مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در اسفند‌ماه
کد خبر: 3751209
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در اسفند‌ماه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن اسفند‌ماه برگزار می‌شود» و افتتاح طرح پائیزی «قرآن، کتاب زندگی» عنوان دو خبر مهم معارفی رسانه‎ها در روز جاری است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن اسفند‌ماه برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز شنبه 7 مهرماه 97 اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.
فارس
صفحه فعالیت‎های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز تا ساعت 15 تعداد چهار خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن اسفند‌ماه برگزار می‌شود» آورده است: حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم خبر داد و گفت: بخش کتبی این آزمون روز پنجشنبه ١٦ اسفند‌ماه و بخش شفاهی آزمون ١٨ تا ٢٤ اسفند‌ماه سال ٩٧ برگزار خواهد شد. این آزمون در ٤ گروه امتحانی حفظ قرآن کریم در قالب ١٢ رشته، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم در قالب ٢ رشته، سیره و معارف اهل بیت(ع) در قالب ٣ رشته و آزمون‌های الکترونیکی با ٣ رشته برگزار خواهد شد.
مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ضمن اشاره به تجربه موفق در برگزاری مشترک آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در سال ١٣٩٦ با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و با توجه به اعلام آمادگی دیگر سازمان‌ها و نهادها جهت مشارکت در این رویداد بزرگ قرآنی، اظهار داشت: این آزمون در سال جاری با مشارکت پنج دستگاه و سازمان زیربط (معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، شبکه قرآن و معارف سیما و دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور) برگزار می‌شود.
وی در ادامه افزود: باتوجه به ابلاغ سیاست‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به کلیه دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی به منظور در اولویت قرار دادن طرح حفظ جز سی قرآن کریم با محوریت طرح بشارت ١٤٥٢، رشته حفظ جز ٣٠ به عنوان «کارویژه» آزمون سال جاری در نظر گرفته شده است. همچون سالیان گذشته به مؤسسات قرآنی که قرآن‌آموزان آنها در هر یک از رشته‌های آزمون موفق به کسب نمره قبولی شوند، سرانه حمایت آموزشی تعلق خواهد گرفت.
سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل شهیدی که با تولید قطعات خودرو دنبال خودکفایی بود، «افلاکیان» اثری از گروه محمد رسول الله(ص) در وصف شهدا+فیلم و ترتیل صفحه ۴۶۸ قرآن باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز تعداد هشت خبر را منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان « مرحله دومِ هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم برگزار شد» آورده است: قاریان راه‌یافته به هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم، مرحله دوم دوره را پشت سر گذاشتند. هیأت داوران این مرحله که متشکل از 10 نفر از اساتید برجسته جمهوری اسلامی ایران بود، 95 نفر از قاریان و 82 نفر از مدرسان را در یکی از درجات 1 تا 4 حائز نصاب لازم دانسته و مجوز حضور در این مرحله که مربوط به آزمون تلاوت و مصاحبه حضوری است را صادر کردند.
مرحله دوم هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان، صبح روز چهارشنبه 4 مهرماه در بخش قاریان و در محل شورای عالی قرآن آغاز شد. این مرحله شامل تلاوت تحقیق، تلاوت ترتیل و جلسه مصاحبه حضوری است. داوری این مرحله از آزمون‌ها در بخش مصاحبه را عباس امام‌جمعه، کریم دولتی، مصطفی زرنگار و علی قاسم‌آبادی برعهده دارند. آزمون‌های مرحله دوم در بخش مدرسان نیز طی روزهای 11 تا 13 مهرماه برگزار خواهد شد. یکی از تفاوت‌های این دوره با 6 دوره قبلی این است که تمام مراحل آن طی یک سال اجرا خواهد شد. یعنی با آغاز سال 97 آغاز می‌شود و در پایان سال به انتها می‌رسد. طی 6 دوره گذشته 217 نفر در طرح شرکت کردند که شامل 125 قاری قرآن، 92 مدرس قرآن، 170 آقا و 47 خانم می‌شوند.
این صفحه در خبری دیگر با عنوان «افتتاح طرح پائیزی «قرآن، کتاب زندگی» آورده است: افتتاحیه طرح پائیزی «قرآن، کتاب زندگی» (بشارت ۱۴۵۲) صبح امروز در محل سالن جلسات ساختمان شهدای رادیو سازمان صدا و سیما برگزار شد. طرح «بشارت 1452» برای دوازدهمین سال خود با محوریت جزء سی‌ام قرآن کریم و با رویکرد تحقق منویات رهبر معظم انقلاب از تیرماه سال جاری کلید خورد. جزء سی‌ام قرآن کریم برای گام نخست در سه فصل تابستان، پاییز و زمستان با محوریت سوره ناس تا زلزال برای فصل تابستان، سوره طارق تا بیّنه برای پاییز و سوره نبا تا بروج برای فصل زمستان 97 در نظر گرفته شده است.

نهادها و دستگاه‌های فرهنگی کشور در این طرح ملی مشارکت دارند و رسانه ملی بیشترین سهم در انعکاس این رویداد قرآنی را بر عهده داشته است، به طوریکه رادیو قرآن برای طرح تابستانی این رویدارد ملی، روزانه 4 آیتم به این طرح اختصاص داد. شبکه‌های دیگر معاونت صدا نیز در اجرای این طرح همراهی کردند و برنامه‌هایی را به این موضوع اختصاص دادند. معاونت سیما نیز در راهبری ان این طرح مشارکت قابل توجهی داشته است به گونه‌ای که شبکه‌های استانی و برون‌مرزی ساعتی از روز را به این طرح اختصاص داده‌اند. افتتاحیه این طرح ملی چهارشنبه هفته گذشته با حضور حمیدرضا شاه آبادی معاون صدای جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محمد انجم شعاع معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مدیران شبکه های رادیویی برگزار شد و در پایان از عوامل برنامه‌ساز طرح قرآن، کتاب زندگی(بشارت 1452) تجلیل و قدردانی شد.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل راه‌اندازی شبکه بین‌المللی خادمان علمی اربعین حسینی، کسانی که مورد عاق رسول خدا (ص) قرار می‌گیرند، «الحان آسمانی»، تاریخچه تلاوتِ مفاخر قرآنی را روایت می‌کند، پیام کربلا در دست خانواده مجاهدان، نوسروده‌ای در مدح امام حسین(ع)، ماجرای کمک آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی به محرومان انگلیس + صوت و ۱۱ سال امامت امام حسین(ع) قبل از عاشورا چگونه گذشت؟ است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز صرفا یک خبر با تیتر «تناقض رفتاری برخی نمازگزاران عامل دوری جوانان از نماز است» منتشر کرده است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران نیز امروز تعداد پنج خبر با عناوین«آسیب‌های شکلی و محتوایی در عزاداری‌ها»، «مقطع فعلی استثنایی‌ترین مقطع تاریخ بشریت و انقلاب اسلامی است»، «مراسم عزاداری دهه دوم ماه محرم برگزار می‌شود»، «مسابقه کتابخوانی ماه در آب» و «فراخوان دومین جشنواره عکس وحدت توسط مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی» منتشر کرده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز تا این ساعت هیچ خبری را منتشر نکرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تعداد پنج خبر با عناوین «منشاء ناهنجاری در جامعه دوری از آموزه‌های قرآنی است»، «امامزاده عیسی واوان میزبان جوانان پرشور شهر واوان در عزای امام حسین(ع)»، «زندگی نامه شهید پرویز کاظم نیا»، «مقام موذن از شهید و عالم بالا‌تر است» و «حدیث امام علی(ع) درباره آفرینش» منتشر کرده است.

مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز امروز دو خبر با عناوین «برگزاری دوره الکترونیکی آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت از اول آبان»و «مصاحبه و تلاوت هفتمین دوره ارزیابی بخش قاریان برگزار شد» منتشر کرده است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز امروز تا این ساعت هیچ خبر را منتشر نکرده است.
روزنامه کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان «شیوه‌های عملی مراقبت از نفس» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: عرفان نظری تنها مقدمه‌ای برای ذی مقدمه‌ای به نام عرفان عملی است؛ از این‌رو در آیات قرآن تعلیم برای تزکیه مطرح است.(بقره، آیات 129 و 151؛ آل عمران، آیه 164؛ جمعه، آیه 2) البته میان عرفان نظری و عملی آمیختگی است؛ چنانکه میان تعلیم و تزکیه این گونه است؛ زیرا هر علمی باید عملی را با خود همراه داشته باشد؛ چنانکه هر عملی دریچه‌ای به سوی علمی دیگر است. خداوند عبادت را برای تقوا قرار داده است(بقره، آیه 21)؛ اما خدا همین تقوا را برای کسب علم قرار داده و فرموده است: وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ؛ و تقوای الهی پیشه کنید تا خدا افزون بر چیزهای دیگر شما را تعلیم دهد. البته تقوای الهی دارای مراتبی است. خدا در قرآن می‌فرماید: بر كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند، گناهى در آنچه قبلا خورده‏‌اند نيست در صورتى كه تقوا پيشه كنند و ايمان بياورند و كارهاى شايسته كنند سپس تقوا پيشه كنند و ايمان بياورند آنگاه تقوا پيشه كنند و احسان نمايند و خدا نيكوكاران را دوست مى‌دارد.
مراتب ایمان و تقوای الهی بر اساس این آیه سه مرتبه است؛ چنانکه نتیجه آن، یقینی است که آن نیز سه گانه علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین است. مهمترين مسئله در مرحله مراقبه اين است كه سالك بر انجام واجبات و ترك محرّمات و سپس تقوای خاص و اخص توجه داشته باشد و مراقبت نمايد تا مراتب تقوا از ملكه و مقوّم آن برايش حاصل شود و در پرتو آن، انجام واجبات و مستحبات و ترك محرمات، مکروهات و گناهان برايش به صورت عادت درآيد و اين‌گونه نباشد كه براى ترك هر گناهى نياز به تأمل و تصميم‌گيرى داشته باشد.
دیگر عناوین مهم این صفحه در روز جاری شامل «هفت مصیبت جانسوز کاروان اسرا»، «قیام برای خدا»، «انسان در مقام نصرت و مقام ولایت» و«پیوند اسباب مادی و معنوی» است.
انتهای پیام

captcha