ما برنامه عزاداری امام حسین (ع) را نجات می‌دهیم یا عزاداری‌ها ما را؟
کد خبر: 3750801
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
برخوان غم/ حنیفی عنوان کرد:

ما برنامه عزاداری امام حسین (ع) را نجات می‌دهیم یا عزاداری‌ها ما را؟

گروه جامعه ــ مؤلف مقتل «حسین مأثور» با اشاره به اینکه معتقد است عزاداری اباعبدالله(ع) همانند قرآن محکم، متشابه، ناسخ و منسوخ دارد، گفت: اینکه بگوییم ما می‌خواهیم برنامه عزاداری را نجات دهیم برداشت غلطی است. حقیقت این است که این برنامه قرار است ما را نجات دهد.

حجت‌الاسلام محسن حنیفی، مؤلف مقتل «حسین مأثور» و شاعر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در گفت‌وگو با ایکنا؛ در تشریح وضعیت مداحی‌های دهه اول محرم سال جاری و نقد این مداحی‌ها، گفت: اینکه بگوییم ما می‌خواهیم برنامه عزاداری را نجات دهیم برداشت غلطی است. حقیقت این است که این برنامه قرار است ما را نجات دهد. سید الشهداء به عنوان سفینه نجات امت معرفی شده است و نجات ما هم در همین طریق است. طی این هزار و 300 سالی که جریان عاشورا رخ داده است، جریان‌های معاند و مخالف کم نبوده‌اند. فراموش نکنیم متوکل دستور داد اطراف قبر حضرت را شخم بزنند و گندم بکارند و کل آثار قبر مطهر را از بین ببرند، ولی این جریان از بین نرفت.

مثل عزاداری اباعبدالله(ع) همانند قرآن است، محکم، متشابه، ناسخ و منسوخ دارد

وی ادامه داد: مثل عزاداری اباعبدالله(ع) را همانند قرآن می‌دانم همانگونه که قرآن محکم، متشابه، ناسخ و منسوخ دارد عزاداری ابا عبدالله هم یک اصل است و فرع و محکم و متشابه دارد. اصل، عزاداری ابا عبدالله است و اینکه این جریان جهانی شود و صدای غربت امام مظلوم ما و جریاناتی که در این عزا نهادینه شده است به گوش عالم برسد. اما اینکه می‌گوییم به عزاداری‌ها آسیب وارد شده، به عنوان کسی که به این رخ‌دادها به عنوان آسیب نگاه می‌کند باید بگویم در برابر این رودی که جاری است اگر چند خس و خاشاک هم در این رود بیفتد به زلالی این رود لطمه نمی‌زند. البته این مشکلات وجود دارد ولی وجود این مشکلات در برابر این حجم عزاداری اصیل و خواندن‌های خوب کم است.

مؤلف مقتل «حسین مأثور» که در این کتاب مقتل امام حسین(ع) را از دیدگاه روایت‌ها بررسی کرده است، با اشاره به اقدامات مؤسسه قدیم الاحسان در آموزش مداحان، گفت: از جمله اقداماتی که در مؤسسه قدیم الاحسان انجام می‌دهیم این است که به مداحان مشاوره می‌دهیم و مداحان سه تا چهار ماه بر روی مطالب از نظر محتوا، شعر و سند کار می‌کنند تا بهتر از سال‌های گذشته در مراسم محرم مداحی کنند.

وی تصریح کرد: به عنوان فردی که مداحی‌های مداحان طی دهه محرم چند سال اخیر را بررسی کرده است، باید بگویم امسال از لحاظ محتوا و رویش‌ها، از لحاظ اینکه شعرها بار معرفتی، فرهنگی و انقلابی بیشتری داشته و به شعور افراد اضافه کرده، مردم را به ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم دعوت کرده است و بار معارف حسینی اشعار، نسبت به سال‌های قبل وضعیت بهتر بوده است.

انتخاب شعارهای مراسم از رجزهای شهدای کربلا

این شاعر اهل بیت (ع) افزود: طی چند سال اخیر به خصوص امسال شعارهایی که توسط مداحان انتخاب می‌شده شعارهای بهتری بوده است و حتی به معارفی توجه شده که در سال‌های قبل کمتر شاهد آن بودیم به عنوان مثال اشعار و مطالبی که پشت سر مداحان در مراسم نصب می‌شده از رجزهای اصحاب امام حسین(ع) انتخاب شده بود مثل «دینی علی دین حسین و علی» که رجز نافع بن هلال بجلی بوده است یا «دون حسین مهجتی و داری؛ جانم و مالم فدای حسین» که رجز عمرو بن قرظه بوده است یا انتخاب سربند «الرحیل ارحیل» که جمله ابا عبدالله برای کوچ کردن از مکه به کربلا بوده که کنایه از کوچ به حقیقتی که حضرت آن را صدا می‌زنند.

مداحان امسال عمکرد خوبی داشتند

وی در ادامه از عملکرد خوب مداحان جوان در دهه اول محرم سال جاری دفاع کرد و گفت: امسال توجه به معارف توسط مداحان بیشتر شده بود. به عنوان مثال مهدی رسولی امسال پیش زمینه‌ای با مضمون «الرحیل» خواندند یا حسین پویانفر که نوحه‌ای خواندند با مضمون «فرو الی الحسین». یا سایر مداحانی که در شهرستان‌ها بودند از جمله مجتبی رمضانی در رفسنجان، مسعود پیرایش در اراک، امیر کرمانشاهی در مشهد، محمد حسین پویافر در تهران، مهدی رسولی در زنجان، مهدی لیثی در تبریز که مراسم شاه حسین گویان تبریز را که با شکل سنتی اما در فضای جدید برگزار می‌شود و یک آرایش رزمی و رژه امام حسینی با فضای حماسی است را به خوبی اجرا کرد و حنیف طاهری در تهران جزو جوانانی بودند که برنامه آنها جمعیت زیادی دارد و صاحب تأثیر هم شده‌اند.

معاون آموزش و پژوهش مؤسسه قدیم الاحسان با اشاره به اینکه در خصوص آسیب‌های مداحی گفته می‌شود که این مداحان جوان هستند که بیشتر آسیب‌ها را دارند و مداحان اصیل و سنتی ما با این آسیب‌ها مواجه نبوده‌اند، گفت: به عنوان فردی که در این سال‌ها عملکرد مداحان را رصد می‌کرده است، باید بگویم امسال سطح کیفی اشعار از لحاظ محتوی و معرفتی بالاتر بوده و قابل قیاس با سال‌های گذشته نیست؛ حال در خیل مراسم‌های برگزار شده چند نفر هم مطالب نادرست می‌خوانند، این آسیب نیست بلکه باید گفت روند، روند خوبی است.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط جامعه آیا مداحان توانستند تأثیر مثبتی در حال روحی مردم داشته باشند؟ گفت: باید این را از مردم پرسید اما آنگونه که ما در میان مردم هستیم آرامش را حضرت سید الشهداء(ع) در مردم ایجاد کردند. با اینکه اضطراب عمومی بالاست و هزینه‌ها بیشتر شده اما از شور حسینی کم نشد و مردم از سر سفره خودشان زدند و در سفره امام حسین (ع) گذاشتند تا سفره امام حسین را رنگین‌تر کنند؛ البته آزمایشی بود برای مردم که عشقشان را در نداری هم به امام حسین (ع) نشان دهند. وقتی نداری و از سر سفره خودت برداری و سر سفره امام حسین (ع) بگذاری عشق ثابت می‌شود و همین کارها در مردم آرامش ایجاد کرد.

وی در پایان سخنانش گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند که کنار کار امام حسین(ع) می‌توانیم کار فرهنگی کنیم و کار فرهنگی تأثیر بیشتری دارد یا کنار این دستگاه آسیب شناسی و آن را حفظ کنیم؛ نه تنها این درست نیست بلکه مسئله کاملاً عکس است. با بررسی ساده تاریخ هزار ساله این روضه متوجه می‌شویم که بسیاری از جریان‌های اصیل و مسائل دینی را این جریان حفظ کرده است. برخی هم فکر می‌کنند جریان امام حسین در حال آسیب دیدن است و دشمن هزاران برنامه برای آن ریخته است، اما این پیغام حضرت زینب(س) به تمام یزیدیان عالم است که این نور را هر قدر بخواهید خاموش کنید فروزان‌تر و اصیل‌تر می‌شود.

انتهای پیام

captcha