بانون طلبه عمل به احکام الهی را از خود و خانواده آغاز کنند
کد خبر: 3750613
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷
آیت‌الله مقتدایی:

بانون طلبه عمل به احکام الهی را از خود و خانواده آغاز کنند

گروه حوزه‌های علمیه ــ دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران گفت: وظیفه شرعی و تکلیف الهی شما این است که با توجه به قرآن کریم، راه پیامبر گرامی را ادامه دهید و دعوت الی‌الله داشته باشید و این کار را از خود و خانواده آغاز کنید.

بانون طلبه عمل به احکام الهی را از خود و خانواده آغاز کنندبه گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی و بین‌الملل جامعه الزهرا، آیت‌الله مرتضی مقتدایی روز چهارشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۷ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که با حضور پرشور اساتید، بانوان طلبه، علما، فضلا و مسئولان نهادهای مختلف حوزوی و غیرحوزوی در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم عنوان کرد: آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه و مبارکه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را به همه اساتید، مسئولان، هیئت امنا و بانوان طلبه به ویژه طلاب جدیدالورود تبریک عرض می‌کنم.

وی اظهار امیدواری کرد که سال پرخیر و برکتی از نظر تحصیل، تدریس، اشتغال به علوم و معارف دین برای همه اساتید و طلاب باشد و در ادامه یادآور شد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام سابقه بسیار درخشانی دارد؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امامت امت و تلاش و فداکاری و ایثار امت اسلامی با اراده حضرت امام (ره)، حوزه علمیه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به دست مبارک ایشان تأسیس شد.

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران افزود: این مجموعه پرخیر و برکت پس از امام راحل (ره) نیز همواره مورد عنایت و حمایت ویژه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی بوده و هست و در طول این مدت، توفیقات بسیار باارزش و مهمی در عمل داشته است.

آیت‌الله مقتدایی تصریح کرد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تا کنون توانسته صدها بانوی مجتهده، استاد، فرهیخته به جامعه تحویل دهد که با حضور در مجامع علمی نقش آفرینی می‌کنند، همچنین صدها کتاب، مقاله و پایان نامه توسط اساتید و پژوهشگران این مجموعه تألیف شده است.

وی با اشاره به تربیت دانش پژوهان در این مؤسسه علمی حوزوی، گفت: تاکنون بیش از ۵۰ هزار دانش پژوه در این مؤسسه اشتغال به تحصیل داشتند؛ فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ایران و در اقصی نقاط مختلف جهان توانستند مراکز حوزوی و مدارس علمیه راه اندازی کنند.

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه حدود ۱۴ هزار طلبه در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مشغول تحصیل هستند، عنوان کرد: در این مؤسسه، ۱۴ واحد آموزشی تربیتی وجود دارد که هر یک، تعداد زیادی از این دانش پژوهان را زیر پوشش دارد؛ همچنین بیش از ۷۲۰ استاد و مدرس اعم از خانم و آقا مشغول تدریس درا ین واحد آموزشی هستند.

تقریبا ۲ هزار و ۴۰۰ طلبه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام دارای پرونده تبلیغی هستند

آیت‌الله مقتدایی بیان کرد: این مجموعه دارای ۹ گروه علمی شامل فقه و اصول، فلسفه، کلام، تفسیر و علوم قرآن، اخلاق و تربیت اسلامی، ادبیات عرب، تاریخ اسلام، مطالعات اسلامی زنان و تبلیغ با گرایش حج است، همچنین ۵ گروه علمی پژوهشی از جمله اخلاق و تربیت اسلامی، فقه و حقوق، فلسفه و کلام، تفسیر و علوم قرآن و تاریخ اسلام در این مؤسسه فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: تقریبا ۲ هزار ۴۰۰ نفر از طلاب این مؤسسه دارای پرونده تبلیغی هستند و در مناسبت‌های ویژه در مناطق مختلف کشور به تبلیغ می‌پردازند؛ چنانچه سال گذشته، ۲ هزار و ۲۳۰ نفر از بانوان طلبه برای تبلیغ به مناطق مختلف اعزام شدند.

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران به فعالیت اداره پاسخ به سؤالات اشاره کرد و گفت: سال گذشته، ۶۲ نفر از اساتید در اداره پاسخ به سؤالات شرعی به ۷۹ هزار و ۷۰۰ سؤال شرعی پاسخ دادند.

آیت‌الله مقتدایی تصریح کرد: این مجموعه منتسب به حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام است و با فعالیت‌هایی که در این مجموعه صورت می‌گیرد، در ایران و نقاط مختلف جهان تأثیرگذار و نقش آفرین بوده و هست.

وی به بانوان طلبه جدیدالورود جهت ملحق شدن به این مجموعه تبریک ویژه گفت و تأکید کرد: توفیق زیادی نصیب شما شده که در شهر مقدس قم و در کنار مضجع مطهر و شریف کریمه اهل بیت علیهم‌السلام و در حوزه علمیه قم که جایگاه مراجع بزرگ تبلیغ است، وارد شدید.

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران افزود: شما در مؤسسه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که مؤسسه ای بسیار پیشرفته، به‌روز و مزین به نام مبارک بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام است، شروع به تحصیل می‌کنید که باید قدر این نعمت را بدانید و در تحصیل جدیت داشته باشید و وقت خود را هدر ندهید.

وظیفه شرعی و تکلیف الهی بانوان طلبه در جامعه امروز

آیت‌الله مقتدایی به انتظاراتی که از جامعه‌الزهرا علیهاالسلام وجود دارد، اشاره کرد و بیان داشت: یک وظیفه الهی و تکلیف شرعی به عهده شما هست، اساتید باید با جدیت تدریس خود را ادامه دهند و طلاب برای وقت خود ارزش قائل شوند و با جدیت درس بخوانند؛ مدیران هم باید پیشرفت‌ها و ارتقای تحصیلی بانوان طلبه را در طول سال تحصیلی رصد کنند و این وظیفه کلی مخاطبان این مجموعه است.

وی افزود: با استفاده از آیه ۱۰۸ سوره یوسف که آمده: «قُلْ هذِهِ سَبيلي‏ أَدْعُوا إِلَي اللَّهِ عَلي‏ بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني‏ وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکينَ؛ بگو این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»، وظیفه مهم و تکلیف الهی برای شما تعیین می‌شود.

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: در این آیه خداوند خطاب به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، راه را نشان می‌دهد و وظیفه حضرت را دعوت الی الله، خداشناسی، توحید و اقرار به یگانگی خداوند عنوان می‌کند.

آیت‌الله مقتدایی با بیان اینکه ما باید همانند حضرت رسول، مردم را به اطاعت خداوند متعال و دستورات الهی دعوت کنیم، گفت: در قسمت «أَدْعُوا إِلَي اللَّهِ عَلي‏ بَصيرَةٍ» دعوت به سوی خداوند با دلیل و برهان ثابت شده؛ یعنی پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به دعوت الی الله و به آنچه می‌گفتند و مردم را دعوت می‌کردند، اعتقاد داشتند و با بصیرت بوده است.

وی همچنین با اشاره به این آیه، تصریح کرد: راه، دعوت الی الله است و کسانی که دعوت به این راه می‌کنند، منحصر به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و اهل بیت علیهم‌السلام نیست، بلکه «مَنِ اتَّبَعَني» علمایی که تحصیل علم و کسب علم کردند و احکام دین را بر اساس بصیرت و برهان به دست آوردند و می‌توانند مردم را دعوت به دین خدا کنند مشمول این آیه هستند.

دبیر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد:زشما در این حوزه مشغول به تحصیل شده‌اید و با احکام الهی آشنا می‌شوید و مسائل دین را با استدلال فرا می‌گیرید و صلاحیت این که مردم را به سوی دین خدا دعوت کنید، دارید؛ بنابراین وظیفه شما اساتید و بانوان طلبه این است که داعی الی الله باشید و باید این وظیفه را به نحو اکمل و اتم ایفا کنید.

وی یادآور شد: شما حتی می‌توانید در کنار خانواده و در زمانی که وظیفه مادری و همسری را به عهده دارید، به دعوت الی الله را داشته باشید و به این تکلیف الهی بپردازید.

انتهای پیام

captcha