شیوه ارزیابی عملکرد قرآنی خوزستان قابل نقد است
کد خبر: 3751540
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴

شیوه ارزیابی عملکرد قرآنی خوزستان قابل نقد است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان در ارتباط با ارزشیابی عملکرد قرآنی استان‌ها که در آن خوزستان در میان استان‌های برتر و شایسته تقدیر نبود، گفت: ما بارها گفته‌ایم که ارزیابی مسئولان دارالقرآن در ارتباط با مسائل خوزستان، ارزیابی‌های ناقصی است و مسأله ما در خوزستان با یک جدول محدود برنامه‌ای جلو نمی‌رود؛ ما اینجا در مسیر توسعه دارالقرآن‌ها در استان هستیم و نگاه کلانی به موضوع قرآن بیش از آنکه در برخی استان‌ها وجود دارد، داریم.

به گزارش ایکنا از خوزستان، سازمان دارالقرآن همه ساله اقدام به ارزشیابی عملکرد قرآنی استان‌ها می‌کند که مبنای آن برنامه جامع نظارت بر ارزشیابی است که در دو حوزه انجام می‌شود یک حوزه مدیریت راهبردی امور قرآنی استان و حوزه دیگر مدیریت و برنامه‌ریزی عملیاتی و تخصصی است؛ این حوزه شامل 4 محور برنامه‌ریزی، نظارت و توسعه تعاملات، توسعه کمی و کیفی آموزش‌های قرآنی، فضاسازی قرآنی و اجرای برنامه‌های تبلیغی و ترویجی و همچنین توسعه و ساماندهی مشارکت‌های مردمی و اجرای برنامه‌های نظارتی و حمایتی است.

در ارزشیابی اخیر که مربوط به عملکرد قرآنی استان‌ها در سال 96 است، 11 استان به عنوان استان‌های برتر و شایسته تقدیر معرفی شدند که در میان آنها نامی از استان خوزستان نبود؛ استانی که در همه برنامه‌های قرآنی صحبت از ظرفیت‌های کم نظیر آن به ویژه در حوزه قرائت و صوت می‌شود و با توجه به این صحبت‌ها توقع زیادی نیست که در میان استان‌های برتر باشد، اما در این ارزشیابی، نام خوزستان در میان 3 استانی که نسبت به سال گذشته ارتقا پیدا کرده‌اند نیز ذکر نشده بود.

سید جعفر صادقی مدیر دفتر برنامه‌ریزی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن در گفت‌‌وگو با ایکنا از خوزستان، در این ارتباط با اشاره به برنامه سازمان دارالقرآن در ارزشیابی عملکرد قرآنی استان‌ها گفت: در این ارزشیابی استان‌ها را به سه دسته تقسیم کردیم؛ دسته اول استان‌هایی که برتر هستند، دوم استان‌هایی که شایسته تقدیر هستند و بقیه استان‌ها. وقتی می‌گوییم بقیه استان‌ها یعنی در آن دو دسته قرار نمی‌گیرند.

وی توضیح داد: طبق مفاد برنامه جامع ارزشیابی، سیاست تشویقی درباره بقیه استان‌ها این است که اشکالات را به خود آنها اعلام می‌کنیم و در طول سال عملکرد آنها را رصد می‌کنیم. براین اساس رتبه‌ای به آنها اعلام نمی‌شود؛ به این دلیل که هدف ارزشیابی ما این است که مشکلات استان رفع شود؛ به همین دلیل به هر استانی کارنامه‌ای داده می‌شود که در آن نواقص و محاسن ذکر شده است.

فعالیت‌های قرآنی در خوزستان با یک جدول محدود برنامه‌ای جلو نمی‌رود

صادقی با بیان اینکه امتیازات استان‌های ما در این ارزشیابی نزدیک به هم است و فاصله فاحشی میان آنها وجود ندارد، افزود: استان‌ها در مجموع تلاش خود را می‌کنند، برخی از استان‌ها پیشتاز هستند که مورد تشویق قرار می‌گیرند، بقیه نیز مراقبت و نگهداری می‌شوند. ما تلاش می‌کنیم تا اشکالات آنها رفع شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن اظهار کرد: نکته بعدی این است که در بین شاخص‌هایی که در مورد هر استان وجود دارد، چنین نیست که همه شاخص‌ها در یک استان بالا باشد، یا برای استانی که نتوانسته رتبه کسب کند، همه شاخص‌ها پایین باشد. به طور مثال ما استانی داریم که در چهار یا پنج شاخص نمره کامل را کسب کرده اما در مجموع و در معدل نتوانسته به حدنصاب برسد. تقریباً همه استان‌ها در حال تلاش هستند. آن جنبه‌هایی که باعث می‌شود یک استان پیشتاز شود این است که در اکثر شاخص‌ها پیشتاز باشد.

محمدحسین بلک، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان نیز در این باره گفت: ما به مسئولان دارالقرآن و ارزیابی بارها گفته‌ایم که ارزیابی آنها در ارتباط با مسائل خوزستان، ارزیابی‌های بسیار ناقصی است؛ ضمن اینکه امکاناتی که باید در برنامه‌های استان خوزستان اختصاص می‌دادند از سوی آنها قطع شد. به همین دلیل شاید گزارش کامل و جمع‌بندی از برنامه‌های خوزستان نداشته باشند.

سید جعفر صادقی

وی اظهار کرد: به طور مثال در ماه مبارک رمضان بخش مربوط به تلاوت‌های جمعی استان خوزستان و پخش مستقیم این برنامه با کدام استان قابل مقایسه است؟ این بخشی از کار است. دوره‌هایی که باید برگزار می‌کردیم یا کارهایی که در مسیر اتحادیه مؤسسات پیگیری می‌شد. احساس ما این بود که کار ما و وظایف ما در حوزه قرآنی فراتر از جداول معمول کاری است؛ مسأله ما در استان خوزستان با یک جدول محدود برنامه‌ای جلو نمی‌رود؛ ما اینجا در مسیر توسعه دارالقرآن‌ها در استان هستیم و نگاه کلانی به موضوع قرآن بیش از آنکه در برخی استان‌ها وجود دارد، داریم.

بلک گفت: شما می‌توانید این جداول را رؤیت کنید و قضاوت کنید آیا کارهای ما در آن حد می‌تواند باشد؟ بحث ریالی که در تفاهم‌ ما با دارالقرآن قرار می‌گیرد اصلاً قابل قیاس با یک شهرستان استان خوزستان قرار می‌گیرد که ما راضی و قانع شویم به اینکه ما در یک مسابقه عملکردی وارد شویم و بخواهیم اول شویم.  تحقق جدول کاری، کار اصلاً سختی نیست و به طور معمول در حال انجام است ولی چندین برابر آن کار در خوزستان باید شکل بگیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: به طور مثال در آزمون حفاظ ما استان دوم کشور بودیم؛ ما برای اولین بار زندان‌ها را وارد این آزمون کردیم. یک اختصاصات دیگری داریم که ضرورت‌های آن خیلی فراتر از قرائت و تلاوت است و ما در استان خوزستان در معارف و مفاهیم قرآن که برای ما سرنوشت‌ساز شده است؛ نیاز به کار داریم.

وی با بیان اینکه امروز همدلی و وحدت ملی و اقوام در استان خوزستان باید در سایه قرآن ایجاد شود، تصریح کرد: این بخش مهمی از کار است که در کلاس‌های تجوید ما نمی‌گنجد. فکر می‌کنم کارهای زیادی باید صورت گیرد. یک بخشی را می‌پذیرم که شاید اختلاف دیدگاه باعث شده عملکردی که موردنظر سازمان دارالقرآن است اولویت اول ما نبوده است. حجم اعتباری که در استان برای این مقوله از کار ولو زیرساخت‌ها اختصاص داده می‌شود، در هیچ جا قابل قیاس نیست. این هم یک تلاش است.

بلک گفت: ما در سال‌های گذشته پیشنهاد کردیم در کنار تقدیر از صاحب مقامام قرآنی از صاحبان تألیف و مفسران نیز تقدیر شود. تألیف و تفسیر و محتوا در بین اولویت‌ها نیست؟ واقفان قرآنی را نیز مورد توجه قرار دهیم. امیدواریم این نگاه توسعه‌ای در همه باشد. البته منظور من این نیست که ما مستحق یک رتبه اداری بالاتر بودیم، به این گفتمان خیلی قانع نیستم که تلاش کنیم نفر چندم آن جدول باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: بارها این نقطه‌نظر را مطرح کردیم که در خوزستان این ظرفیت وجود دارد که می‌توان حداقل پانصد تا هزار حلقه تفسیری ساماندهی و برنامه‌ریزی شود. چرا ما از این ظرفیت موجود محتوایی نباید بهره بگیریم و اگر باشد در کجای آن ارزیابی ها قرار می‌گیرد؟ این سطح از کار قانع کننده نیست. این شیوه ارزیابی شاید قابل نقد باشد و ثانیاً حجم برنامه‌هایی که ملاک این ارزیابی است، حجم قابل توجهی نیست. ما نمی‌توانیم فعالیت خود را به این جدول محدود کنیم و به فراتر از آن فکر می‌کنیم و سعی کردیم اقدامات ما فراتر از آن باشد.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۱۵:۵۲
0
0
با سلام
ایکنای عزیز با تشکر از تهیه این خبر خوب و به جا.
لطفا به آقای بلک بگویید بخشنامه بازنشستگی شامل ایشان نمی شود؟
حال که مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به جوانان دارند و یک جوان را رییس سازمان تبلیغات کشور منصوب کردند، آیا وقت آن نرسیده که جناب بلک هم کمی استراحت کنند . بالاخره ایشان کی می خواهند بروند؟
این دو جمله ایشان را هم متوجه نشدم. آنجا که فرموده اند: « ما اینجا در مسیر توسعه دارالقرآن‌ها در استان هستیم و نگاه کلانی به موضوع قرآن بیش از آنکه در برخی استان‌ها وجود دارد، داریم»
شما را به خدا به ایشان بفرمایید: بسه دیگه آقا جان!!!!

عجبا لحلم الله
captcha