ساخت آینده خوب برای کودکان؛ در گرو فهم دقیق بزرگترها
کد خبر: 3751566
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱

ساخت آینده خوب برای کودکان؛ در گرو فهم دقیق بزرگترها

گروه فرهنگی - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: آینده خوب با فهمیدن جامعه ساخته می‌شود و اگر قرار است برای کودکان آینده خوبی را بسازیم باید والدین و دستگاه‌های مربوطه از آینده فهم دقیقی داشته باشند.

ساختن آینده خوب برای کودکان نیازمند فهم دقیق بزرگترهاستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، رضا قمرزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی امروز، 8 مهر در نشست خبری کانون با موضوع «هفته ملی کودک» که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، ضمن تاکید بر اینکه اصحاب رسانه نقش مهمی در روشن ماندن عملکرد و حرکت مسئولان ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: دو مناسبت ویژه در هفته ملی کودک که از 14 تا 20 مهرماه، آن را هفته کودک می‌نامند بسیار اهمیت دارند. همه ساله در سراسر کشور مرکزیت این هفته را به کودکان و نوجوانان می‌سپارند و کانون با مسئولان هر دستگاه همکاری می‌کند تا بتوان اراده جمعی و هم افزایی مثبتی برای کودکان داشت.

وی افزود: هفته ملی کودک بهانه‌ای است برای بازنگری اقدامات افرادی که برای کودکان فعالیت می‌کنند که در ابتدا پدر و مادر و سپس متولیان این امر و دستگاه‌هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای کودکان کاری را انجام می‌دهند، مورد توجه قرار می گیرد تا کاستی‌هایی که وجود داشته را ترمیم و نقاط قوت را تقویت کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) عنوان کرد: «کودکان خود را بر آن چیزی که در گذشته بودید، تربیت نکنید بلکه این بچه‌ها خلق شدند برای زمانی غیر از زمان شما». لازمه پیاده سازی این حدیث این است افرادی که برای کودکان فعالیت می‌کنند، باید حال و آینده را به خوبی بشناسند و اگر مخالف این باشند، نمی‌توانند برای کودک سرزمینش فرد مناسبی باشند.

وی عنوان کرد: افرادی که برای کودکان کار می‌کنند، باید مسلط بر محیط و محاط جامعه خود باشند. باید فرصت‌ها و تهدیدهایی را که برای کودکان است را شناسایی و قوت‌ها و ضعف‌ها را در این زمینه بررسی کنند تا بتوانند در این راه موفق شده و به کودکان کمک کنند.

قمرزاده اضافه کرد: افراد باید ذائقه و نیازهای کودکان را بشناسند چون بسیاری از نیازها وجود دارد که کودکان هم نمی‌دانند که به چه چیز احتیاج دارند و باید آن‌ها را بیدار کرد. ما نمی‌توانیم این نیازها را برآورده کنیم مگر اینکه خانواده شناخت کامل از فرزند خود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در این رابطه به وجود می‌آید، این است که کلیه دستگاه‌ها مانند شهرداری، فرمانداری، بهزیستی، آموزش و پرورش و حتی دستگاه‌هایی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم برای کودکان کار می‌کنند و می‌خواهند «شهر دوستدار کودک» بسازند، آیا نیازهای کودک را شناخته اند؟ در برنامه‌ریزی و اراده آن دستگاه سهم کودک در اراده‌سازی مسئولان در کجا قرار دارد؟

بسیاری از چهره‌های هنری از دل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیرون آمده‌اند
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی افزود: در حال حاضر مقابله‌ای برای جواب ندادن و همکاری نکردن وجود ندارد بلکه اراده‌ برای همکاری وجود دارد اما موانع کاری یکی از علت‌های عدم انسجام فعالیت ها بشمار می‌رود. اگر قرار است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقطه مهمی از انسجام باشد، باید دستگاه‌های مربوطه در استان به کانون کمک کنند.

وی اظهار کرد: کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان به لحاظ مربیان، تجربه، گستره فعالیت و همچنین فعالیت‌های تخصصی نسبت به کل دستگاه‌هایی که برای کودک فعالیت می‌کنند، ادعای مثبت دارد چراکه آن ها بخش عمده‌ای از چهره‌های هنری اهل مشهد هستند و این افراد از دل کانون برآمدند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشینه عمیقی دارد، تصریح کرد: کانون یک دستگاه اوقات فراغت است و شلوغ‌ترین زمان برای مراکز ما در تابستان است که تمام کلاس‌‎ها پر می‌شود و جای خالی برای هیچ مرکزی وجود ندارد چراکه کانون سفره متنوعی است که برای ذائقه‌های متفاوت کودکان برنامه دارد که آن‌ها می‌توانند رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

قمرزاده با بیان اینکه «آینده را باید ساخت» شعار هفته کودک است، عنوان کرد: کانون در هفته کودک 14 برنامه دارد که شامل اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی با رویکرد آموزه‌های عاشورا و حقوق کودک در مراکز کانون، اجرای ویژه برنامه هفته ملی کودک با همکاری و مشارکت دستگاه‌ها و صدا و سیما و همچنین تجلیل از کودکان و شهدای مدافع حرم، برگزاری انجمن‌های ادبی در مشهد و شهرستان‌ها با حضور نویسندگان مطرح در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، برگزاری نشست علمی با عنوان ادبیات دینی کودک و نوجوان با مشارکت دانشگاه امام رضا(ع)، برگزاری کارگاه تخصصی هنر کودک و برپایی نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی کودک و نیز اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در حاشیه شهر و بخش کودک بیمارستان امام رضا(ع) می‌شود.

وی گفت: برنامه‌های فرهنگی و هنری که در مناطق کم برخوردار برگزار می‌شود، کتابخانه سیار کودک است. در این فعالیت کار ما صرفا امانت سپاری کتاب نیست بلکه در کنار آن معرفی کتاب و نیز کتاب‌سازی هم صورت می گیرد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در خصوص روزشمار پیشنهادی هفته ملی کودک خاطرنشان کرد: 14 مهر، روز کودک، خانواده، سبک زندگی ایرانی اسلامی، 15 مهر، روز کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی، 16 مهر، روز کودک، صلح، بازی و نشاط، 17 مهر، روز کودک، رسانه و ارتباطات، 18 مهر، روز کودک، آموزش، سلامت و ایمنی، 19 مهر، روز کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر و 20 مهر ماه نیز روز کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه است.

وی در خصوص اهداف هفته ملی کودک گفت: اهداف ما برجسته‌سازی نقش کودکان، هم‌افزایی مجموعه‌های متولی، ارتقای آگاهی جامعه نسبت به حقوق کودکان، ایجاد فضای بانشاط برای کودک، معرفی ظرفیت‌های کودکان و بهره‌گیری از ظرفیت دین مبین اسلام در حوزه کودکان است.

شاخص‌ترین کار کودک، مرکز تخصصی تئاتر کودک است
قمرزاده افزود: شاخص‌ترین کار کودک در کانون فعالیت های مرکز تخصصی تئاتر کودک است که قبلا نبوده ولی اکنون در منطقه فکوری 45 راه اندازی شد. انجمن ادبی کانون نیز 100 عضو شاعر و داستان‌نویس در مشهد دارد که آثار این آن ها هفته آینده رونمایی می‌شود. خراسان رضوی جزو 5 استان برجسته کشور در انجمن ادبی است که این هم حاصل تلاش مربیان کانون است. 

وی گفت: اعضای انجمن طی یک فرایند کارگاه‌های ادبی در کانون شناسایی می‌شوند و پس از آن در کارگاه‌های نوشتن خلاق تحت نظر مربی قرار می‌گیرند و به سمت کارگاه‌های تخصصی شعر و داستان هدایت و وارد انجمن ادبی می‌شوند. 

قمرزاده با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های کانون زبده‌شناسی و زبده‌پروری است، گفت: قبلا در بحث قصه‌گویی فقط مربیان حضور داشتند ولی امسال دایره شمول آن بیشتر شده و مادران و پدران هم در حوزه قصه‌گویی حضور فعال دارند. تقریبا می‌توان گفت انجمن قصه‌گویی تشکیل شده ولی هنوز به صورت رسمی آن را اعلام نکرده ایم. امسال راه اندازی انجمن قصه‌گویی نوجوان در جشنواره اعلام خواهد شد؛ ضمن اینکه برای عضویت در انجمن‌های ادبی و هنری افراد باید یک فرایندی را طی کنند. 

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به این که ما نمی‌توانیم مقابل فضای مجازی بایستیم بلکه باید استفاده صحیح از فضای مجازی، آن را فرهنگسازی کنیم، گفت: بنده ترجیح می‌دهم مرکز سیار به جای مرکز ثابت در حاشیه شهر راه‌اندازی کنم؛ کتابخانه‌های سیار ما به ازای هر ماشین 20 روستا را پوشش می‌دهد و ما این آمادگی را داریم که بعد از هفته ملی کودک به مراکز سیار برویم و به آنجا نیز سر بزنیم؛ البته ما یک کتابخانه پستی هم داریم که برای بچه‌هایی است که امکان ارتباط با مراکز ما را ندارند و می‌توانند با مربی مراوده نوشتاری هم داشته باشند. طرح کانون مدرسه هم یکی دیگر از طرح های کانون است که مربیان گاهی‌ اوقات به مدارس می‌روند. البته این طرح بیشتر در مدارس حاشیه شهر برگزار می شود. 

وی بیان کرد: در ستاد، ما در حوزه ادبی 14 مربی تخصصی و 22 رابط داریم. در حوزه هنری، 36 مربی با دو گرایش تجسمی و نمایشی داریم. به طور کلی در استان خراسان رضوی 85 مربی تمام‌وقت، 34 مرکز در 22 شهر ثابت، 8 مرکز سیار و 3 مرکز پستی توسط کانون فعال است. 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی افزود: در استان خراسان رضوی تعامل نهادها و ارگان‌ها بهتر از بخش های دیگر کشور است چون اراده بر همکاری نکردن کم است. ما تعامل خود با ارگان‌ها را شروع کرده ایم و سه طرح عمرانی نیز قرار است تا پایان سال جاری توسط کانون به بهره برداری رسد. برای هم‌افزایی با سایر نهادها، کتابخانه‌های عشایر راه اندازی شد که با همراهی آموزش ‌و پرورش استان این حوزه پوشش داده شد و یکسری ویژه برنامه هم برای آن‌ها ارائه گردید. 

وی اظهار کرد: قرار است 2 کتابخانه در حاشیه شهر با همراهی اداره راه و شهرسازی در مناطق نظام‌دوست و توس 63 افتتاح ‌شود. زمین این کتابخانه ها توسط شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان تهیه شده و بهره‌برداری آن را هم کانون پرورش فکری کودکان استان انجام می‌دهد. بودجه این کتابخانه‌ها سالانه است و ما فرصت یک ساله برای شروع عملیات آن داریم. در حال حاضر نقشه‌های فاز یک این طرح تکمیل شده و منتظر برگزاری مناقصه آن هستیم؛ ضمن اینکه کتابخانه های مرکز لادن و الهیه نیز تا آخر امسال تحویل داده می‌شود.

انتهای پیام

captcha