس با تأكید بر اینكه سپاه باید مظهر الگودهی و الگوبخشی باشد، گفت:‌ برای اینكه الگوبخش باشیم باید توان علمی لازم را داشته باشیم و با توجه به مأموریت‌های گسترده سپاه به عنوان حافظ دستاوردهای انقلاب اسلامی به نظر می‌رسد ضرورت توجه به پژوهش و همایش‌های علمی یك امر بدیهی است و طی سال‌های اخیر به‌صورت ویژه مورد توجه سپاه قرار گرفته است.
وی، انجام پروژه‌های كاربردی توسعه‌ای كه اكنون در بخش علوم انسانی جهت تحقق‌بخش اهرم دانایی و همچنین ارتقای سطح كاربردی دانش پاسداران و تعامل متقابل با صاحب‌نظران و تبادل یافته‌های علمی پژوهشی و برپایی همایش‌های علمی را از جمله اقدامات سپاه در این زمینه برشمرد و گفت: همایش‌های علمی یكی از نقاط اتصال سپاه با مجموعه‌های علمی اعم از دانشگاه‌ها و اساتید است.
اسفندیاری یادآور شد: از سال 89 در پی فرمان جهاد علمی كه از طرف مقام معظم رهبری صادر شد و اهمیت مدیریت دانش و نهضت نرم‌افزاری، معاونت دانش و پژوهش در سپاه جهت گسترش فضای علمی در این نهاد انقلابی شكل گرفت كه در سپاه فجر استان فارس نیز این معاونت از سال 89 راه‌اندازی شد.

اشاره به وظایف معاونت دانش و پژوهش سپاه
وی به تشریح وظایف بخش‌های مختلف این معاونت پرداخت و گفت: مدیریت تجربه نگاری و تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح یكی از بخش‌های این معاونت است كه برای جلوگیری از دوباره كاری‌ها و استفاده از آموزه‌ها و ثبت تجربیات كاری از جمله وظایف آن است.
معاون دانش و پژوهش سپاه فجر فارس ادامه داد: مدیریت پژوهش های نظری كه در آن بحث مدیریت تئوریك دنبال می‌شود و مدیریت ایده‌یابی و شبكه اندیشه‌ورزی نیز وظیفه احصای نیازهای دانشی در سپاه و تشكیل تیم ها برای ارائه راه حل‌های بن‌بست شكن دارد و مدیریت تبادل و نشر كه بحث مهندسی دانش و ذخیره‌سازی و به اشتراك‌گذاری دانش با استفاده از چاپ نشریات و كتاب‌ها و فصلنامه‌ها كار خود را دنبال می‌كند، از جمله بخش‌های مختلف این معاونت هستند.
اسفندیاری با بیان اینكه برای جذب نخبگان بسیجی در همه اقشار و مقاطع سازمان بسیج علمی و پژوهشی ارتباط گسترده‌ای با بسیجیان از طریق پایگاه‌های مقاومت دارد، گفت: ما در معاونت دانش و پژوهش بسیار به دنبال این هستیم كه از توان نخبگان پاسدار استفادده كنیم و پاسدار پژوهشگرانی را در این راستا شناسایی كردیم و دوره‌های توانمندسازی برای آن‌ها در حوزه‌های جنگ نرم و نیمه سخت برگزار می‌كنیم.

تلاش سپاه برای كاربردی كردن نتایج همایش‌ها
وی یادآور شد كه ویژگی مهم پژوهش‌ها و همایش‌های سپاه در این است كه بر روی كاربردی كردن نتایج پژوهش‌ها و تبدیل یافته‌ها و آموزه پژوهی‌ها تأكید دارد و بدین طریق یك رده كاربری برای هر همایش تعریف كردیم كه یافته‌های هر همایش را به‌صورت كاربردی اجرا كرده و آن را پیامدسنجی كند.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرشاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۵ - ۲۲:۵۷
0
0
با سلام
آقای اسفندیاری از نخبگان سپاه هستند انتصاب بجا و شایسته ایشان منجر به تحولات عظیمی در معاونت علمی شده
captcha