نگاهی به جزئیات و زمان‌بندی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3751985
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰

نگاهی به جزئیات و زمان‌بندی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن

گروه مسابقات ــ مرحله فینال چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از صبح امروز دهم مهرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود و به‌مدت دو هفته در شهر اراک ادامه خواهد داشت.

آغاز چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن + جزئیات آماری و زمانبندی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ساعت 10 صبح امروز، دهم مهرماه در مجموعه فرهنگی «کوه نور» اراک آغاز شد تا این شهر به‌مدت دو هفته محل انتشار داغ‌ترین خبرهای قرآنی باشد.
مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات که در دو بخش بانوان و آقایان برگزار می‌شود، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، استاندار این استان و جمعی از مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد.
در ادامه و پس از پایان افتتاحیه این مسابقات، رقابت‌ها در بخش معارفی آغاز و این بخش در سه رشته تفسیر، حفظ و معارف موضوعی و حفظ و معارف احادیث برگزار می‌شود. رقابت‌های این بخش در روز چهارشنبه، یازدهم مهرماه به‌پایان خواهد رسید.
از روز 12 مهرماه نیز شرکت‌کنندگان در رشته‌های همسرایی و همخوانی قرآن کریم، اذان و دعاخوانی رقابت یک روزه خود را برگزار خواهند کرد و پس از آن نیز از روز سیزدهم شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء و ترتیل قرآن کریم رقابت خود را در طول یک روز برگزار خواهند کرد.
سرانجام نیز مهم‌ترین، هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین بخش این مسابقات که رقابت در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم است طی روزهای شنبه و یکشنبه 14 و 15 مهرماه برگزار خواهد شد تا پرونده بخش آقایان این دوره از مسابقات نیز با معرفی و تجلیل از نفرات برتر در صبح روز دوشنبه، 16 مهرماه بسته شود.
بخش بانوان این دوره از رقابت‌ها که برخلاف آقایان کمترین تغییرات را نسبت به سال گذشته داشته است نیز از روز 17 مهرماه آغاز خواهد شد. در این بخش طی روزهای 17 و 18 مهرماه رقابت‌ها در رشته‌های بخش معارفی، دعاخوانی، همسرایی و همخوانی قرآن کریم برگزار خواهد شد.
در روزهای 19 تا 22 مهرماه نیز شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء، حفظ کل، قرائت و ترتیل قرآن، براساس زمان‌بندی مشخص شده رقابت خود را انجام می‌دهند. اختتامیه این بخش نیز صبح روز 23 مهرماه برگزار می‌شود.
این دوره از مسابقات با مشارکت استانداری و تمامی دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و قرآنی استان مرکزی به ویژه اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان برگزار می‌شود. محل برگزاری مسابقات در هر دو بخش بانوان و آقایان در مجتمع تفریحی کوه نور اراک واقع در بلوار آیت الله العظمی اراکی(ره) خواهد بود.
براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تعداد تمامی شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات با احتساب مرحله مقدماتی(مردادماه در قم برگزار شده است) 898 نفر است که 501 نفر در بخش آقایان و 397 نفر نیز در بخش بانوان هستند.
تعداد داوران در بخش آقایان 80 و در بخش بانوان نیز 60 نفر و در مجموع 140 داور کشوری و بین‌المللی در تیم داوری حضور دارند. حضور این تعداد داور در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن در نوع خود بی‌سابقه است. این بی‌نظیر بودن زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که داوران مرحله مقدماتی این مسابقات که مردادماه در قم برگزار شد به این فهرست اضافه کنیم.
همچنین در این دوره از مسابقات جزئیات آماری شرکت‌کنندگان رشته‌های مختلف در دو بخش آقایان و بانوان در دو مرحله مقدماتی و قرائت، اعلام شده است که براساس آن در بخش آقایان در رشته قرائت تحقیق در مرحله کشوری 71 نفر حضور داشتند که از بین آنها 16 نفر به فینال مسابقات در اراک راه یافته است. در رشته ترتیل نیز 37 نفر در کشوری حاضر بودند که 10 نفر به فینال رسیده است.
در رشته حفظ کل قرآن نیز 57 نفر در مرحله مقدماتی حاضر بودند که از بین آنها 15 نفر به فینال راه یافته است. تعداد حاضران در مرحله مقدماتی در رشته حفظ 20 جزء نیز 54 نفر بود که از بین آنها 11 نفر راهی فینال شدند. در رشته حفظ 10 جزء قرآن نیز 34 نفر در مرحله مقدماتی حاضر بودند که 9 نفر به فینال رسیدند.
در بخش معارفی نیز مسابقات مرحله مقدماتی با حضور 92 نفر برگزار شد که از بین آنها 18 نفر به مرحله فینال رسیده‌اند. در رشته دعاخوانی نیز از بین 34 متسابق حاضر در مرحله مقدماتی 10 نفر به فینال راه یافتند.
در رشته اذان که تعداد حاضران در مرحله مقدماتی 32 نفر بوده است که از بین آنها هفت نفر به فینال رسیده‌اند. همچنین در بخش مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم 15 گروه شش نفره در مرحله مقدماتی مسابقات کشوری حضور داشته است که از بین آنها شش گروه به فینال رسیده است. جمع کل حاضران در فینال بخش آقایان مسابقات سراسری قرآن 132 نفر است.
در بخش بانوان نیز که رقابت‌ها به سبک وسیاق سال‌های گذشته برگزار می‌شود، در رشته قرائت تحقیق 46 نفر، در رشته ترتیل 37 نفر، در رشته حفظ کل قرآن کریم 53، در رشته حفظ 20 جزء قرآن کریم 47 نفر و در رشته حفظ 10 جزء قرآن کریم نیز 33 نفر به مرحله کشوری این مسابقات راه پیدا کرده‌اند.
در بخش معارفی و در هر سه رشته این بخش نیز 18 نفر راهی مرحله کشوری شده‌اند. در رشته دعاخوانی 35 نفر به این مرحله رسیده است و در رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم نیز هشت گروه شش نفره راهی مرحله کشوری شده‌اند. در بخش بانوان مسابقات در رشته اذان برگزار نمی‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha