سرفصل تازه‌ترین کتب عرضه شده با موضوع دفاع مقدس/ از «جنگ آب» تا «سربلند»
کد خبر: 3750591
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷

سرفصل تازه‌ترین کتب عرضه شده با موضوع دفاع مقدس/ از «جنگ آب» تا «سربلند»

گروه ادب ــ هفته دفاع مقدس فرصتی مناسب برای مطالعه نشر دفاع مقدس است تا نسبت به تاریخ و ناگفته‌های آن مطلع شویم.

نشر دفاع مقدس؛ از «جنگ آب» تا «سربلند»ی شهید حججیبه گزارش خبرنگار ایکنا، از پایان جنگ تحمیلی هشت ساله، سال‌ها می‌گذرد، اما ناگفته‌های بسیاری درباره آن وجود دارد و بسیاری از این ناگفته‌ها در دل مردان و زنان جنگ مانند گنجی پنهان مانده است. سربازان امروز عرصه‌های فرهنگی، دست به قلم شده و به بیان زوایای مختلف این گنج پرداخته‌اند. در هفته‌ای که گذشت به مناسبت هفته دفاع مقدس، آثار متعددی از سوی ناشران منتشر و یا رونمایی شد. عناوینی مانند «تقویم تاریخ دفاع مقدس»، «میمک عاشورایی دیگر»، «مستوری»، «پرستوی آذرین»، «خاطرات جاوید»، «سربلند» و ... سرفصل تازه‌ترین نشر کتاب‌های دفاع مقدسی را به خود اختصاص دادند که در گزارش پیش رو به گزیده‌ای از این عناوین اشاره می‌شود.
تقویم تاریخ دفاع مقدس(جلدهای 45 تا 50)
تقویم تاریخ دفاع مقدس چند سالی است که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی کلید خورده و هر سال مجلدهایی از منتشر و رونمایی شده است. در هفته دفاع مقدس نیز جلدهای 45 تا 50 این اثر به مخاطبان تقدیم شد. جلد 45 این مجموعه با عنوان «جنگ آب» تالیف امیر سرتیپ سعید پورداراب، جلدهای 46 و 47 با عنوان‌های «جنگ نفت‌کش‌ها» و «خوف خفاش» اثر امیر سرتیپ نبی کریمی و جلدهای 48، 49 و 50 با عناوین «دروغ بزرگ»، «امتحان بزرگ» و «میمک، عاشورایی دیگر» نیز تألیف امیر سرتیپ فرهاد بهروزی است.
«پرستوی آذرین»
کتاب «پرستوی آذرین» از مجموعه کتاب‌های ستارگان سرزمین آفتاب است که کوششی برای ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. این مجموعه بنا دارد گنج‌های نهفته در سینه سوزان سنگرنشینان دوران دفاع مقدس و انقلاب و رازهای سر به مهر خانواده معظم شهدا را به تماشا بنشیند. این اثر به زندگینامه تکاور شهید حمید آسنجرانی می‌پردازد و به قلم پرستو علی‌عسگرنجاد نوشته شده و انتشارات «سفیران طلائیه» آن را منتشر کرده است.
«پس از ده سال»
کتاب «پس از ده سال» خاطراتی از دانشجوی رادیولوژی شهید حمید نیک‌اندیش است که مریم قربان‌زاده آن را به رشته تحریر درآورده و «نشر ستاره‌ها» آن را به چاپ رسانده است.
این کتاب مصور، مشتمل بر داستان‌های کوتاهی است که درباره زندگی و خاطرات این شهید نوشته شده است. «فرزند چهارم»، «عصای من را بگیر»، «برای منم بیار»، «همکاری» عناوین برخی از داستان‌های این کتاب هستند. این داستان‌ها از زبان نزدیکان و آشنایان شهید روایت شده‌اند و در آنها سعی شده، سیمای واقعی شهید «حمید نیک‌اندیش» به خوبی برای مخاطبان به ویژه نسل جوان روشن شود.
«مستوری»
کتاب «مستوری» عنوان رمانی دفاع مقدسی به قلم صادق کرمیار است که در هفته دفاع مقدس منتشر شد. این اثر مسائل روز جامعه را با پس‌زمینه دوران دفاع مقدس، روایت می‌کند و روایتگر سرگشتگی پسر جوان و متمولی است که درباره گذشته خود شک کرده و دنبال پیدا کردن هویت واقعی‌اش می‌گردد. در میانه این سرگشتگی است که آشنایی با خانواده شهید مهدی زین‌الدین، مسیر تحقیقات او را تغییر داده و «سیامک» متوجه واقعیت‌هایی می‌شود. این اثر از سوی انتشارات کتاب جمکران در 403 صفحه روانه بازار نشر شده است.
«خاطرات جاوید»
«خاطرات جاوید»، اثری مربوط به خاطرات شفاهی جواد نظام‌پور، اولین فرمانده ادوات لشکر ویژه شهدا از سردار شهید محمود کاوه است، کتابی که در راستای تدوین تاریخ شفاهی فرماندهان و رزمندگان استان خراسان به قلم سیدعلیرضا میری به نگارش درآمده است.
در بخشی از این کتاب که از سوی «نشر ستاره‌ها» به چاپ رسیده، می‌خوانیم؛ «سرگرد صیاد شیرازی رو چند بار موقع بازدید فرماندهان نظامی منطقه دیده بودم ولی اون روز گمان نمی‌کردم فرمانده پیروز اون عملیات او باشه. اومد و با خود دنیایی روحیه و توان آورد. هر سرباز تبدیل شد به شیری غران و جنگنده. انگار که تمامی شهدایی که آرام در میان کانال آرمیده بودند به یاری ما اومدند. هنوز خورشید وسط آسمون بود که آربابا شد محل جولان نیروهای نظامی و مردم کُرد. چهل‌وچهار روز مقاومت و چهل‌وچهار شهید هدیه ما بود به سرزمینم کردستان.»
«قرعه‌ای از آسمان»
این اثر که از سوی «نشر معارف» منتشر شده، به زندگی و خاطرات دانشجوی عارف شهید مدافع حرم عمار بهمنی است. در پشت جلد این کتاب آمده است؛ «قرعه‌ای از آسمان» داستان‌پردازی نیست، بلکه واقعیتی از زندگی یک انشان خالص و بی‌ریا همچون ماست که در میان روزگار فهمید که باید حرکت کند و به سوی خدای خودش برود. عمار، همو که در روزهای دفاع از دوستش می‌پرسد، آیا واقعاً خدا مرا می‌خرد؟»
این کتاب در هشت فصل به روایت پدر و مادر و برادر و خواهر شهید و دوستان و همرزمان شهید می‌پردازد. در بخشی از خاطرات این شهید مدافع حرم آمده است؛ «بیستم اسفند ساعت چهار عصر بود که از محل آموزشگاهش تماس گرفت و بعد از احوال پرسی گفت: مامان! بالاخره روزی که منتظرش بودم رسید. پرسیدم: چه روزی؟ گفت روز اعزام! داریم می‌رویم فرودگاه که راهی سوریه بشویم. زنگ زدم خداحافظی کنم. باورم نشد و گفتم: شوخی می‌کنی؟ گفت: نه، این بار پروازمان قطعی شده. برایم خیلی دعا کن. گفتم: عمارجان! خیلی مراقب باش. می‌سپارمت به خدا و حضرت زینب (س). ان‌شاءالله پیروز و سربلند برگردید. چه قدر ذوق رفتن داشت.»
«سربلند»
این اثر روایت زندگی شهید مدافع حرم محسن حججی است که از سوی نشر شهید کاظمی روانه بازار نشر شده است. این روایت به قلم محمدعلی جعفری به نگارش در آمده و روایتی مستند داستانی از کودکی تا شهادت محسن حججی است.
مخاطب با خواندن این اثر، با ابعاد مختلف شخصیتی شهید آشنا می‌شود، ابعادی از زاویه دید خانواده، دوستان و همرزمان. همچنین این کتاب حاوی اسناد، تصاویر و دلنوشته‌های شهید حججی نیز است. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم؛ «برگشتم به حاج سعید گفتم: آخه من چطور این بدن ارباٌ اربا رو شناسایی کنم؟! خیلی بهم ریختم. رفتم سمت آن داعشی. یک متر رفت عقب و اسلحه‌اش را کشید طرفم. سرش داد زدم: شما مگه مسلمون نیستید؟ به کاور اشاره کردم که مگر او مسلمان نبود؟ پس سرش کو؟ چرا این بلا را سرش آوردید؟ حاج سعید تند تند حرف‌هایم را ترجمه می‌کرد. آن داعشی خودش را تبرئه کرد که این کار ما نبوده و باید از کسانی که او را برده‌اند بپرسید، فهمیدم می‌خواهد خودش را از این مخمصه نجات دهد. دوباره فریاد زدم که کجای اسلام می‌گوید اسیرتان را این طور شکنجه کنید؟ نماینده داعش گفت: تقصیر خودش بوده!، پرسیدم به چه جرمی؟ بریده بریده جواب می‌داد و حاج سعید ترجمه می‌کرد: از بس حرصمون رو در آورد، نه اطلاعاتی به ما داد و نه اظهار پشیمونی کرد، نه التماس کرد! تقصیر خودش بود!»
«روزهای پرالتهاب»
این اثر به خاطرات یکی از فرماندهان جنگ یعنی سردار محمد کرمی‌راد، فرمانده لشکر ۱۱ امیرالمومنین در دوران دفاع مقدس پرداخته است. وی در خاطراتش ضمن بازگویی خاطرات دوران انقلاب و پیروزی آن به بیان فعالیت‌هایش در دوران حساس انقلاب و دفاع مقدس پرداخته و خاطرات تلخ و شیرین آن دوران پرفراز و نشیب را بازگو کرده است. این اثر نیز از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ۴۵۵ صفحه و ۱۱ بخش به چاپ رسیده است.
«لشکر ۳۱ عاشورا در عملیات والفجر۸»
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اثر دیگری با عنوان «لشکر ۳۱ عاشورا در عملیات والفجر۸» نیز راهی بازار نشر کرد که آن را می‌توان جزء منابع دست اول جنگ ایران و عراق در زمینه گزارش راویان جنگ به شمار آورد. منابع قدیم مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، نوارهای ضبط شده مکالمات بی‌سیم، مصاحبه‌ها و جلسات، گزارش عملیات در سال ۱۳۶۴، نقشه تهیه شده در سال ۱۳۶۵ ، دفترچه راوی، گزارش عملیات یگان‌های همجوار لشکر در عملیات و گزارش قرارگاه کربلا منابعی هستند که در نگارش این کتاب به آن رجوع شده است. این اثر فرصتی را برای محققان و پژوهشگران فراهم کرده تا بتوانند به صورت هدفمند در زمینه دفاع مقدس اقدام کنند.
«محراب در خون» مجموعه خاطرات پاسدار شهید مدافع حرم حیدر جلیلوند، «حبیب خدا» خاطرات پاسدار شهید مدافع حرم حبیب‌الله ولایی، «شاهد هشت» خاطرات پاسدار شهید مدافع حرم علیرضا قبادی و پنج اثر مانند «زیباتر از نسرین» به قلم سهیلا علوی‌زاده، «حلوای عروسی» به قلم فاطمه دانشور جلیل، «ناآرام» به قلم معصومه خسرو شاهی، «آمبولانس پنج ضلعی» نوشته قدسیه پایینی و «هتل نیوسایت» به قلم ابوالقاسم وردیانی که از سوی انتشارات «روایت فتح» در هفته دفاع مقدس منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha