پاسخ اتحادیه‌ای که دفترش تعطیل شده، حمله است یا حل مشکل؟
کد خبر: 3751864
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳

پاسخ اتحادیه‌ای که دفترش تعطیل شده، حمله است یا حل مشکل؟

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گیلان در پاسخ به جوابیه سازمان دارالقرآن تصریح کرد: علت عدم ثبت بسیاری از اتحادیه‌ها مغایرت صورت‌‌جلسات ابلاغی با قوانین ثبت است و عودت پرونده اتحادیه گیلان نیز علت مضاعف عدم ثبت تغییرات این اتحادیه است.

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مصاحبه حسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم، با این خبرگزاری با تیتر «پاسخ سازمان دارالقرآن به خبر تعطیلی دفتر اتحادیه گیلان»، گفت: از اینکه سازمان دارالقرآن الکریم خود را طرف مصاحبه ما تلقی کرد، متعجب شدم، اما خوشحالم که ضمیر مرجع خود را یافته است و از این پس اگر خبر تعطیلی اتحادیه‌ای یا مؤسسه‌ای را شنیدیم، جامعه قرآنی می‌تواند یک طرف علت را بیابد.
وی گفت: البته برای حفظ وحدت و با توجه به شرایط فعلی، فعلاً از بیان برخی مسائل اجتناب می‌کنم، اما مشخص است که این مصاحبه کاملاً هدفمند صورت گرفت، والا آیا پاسخ اتحادیه‌ای که دفتر آن به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده است، حمله است، یا بررسی مشکل و حل آن؟ البته ما از این مصاحبه استقبال می‌کنیم؛ این باعث می‌شود، خیلی از مسائل روشن شود و همگان شاهد باشند که ما حتی اجازه نداریم، خبر تعطیلی دفترمان را اعلام کنیم؛ چراکه در آن به ساحت قدسی دستگاه‌ها انتقاد شده است.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی گیلان گفت: در این مصاحبه گفته شده است که اتحادیه گیلان باوجود، گذشت 9 ماه از برگزاری مجمع عمومی اقدام به ثبت نکرده است که باید گفت این صحبت نشان می‌دهد که اطلاعات‌شان، صحیح نیست، همچنانکه اطلاعات ایشان در مورد تعداد مؤسسات استان نیز صحیح نیست و سؤال اینجاست که آیا مبنای تصمیمات و اختصاص اعتبارات هم همین اطلاعات نادرست است؟
مرادی تأکید کرد: چرایی عدم ثبت تغییرات اتحادیه گیلان واضح است، اما همانطور که آقای بهبودی گفتند برای شفاف‌سازی و استحضار جامعه قرآنی خوب است، قرآنیان عزیز بدانند، چرا تاکنون فقط ثبت تغییرات کمتر از یک سوم اتحادیه‌های استانی باوجود گذشت بیش از یک سال از مراحل ادغام اتحادیه‌های استانی انجام گرفته است؟ آیا دلیل القا آن است که اتحادیه‌ها مثل اتحادیه گیلان در امر ثبت تغییرات خود اهمال کرده‌اند یا مسئله دیگری است؟
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گیلان بیان کرد: علت عدم ثبت بسیاری از اتحادیه‌های استانی صورت‌جلسات ابلاغی دبیرخانه هیئت رسیدگی است که با صورت‌جلسات قانونی اداره ثبت مغایرت دارد. از سوی دیگر اتحادیه‌ها در مجامع عمومی استان‌ها که به‌منظور ادغام تشکیل شد ـ که البته به غلط ادغام گفته می‌شود؛ چراکه عملاً تغییرات اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان‌هاست ـ باید ابتدا اساسنامه و نام خود را تغییر دهند و حال آنکه این دو مقوله از اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده است.
وی ادامه داد: هر شخصیت حقوقی ازجمله اتحادیه‌های استان باید در ابتدا مجمع فوق‌العاده تشکیل و سپس با برگزاری مجمع عادی فوق‌العاده به انتخاب مدیران و بازرسان بپردازند، لذا اولین مشکل برای ثبت اتحادیه این مطلب است و معدود اتحادیه‌هایی هم که موفق به ثبت شده‌اند، صورت‌جلسات خود را با راهنمایی اداره ثبت استان خود تغییر داده‌اند. امری که هیئت رسیدگی تا امروز همچنان بر آن پای می‌فشارد و اگر امروز هم با مصاحبه‌کننده صحبت کنید، خواهند گفت نشست‌های متعددی با اداره ثبت داشته‌اند، نامه‌هایی رد و بدل شده است، در حالی که هنوز مشکل به‌قوت خود باقی است و حال آنکه راهکار همان تغییر صورتجلسات است تا امکان ثبت از طریق سامانه تغییرات اداره ثبت فراهم شود.
مدیرعامل اتحادیه گیلان اضافه کرد: اما اینکه چرا هیئت، حاضر به تغییر صورت‌جلسات و همکاری نیست، باید خود هیئت رسیدگی به امور مؤسسات پاسخ دهد؟ اما ادامه وضعیت بلاتکلیفی مؤسسات و اتحادیه‌ها، بهانه‌جویی برای عدم تخصیص اعتبارات به‌بهانه عدم ثبت تغییرات که دقیقا در این مصاحبه ملاحظه شد از آثار این مسئله است.
مرادی گفت: اما مشکل اتحادیه گیلان فقط این نبوده است؛ چراکه اتحادیه گیلان، اساساً برای اینگونه امور تابع صورت‌جلسات و آیین‌نامه‌های مغایر قوانین نبوده و نمی‌ماند، مسئله ما مانع‌تراشی دیگری است که هیئت رسیدگی و کمیته ادغام اتحادیه‌های استانی داشته‌اند.
مدیرعامل اتحادیه گیلان عنوان کرد: همانگونه که در زمان ادغام و در مصاحبه‌های مفصلی که داشته‌ام، توضیح دادم کمیته ادغام اتحادیه‌های استانی در آغاز انتخابات استان‌ها تغییراتی را در شرایط انتخاب شوندگان ایجاد و آن را به استان‌ها به عنوان اصلاحیه موادی از اساسنامه ستاره‌دارش ارسال کرد.
وی ادامه داد: اتحادیه گیلان و هشت اتحادیه دیگری که در هفته‌های آغازین ادغام، انتخابات خود را برگزار کردند بر همین اساس از داوطلبان هیئت‌های مدیره و بازرسی ثبت‌نام کرده و انتخاباتشان را برگزار کردند، اما ناگهان و در امری که در هیچ کجای دنیا و در هیچ انتخاباتی شاهد آن نبوده و نیستیم، حضرات مصوبه خود را ملغی و آرا منتخبان را باطل و علی‌البدل‌ها را جایگزین کردند.
مرادی بیان کرد: اتحادیه گیلان، این اقدام خلاف قانون و عرف حقوقی را برنتافت و اعتراض خود را نیز مکتوب به هیئت‌ رسیدگی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعلام کرد، جالب است که هیئت مذکور در پاسخ اعلام کرد، هیچ استثنایی را نخواهد پذیرفت، اما از ابتدا در تمامی صورت جلسات شما شاهد استثنا برای اشخاص یا مؤسسات هستید، اما سرانجام یک استثنا مورد تأیید حضرات واقع شد و آن بلامانع بودن حضور کارکنان دو دستگاه سازمان تبلیغات و ارشاد در انتخابات است!!- یعنی کارمندانی که مجوز مؤسسه گرفته‌اند- آنها مجازند در انتخابات شرکت کنند و به عبارتی هم در دستگاه ناظر باشند و هم در نهاد مجری اما صاحبان عله و کسانی که جنسشان جنس مؤسسه و اتحادیه است هر لحظه با تغییر و عطف به ماسبق شدن ضوابط آرا آنها باطل می‌شود.
وی عنوان کرد: این نشان می‌دهد که هیئت برای آرای مردم هیچ اعتباری قائل نیست، به‌‌نام نظارت، به‌نام دستگاه حاکمیتی به‌راحتی رأی باطل می‌کند. در ابتدای فرآیند ادغام با حضور برادری در استان کرمانشاه با ذکر اسم جهت شرکت در انتخابات هیئت مدیره موافقت می‌کنند، اما پس از انتخابات با تغییر شرایط داوطلبان آرای همان شخص را باطل می‌کنند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گیلان گفت: این مسائل باعث می‌شود این شائبه به ذهن خطور کند که مگر در این 9 استان چه اتفاقی افتاده بود که به ناگاه هیئت رسیدگی شرایط داوطلبان را پس از انتخابات تغییر داد تا بتواند آرا را باطل و رأی آورندگان حذف شوند. کجای دنیا در وسط انتخابات به یک مرتبه شرایط نامزدها تغییر می‌کند و آرای منتخبان را ابطال می‌کنند. آیا جا ندارد که این پدیده نادر در دانشگاه‌ها و کرسی‌های دانشکده حقوق مورد بررسی قرار گرفته و به دنیا معرفی شود؟
وی گفت: آقای بهبودی بیان کرده بودند که پرونده به هیئت ارسال نشده است در حالی که پرونده به هیئت ارسال شده است. اما هیئت آن را مجددا به همان دلایلی که عرض شد به استان بازگشت داده است.
مرادی با اشاره به ادعای آقای بهبودی درباره اعتبارات مطرح شده، گفت: ما این مسئله را صرفاً در جلسات شنیده‌ایم و تاکنون چنین مسئله‌ای به ما مکتوب ارائه نشده است، اما چنانچه چنین اعتباری پرداخت شود، باز رافع مشکل اتحادیه نخواهد بود.
وی گفت: سازمان دارالقرآن می‌تواند سهم گیلان را باز ذخیره کند، اما خوب است سازمان دارالقرآن که اهل شفاف‌سازی است و به امر ذخیره‌سازی اعتبارات اهتمام دارد، توضیح دهد این اعتبارات را چگونه ذخیره‌سازی کرده است و چگونه می‌شود اعتبارات دولتی را برای روزهای مبادا ذخیره کرد؟
مرادی با اشاره به سخنان بهبودی «در تخصیص اعتبارات به استان‌ها، گردش هزینه‌های جاری اتحادیه‌ها دیده شده است»، گفت: چنین نیست و در موارد محدودی هم که صورت پذیرفته این مقدار کفاف هزینه‌ها را نخواهد کرد و بعضا به دلیل ناچیز بودن اعتبارات در موارد متعددی کل اعتبار در همان قالب واگذار و تخصیص می‌یابد.
وی تصریح کرد: دوستان ادعا دارند تشکل‌های مردمی نباید وابسته مالی به دولت باشند و این نقص غرض است ما نیز موافقیم اما بارها گفته‌ایم امروز نیز با صدای رسا می‌گوییم هر دستگاهی که اعتبارات فرهنگی و قرآنی دارد، موظف است آن را به بخش مردمی برای فعالیت‌های تعریف شده پرداخت کند و حق اعمال سلیقه ندارند.
وی گفت: ما را به استانداری و دستگاه‌ها حواله می‌دهند و از دولت و کمک‌هایش حرف می‌زنند؟! مگر همه شما در یک سیستم تعریف نمی‌شوید؟! کاری به مرزبندی‌های غیر واقعی نداریم ما برای مشکلاتمان به دستگاه‌های ذی‌ربط استان مراجعه داشته‌ایم، هیچکدام آنان اهمیتی برای این مسئله قائل نبوده و نیستند.
مرادی بیان کرد: گفتنی‌های بسیاری داریم و فعلاً به همین مقدار بسنده می‌کنیم، ضمناً به‌حمایت‌های استانی نیز اشاره کردند، بسیار مایلیم درباره نحوه هزینه‌کرد اعتبارات در استان‌ها بحث و بررسی صورت گیرد.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نجفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۰۹:۱۸
0
0
سلام بر جناب آقای مرادی ، آقا حرف دل ما رو زدید. قریب به یک سال هست که ما هم همین انتقادات رو به روند انتخابات و هیئت رسیدگی داریم. اما آقایان بر مواضع غلط خودشان اصرار دارند. عجیب تر اینجاست که حق به جانب هم صحبت می کنند. اگر دنبال تشکیل اتحادیه مدغم بودند، این ابلاغیه های پس از برگزاری انتخابات چه معنا داشت که استان هایی که سالم ترین و بهترین انتخابات ها رو در کشور داشتند، الان پس از گذشت بیش از یکسال ( انتخابات اتحادیه مدغم استانی - مرداد۹۶ ) ، هنوز هم بلا تکلیف ماندند. نه مؤسسات زیر بار حرف زور می روند و نه دبیرخانه هیئت رسیدگی از مواضع شان کوتاه میآیند. وضع همین می شود که ملاحظه می فرمایید و با این کار صمیمی ترین دوستان رو هم به جان هم انداختند. این چه مدیریتی است و این چه سیاستی ست.
captcha