ماجرای خنده پدر با تخته سنگ آشنا
کد خبر: 3751903
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳

ماجرای خنده پدر با تخته سنگ آشنا

گروه اجتماعی - پسر برگشت و علت خنده پدرش را پرسید، پدر گفت: این تخته سنگ را می‌شناسم حقیقت این است که پدر بزرگت به مرگ طبیعی از دنیا نرفت وقتی پیر شد، او را روی همین سنگ گذاشتم و رها کردم. پسر که عاقبت کار خود را دید پدر را بر دوش گرفت و توبه‌کنان به خانه بازگشت.

ماجرای خنده پدر با تخته سنگ آشنا

به گزارش ایکنا از مازندران، همه ما دستور امام علی(ع) برای تأمین مخارج یک پیرمرد نصرانی از بیت‌المال را به یاد داریم، در روایات آورده‌اند: پيرمرد فرتوت و نابينايى، در حال گدايى، بر اميرمؤمنان علی‌بن‌ ابی‌طالب(ع) گذشت. امام فرمود: اين مرد كيست و چرا گدايى مى‌كند؟ در جواب گفتند: «نصرانى است» امام(ع) فرمود: تا آن زمان كه قدرت كار كردن داشت از او كار كشيديد و اينك كه پير شده و قدرت كار كردن ندارد، از تأمين روزى وى دريغ مى‌ورزيد؟ از بيت‌المال زندگى او را تأمين كنيد. وسائل الشيعه، جلد 15، صفحه 66
امروز، نهم مهرماه روز سالمند است طیفی از جامعه که باید ملالت کشند و دم نیارند مسابقه زندگی در قرن حاضر چنان با سرعت دچار تغییر و تحول شده است  که جوانان هم مجالی برای پاییدن اوضاع اطراف خود ندارند و  دچار غفلتی می‌شوند که خانمان‌سوز خواهد بود. در ایران ما یک درصد از سالمندان در مراکز شبانه‌روزی هستند اما به جرئت می‌گویم هیچ ایرانی راضی به رنجش والدینش نیست یک ایرانی غیرت دارد و به احترام با والدین عمیقاً معتقد است.

بهتر است از زبان محمدهادی یدالله‌پور، محقق و پژوهشگر قرآنی احترام به سالمند را در قرآن مورد بررسی قرار دهیم.

ماجرای خنده پدر با تخته سنگ آشنا

نگاه قرآن به سالمند؛ اوف مگوی
وی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: تکریم سالمندان در آیه 23 سوره مبارکه اسراء به روشنی بیان شده و خداوند فرموده است: «وَقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا و پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید و به پدر و مادر خود احسان کنید اگر یکى از آن دو یا هر دو در کنار تو به سالخوردگى رسیدند به آنها  اوف مگو و به آنان پرخاش مکن و با آنها سخنى شایسته بگوى».

یدالله‌پور با تأکید بر اینکه باید از هرگونه بی‌حرمتی هر چند اندک نسبت به سالمند پرهیز کرد، گفت: پیامبر(ص) در این رابطه فرمودند: .... احترام گذاشتن به مسلمان پیر تجلیل از خداست.

وی با تأکید بر اینکه استجابت دعای سالمند در حق فرزندان حتمی است، افزود:  فرزندان بدانند در آینده نه چندان دور بازتاب بی‌مهری به والدین و سپردن آنها به خانه سالمندان را خواهند دید.
عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند؛ «برکت به بزرگان شماست؛ انسان با کمک کردن به سالمندان و دستگیری از آن‌ها می‌تواند شادی و آرامشی قلبی برای خود رقم ‌زند که خیلی از ثروتمندان نتوانند چنین آرامشی را تجربه کنند.

به گزارش ایکنا ادبیات دینی و سیره نبوی و علوی سرشار از احترام به سالمند است حتی حکایاتی در بین عامه مردم رواج دارد؛ گفته‌اند روزی پسری از نگهداری پدرش خسته شد و تصمیم گرفت پدرش را از خانه دور کند در گذشته خانه سالمندان نبود اما تخته سنگی در گوشه روستا بود و پسر پدر پیرش را برد و بر روی سنگ قرار داد، وقتی برمی‌گشت صدا خنده پدرش به گوش رسید! با خود گفت: خنده پدر در اینجا چه معنا دارد او امشب ممکن است خوراک درندگان شود! پسر برگشت و علت خنده پدرش را پرسید، پدر گفت: این تخته سنگ را می‌شناسم حقیقت این است که پدر بزرگت به مرگ طبیعی از دنیا نرفت وقتی پیر شد، پدرم را روی همین سنگ گذاشتم و رها کردم. پسر که عاقبت کار خود را دید پدر را بر دوش گرفت و  توبه‌کنان به خانه بازگشت.

وضعیت سالمندی در مازندران
سعید آرام  امروز در جشن روز سالمند گفت: بر اساس آمار سال 95 بیش از 7 میلیون و 400 هزار نفر در کشور سالمند بوده که 9.28 درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شد.

ماجرای خنده پدر با تخته سنگ آشنا

وی افزود: بر اساس آخرین برآورد از جمعیت در سال 1397 استان مازندران بعد از گیلان رتبه دوم کشور را داراست و بیش از 13 درصد جمعیت گیلان و 12 درصد جمعیت مازندران را سالمند تشکیل می‌دهند.

مازندران در رده استان پیر
مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه هر جامعه‌ای که بیش از 12 درصد از جمعیتش را سالمند تشکیل دهد، جامعه پیر می‌گویند، گفت: مازندران یک جامعه پیر شده و مسئولیت مسئولان در این حوزه را سنگین تر کرده تا برنامه‌ریزی درستی برای آینده سالمندان داشته باشند.

وی افزود: تا سال 2025 بیش از 10 درصد جمعیت را در کشور سالمندان تشکیل خواهند داد و در مازندران تا هشت سال دیگر از هر پنج نفر یک نفر سالمند بوده و در 33 سال دیگر 30 درصد جمعیت مازندران پیر خواهند بود.

آرام تصریح کرد:  مطالعات نشان می‌دهد بیش از 80 درصد سالمند مستقل و نیاز به برنامه‌ریزی خاص ندارند تقریبا 13 درصدشان سالمندانی نیمه وابسته‌اند و 5 درصد از سالمندان کاملا نیازمند به حمایت و برنامه‌ریزی هستند و این نشان می‌دهد که ما باید دوره سالمندی و چالش‌های آن را بشناسیم.

وی افزود: از سال 85 تا 95 رشد جمعیت ایران 1.6،  اما رشد جمعیت سالمند 3.8 بوده است و این نشان می دهد رشد جمعیت سالمند در این 10 سال سه برابر رشد جمعیت بوده است.

آرام گفت: رویکرد ما در بهزیستی درباره سالمند به این صورت شد که به جای حل مشکلات فردی و خدمات فردی به سمت حل مشکلات اجتماعی پیش می‌رود.

وی افزود: سالمندان گنجینه تجربه هستند و باید شرایطی ایجاد کنیم که از توان سالمند برای برنامه ریزی و بهبود شرایط اجتماعی بهره ببریم.

آرام با بیان اینکه کمتر از یک درصد از جمعیت سالمندان در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شود، گفت: نگاه بهزیستی به جای مراکز شبانه‌روزی مراکز روزانه و خدمات در منزل را فعال کرده است.

200 سالمند در منزل خدمات می‌گیرند 
وی افزود: امروز 14 مرکز روزانه در سراسر استان خدمات دهی دارند و بیش از 200 سالمند از طریق مراقبت در منزل به صورت سه روز در هفته و روزی سه ساعت نگهداری می‌شوند.

آرام گفت: رسالت اصلی بنیاد فرزانگان آموزش و گسترش شیوه صحیح زندگی در دوره سالمندی است و در همه نقاط استان این بنیاد حضور می‌یابد.

وی در پایان توصیه کرد: تکریم حقوق سالمند برای همه ضروری است، برخورداری از یک زندگی مستقل و محترمانه حق سالمند است، سالمندان آینه تجربه یک جامعه است و باید گرامی داشته شود.

سالمند روشنک زمان‌پور، مدیر عامل بنیاد فرزانگان ساری در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: وظیفه این بنیاد اطلاع‌رسانی است و نگاه این بنیاد تهیه بستر و امکانات مناسب برای سنین بالای 60 سال است.

صدور 900  کارت منزلت برای سالمندان ساروی
وی با بیان اینکه حدود 900 سالمند در ساری دارای کارت منزلت هستند، افزود: سالمندان قبل از مسائل زیستی به احترام نیازمندند و باید برای سالمندانی که توان کارکردن دارند بستر فعالیت فراهم شود.

به گزارش ایکنا سالمندی مقطع زمانی خاصی است که برای همه محقق نمی‌شود اما کسی از فردای زندگی خود خبر ندارد یکی از بزرگترین مشخصه سالمندی ضعف جسمی است و این ضعف جسمی ممکن است در اثر یک حادثه یا یک بیماری در روره جوانی به سراغ هر کسی بیاید پس فاصله ما تا عوارض سالمندی به ثانیه است.

اما دولتمردان بدانند هم اکنون کشورهای شرق آسیا برای بازار سالمندی ایران برنامه دارند ساخت رباط‌هایی شبیه انسان و تجهیزات مربوط به دوره سالمندی در دستور کار آنها است پس بکوشیم تا بستر جامعه را برای آرامش و آسایش سالمندان مهیا کنیم و نیازهای آنان را پیش بینی و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اجرا به اطلاع مردم برسانیم. 

علی پاداشی

انتهای پیام                          

captcha