یاد مرگ باعث بی‌توجهی انسان به تعلقات دنیوی می‌شود
کد خبر: 3750910
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
آیت‌الله کمیلی:

یاد مرگ باعث بی‌توجهی انسان به تعلقات دنیوی می‌شود

کانون خبرنگاران نبأ ــ یکی از شاگردان عرفانی مرحوم سیدهاشم حداد با توصیه به یاد کردن از مرگ گفت: دائم به یاد مرگ باشید تا در وجودتان ملکه شود زیرا باعث می‌شود شما را از تعلقات و دلبستگی‌های دنیوی محفوظ بدارد.

یاد مرگ باعث قطع توجه انسان به تعلقات دنیوی می‌شود

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛  آیت‌الله محمد صالح کمیلی خراسانی، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه و از شاگردان خاص عرفانی مرحوم آیت‌الحق سیدهاشم حداد،  شامگاه پنجشنبه، ۵ مهرماه در جلسه عزاداری حسینی مرکز تحقیقاتی توحید شهر مقدس قم با اشاره به توصیه مکرر امیرالمؤمنین(ع) به تقوا گفت: مولانا امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه و جاهای دیگر مکرراً به تقوا توصیه کردند.

این فقیه عارف ادامه داد: در این توصیه مولانا امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «اوصیکم بتقوی الله…»؛ این توصیه مکرر امیرالمؤمنین(ع) به همه امت اسلامی است و همه امت اسلام را به تقوا دعوت کرده‌اند.

این فقیه عارف با طرح این پرسش که تقوای مد نظر امیرالمؤمنین(ع) یعنی چه؟ گفت: یعنی چه که مولانا امیرالمؤمنین(ع) مکرراً امت اسلامی را به تقوا دعوت کرده است؛ می‌توان در معنای تقوا آن را در یک جمله خلاصه کرد و گفت تقوا یعنی قوت گرفتن در راه خدا.

این استاد اخلاق و عرفان حوزوی افزود: کلاً تقوا یعنی اینکه دل، اعمال، عقاید و ایمان ما با تقوا قوت بگیرد و ما را به راه خدا نزدیک کند و این خلاصه‌ای از معنای تقواست.

توصیه به یاد مرگ و مذمت دنیا

این شاگردعرفانی آیت‌الحق مرحوم سیدهاشم حداد در ادامه با اشاره به توصیه امیرالمؤمنین(ع) به یاد کردن از مرگ گفت: حضرت در نهج‌البلاغه خطبه‌هایی دارند که در برخی از این خطبه‌ها بسیار به مرگ و ترک این دنیا پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: در این خطبه‌ها حضرت ضمن توصیه به یاد کردن از مرگ درباره مذمت دنیاخواهی و دنیاپرستی نیز زیاد اشاره کرده است.

آیت‌الله کمیلی خراسانی افزود: در یکی از این خطبه‌ها، که مرحوم شیخ عباس قمی نیز در کتاب مفاتیح آن را آورده است، حضرت در خطبه نماز عید فطر دو خطبه خواندند که در خطبه اول مرگ را به ما یادآور شده‌اند.

وی ادامه داد: حضرت در این خطبه ما را به یاد مرگ می‌اندازند و می‌فرمایند به یاد مرگ باشید، چون مرگ فرارسد دیگر مهلتی به انسان داده نمی‌شود.

ثمره یاد مرگ 

این استاد حوزوی با اشاره به ثمره یاد مرگ اظهار کرد: وقتی انسان مرگ را برای خود مجسم کند و همیشه این تذکر به صورت دائم ملکه ذهن او می‌شود و آثار خوبی نصیب انسان شود.

وی ادامه داد: یاد مرگ در انسان باعث می‌شود که در او تعلقات قلبی نسبت به دنیا کم شود؛ هر چند طبیعت انسان ایجاب می‌کند که این تعلقات دنیوی در او باشد و شاید گاهی جزء ضروریات باشد، اما وقتی یاد مرگ کرد و این یادآوری در او ملکه شد باعث می‌شود که این وجود تعلقات کمرنگ شود و او را وابسته به دنیا نکند.

یاد همیشگی خدا و قطع تعلقات دنیوی

آیت‌الله کمیلی خراسانی گفت: در این تعلقات دنیایی مهم این است که قلب ما جای دیگر باشد نه اینکه وابسته به این تعلقات باشد، بلکه قلب ما باید دائم پیش خدا و در یاد خدا باشد.

وی ادامه داد: فرزند و مال نمونه‌ای از تعلقات دنیوی است که ما با آن‌ها در ارتباط هستیم. حال اگر در برابر از دست دادن این تعلقات دنیوی یا دیگر تعلقات دنیوی تأسف نخوردیم و راضی به رضای خدا باشیم، این برخورد باعث غفلت از یاد خدا نمی‌شود و ما را به دنیاخواهی دعوت نمی‌کند.

این استاد حوزوی افزود: بنابراین نباید در برابر تعلقات دنیوی وابسته به آن‌ها باشیم و با از دست دادن آن‌ها ناراحت شویم. لذا در  چنانچه به تعلقات دنیوی وابسته باشیم و آن‌ها را از دست بدهیم، این وابستگی باعث می‌شود تا انسان با از دست دادن تعلقات ناراحت شود.

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام

captcha