خیز برای ادغام دو اتحادیه کشوری و اراک در هیاهوی مسابقات
کد خبر: 3752097
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

خیز برای ادغام دو اتحادیه کشوری و اراک در هیاهوی مسابقات

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از دهم مهرماه در اراک، در دو بخش بانوان و آقایان آغاز شده و تا بیست‌وسوم مهرماه ادامه خواهد داشت.

جمعه /////دفاع از شبیه نبودن مسابقات قرآن با «شوهای استعدادیابی»/ ضرورت راه‌اندازی بنیاد مسابقاتبه گزارش ایکنا؛ هفته دوم مهرماه با خبر دوره‌های آموزش مجازی قرآن کریم مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شد و با اعلام رشته‌های هفدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن ادامه داشت. در ادامه نگاهی گذرا به برخی رویدادهای قرآنی دومین هفته مهرماه در گوشه و کنار کشورمان داشته‌ایم.

فراخوان دور جدید‌ دوره‌های آموزش قرآن سازمان اوقاف

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه دوره‌های آموزش مجازی قرآن کریم را در رشته‌های روخوانی و روانخوانی، تجوید، تفسیر و حفظ قرآن کریم برپا کرده است. افرادی که دوره‌های مجازی قرآن کریم را با موفقیت سپری کنند، گواهینامه‌ای از سوی سازمان اوقاف در رشته مربوطه به آنان اهدا خواهد شد.

انتشار آئین‌نامه دوره تربیت داور مسابقات قرآن

در اولین روز هفته دوم مهرماه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، آئین‌نامه دوره آموزشی تربیت داور حسن حفظ قرآن کریم را بر روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی این مرکز قرار داد. آئین‌نامه این دوره علاوه بر بیان اهداف آموزش، که تربیت داوران کارآمد یکی از اهداف نام‌برده شده است، شیوه‌های آموزش، قوانین، شرایط و محتوای آموزشی این دوره نیز تشریح شده است.

برگزاری مرحله مصاحبه و تلاوت هفتمین دوره ارزیابی قاریان قرآن

مرحله دوم هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان، از صبح روز چهارشنبه، 4 مهرماه در بخش قاریان و در محل شورای عالی قرآن آغاز شد. این مرحله شامل تلاوت تحقیق، تلاوت ترتیل و جلسه مصاحبه حضوری بود و تا ششم مهرماه ادامه داشت. 95 نفر از بانوان و آقایان در بخش قاریان پس از دریافت حد نصاب در آزمون مرحله اول موفق به حضور در این مرحله شدند و آزمون‌های مرحله دوم در بخش مدرسان نیز طی روزهای ۱۱ تا ۱۳ مهرماه برگزار می‌شود.

بررسی آثار ارسالی به بیست‌ودومین جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور

به‌ منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری دانشگاه و با تأکید معاونت سازمان برای افزایش سطح کیفی مسابقات نهایی و صرفه‌جویی در هزینه‌های بخش پایانی، داوری‌های بیست‌وسومین جشنواره قرآنی دانشگاه پیام‌نور انجام شد. تعداد ۱۵۰ اثر ارسالی در این جشنواره بررسی شد و دانشجویانی که امتیاز لازم را دریافت کنند، می‌توانند در مرحله نهایی، که ۲۱ تا ۲۳مهرماه در استان کرمانشاه برگزار می‌شود، شرکت کنند. با اجرایی شدن این کار نزدیک به یکصد میلیون تومان در هزینه برگزاری مرحله کشوری و اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور صرفه‌خویی خواهد شد.

بررسی دلایل کم اثر بودن حدود ۳۰ هزار مجموعه‌ قرآنی کشور

نشست علمی ـ تخصصی با موضوع «بازخوانی نقش مدیران قرآنی در توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور و پیشنهاد الگوی رشد و توانمندسازی آن‌ها» در هفتم مهرماه به‌‌ میزبانی دانشکده و پژوهشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و با حضور جمعی از مسئولان و مدیران قرآنی کشور برگزار شد و در ابتدای جلسه محمد قاسمی، دبیرعلمی این نشست، به‌ بیان اهداف برگزاری آن پرداخت و گفت: فراهم کردن زمینه‌های رشد و توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآنی کشور از جمله اهداف برگزاری این نشست است که در سه حوزه آسیب‌شناسی مدیریت دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآنی کشور، ارائه سیمای مدیران قرآنی طراز انقلاب اسلامی و مهم‌ترین ویژگی‌ها و شاخصه‌های ایشان و ارائه الگوی رشد و توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآنی و بررسی تحلیلی - انتقادی تجربه دوره‌های آموزشی برگزار شده جهت اعتلای مدیران از طرف ارگان‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.


اعلام رشته‌های هفدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن

عناوین گروه‌ها و رشته‌های هفدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، که با همکاری و مشارکت پنج نهاد و سازمان قرآنی کشور برگزار خواهد شد، اعلام شد. این آزمون در چهار گروه حفظ قرآن کریم شامل ۱۲ رشته، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم شامل دو رشته، سیره و معارف اهل بیت(ع) سه رشته و آزمون‌های الکترونیک شامل سه رشته و مجموعاً در ۲۰ رشته برگزار می‌شود. 

آغاز دوره تربیت مربی حفظ قرآن ویژه مربیان عراقی

دوره تربیت مربی حفظ قرآن ویژه مربیان کشور عراق از هشتم مهرماه آغاز و تا ۱۲ مهر به مدت پنج روز ادامه دارد. مباحث گفت‌وگوی کاربردی آیات در کلام، عمل به قرآن کریم و حفظ قرآن در روایات توسط حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی طباطبایی، مدیر مؤسسه، اخلاق مربیگری توسط حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی، قائم مقام مؤسسه، مباحث چگونگی حفظ، اصول کلاس‌داری حفظ، اصول کلاسداری عمومی توسط حجت‌الاسلام علی قاسمی، مبحث روش تدریس احکام قرآن توسط محمدی، مبحث چرایی حفظ و روش تدریس تفسیر و مفاهیم توسط حجت‌الاسلام حکیمی از جمله مباحثی است که در این دوره تدریس می‌شود.

افتتاح جلسه آموزشی محسن یاراحمدی در دارالقرآن بیت‌الزهرا(س)
افتتاحیه جلسه ثابت قرآن محسن یاراحمدی، دارنده مدرک درجه یک تنغیم از شورای عالی قرآن و داور مسابقات سراسری قرآن کریم، در محل دارالقرآن بیت‌الزهرا(س) تهران برگزار شد. این جلسه قرآنی که در آن رشته‌های قرائت، صوت و لحن قرآن کریم آموزش داده می‌شود، طی روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت ۲۰ تا ۲۲ در محل دارالقرآن بیت‌الزهرا(س) واقع در تهران، خیابان شریعتی، انتهای خیابان معلم، خیابان گوهری جنوبی، کوچه شهید گرامی برگزار می‌شود.

بهره‌مندی بیش از هزار نفر در دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن‌های آموزش و پرورش
چهارمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن‌های آموزش و پرورش سراسر کشور، با حضور بیش از هزار نفر از مدیران این مراکز، کارشناسان، کارشناسان مسئول و رؤسای ادارات قرآن و عترت نماز استان‌های سراسر کشور از ۸ تا ۱۱ مهرماه در اردوگاه شهید رجایی باغ‌رود نیشابور با هدف تبیین برنامه‌ها‌ و فعالیت‌های سال جاری و آتی مراکز دارالقرآن و تقریب نگرش بین همکاران و ارائه گزارش از فعالیت‌های این مراکز و همچنین تجلیل از فعالان عرصه قرآن، عترت و نماز برگزار شد.

دفاع از شبیه نبودن مسابقات قرآن با «شوهای استعدادیابی»
نشست خبری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، نهم مهرماه با حضور رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. حجت‌الاسلام حسینی در این نشست خبری به شرایط خاص فرهنگی و اقتصادی این روزها و تهدیدها و فرصت‌های خوبی که می‌تواند به وجود بیاورد اشاره و اظهار کرد: سال‌های بسیار زیادی هست که در مورد اتحاد، همگرایی و هم‌‌افزایی در عرصه فعالیت‌های قرآنی صحبت می‌شود، اما ظاهر امر نشان می‌دهد که عزم راسخ و جدی که ساختارهای موازی را حذف کند وجود ندارد. 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان جزئیاتی از چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت و افزود: این مسابقات از روز گذشته دهم مهرماه در اراک، در دو بخش بانوان و آقایان آغاز شده و تا بیست‌وسوم مهرماه ادامه خواهد داشت. هفته اول این مسابقات به رقابت در بخش آقایان و هفته دوم نیز به بخش بانوان اختصاص دارد. همچنین مسابقات در دو قسمت آوایی و معارف برگزار می‌شود که مسابقات بخش آوایی شامل حفظ کل قرآن کریم، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، دعاخوانی، اذان و همخوانی و مدیحه‌سرایی است. بخش معارف نیز شامل رشته‌های حفظ موضوعی قرآن کریم، حفظ احادیث و تفسیر قرآن کریم است.

بازگشت نمایندگان ایران از مسابقات قرآن کرواسی
«کاظم آذرپیرا» و «محمدرسول تکبیری» دو نماینده کشورمان در بیست و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی شامگاه یکشنبه هشتم مهرماه به کشور بازگشتند. نتیجه حضور این دو قاری و حافظ کل قرآن کریم در مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی، کسب رتبه نخست رشته قرائت بود که کاظم آذرپیرا به آن دست یافت و محمدرسول تکبیری، که در رشته حفظ کل حضور یافته بود، موفق به کسب رتبه‌ای نشد. این مسابقات از روز پنجم مهرماه با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف آغاز شد و شامگاه شنبه هفتم مهرماه نیز با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر به کار خود پایان داد.

افزوده شدن بخش فرزندان به مسابقات قرآن نیروهای مسلح

۹ مهرماه جلسه‌ای با حضور حجت‌الاسلام رحیمی، معاون تبلیغات و روابط عمومی دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی کل قوا و دیگر مدیران قرآنی نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، وزارت دفاع، ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی و همچنین نماینده قرآنی دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تشکیل شد و درباره زوایا و چارچوب‌های مسابقات قرآن نیروهای مسلح بحث و تبادل نظر شد. درباره کم و کیف حضور فرزندان کارکنان نیروهای مسلح در مسابقات بانوان شاغل و خانواده‌های نیروهای مسلح مواردی مطرح شد که به تصویب اعضا رسید که این مسابقات در ایام تابستان و پس از اتمام آزمون‌های پایان ترم دانش‌آموزان در سال ۹۸ برگزار شود که در سال آینده این مسابقات به میزبانی وزارت دفاع برگزار می‌شود.

برگزاری مسابقات قرآن در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)

مسابقات قرآن کارکنان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) روز شنبه، ۱۴ مهرماه با حضور برگزیدگان مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات برگزار می‌شود. بر همین اساس این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، مفاهیم، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم و با حضور ۱۲۰ شرکت‌کننده در بخش آوایی و ۱۰۰ نفر در بخش مفاهیم و مجموعاً ۲۲۰ نفر برپا می‌شود.

تشریح جزئیات طرح تربیت حافظان شمال غرب تهران + عکس

سومین جلسه توجیهی طرح تربیت حافظان منطقه شمال غرب تهران سه‌شنبه، دهم شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین بنایی، مشاور قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران، فاطمه حقانی، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه ۱۰ تهران، بهمن پزشکی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران، محمدمهدی خواجه‌محمودآباد، مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان و مربیان در سالن کنفرانس ایکنا برگزار شد.
در ابتدای این جلسه که ریاست آن برعهده اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران بود، حجت‌الاسلام‌والمسلمین بنایی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که خطاب به صحابی خود فرمودند «بالاترین بلا این است که رحم در یک جامعه از بین برود»، اظهار کرد: یکی از مصادیق از بین رفتن رحم در یک جامعه عدم اهمیت والدین به موضوع تربیت فرزندانشان است.
مشاور قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران با اشاره به اینکه وقتی رحم در یک جامعه در مصادیق مختلف خود از بین می‌رود، هزاران بلای دیگر به‌ واسطه آن در جامعه به‌ وجود می‌آید، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، فاصله گرفتن از مفاهیم قرآن کریم است. 

برگزاری مراسم دومین سالگرد درگذشت «امیر منصوری»

جلسه قرآن امین پویا، قاری بین‌المللی قرآن کریم، به‌ مناسبت دومین سالگرد فقدان قاری قرآن كريم مرحوم اميرطاهر منصوری، چهارشنبه، ۱۱ مهرماه از ساعت ٢٠ تا ٢٣ برگزار شد. این جلسه هفتگی در  خیابان وليعصر(عج)، بالاتر از خیابان امام خميني(ره)، جنب فروشگاه ورزشي لطيفي اسپرت، پلاک ١٠٨٣ برگزار می‌شود.

بررسی راهکارهای ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور

نشست هم‌اندیشی مدیران اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌های سراسر کشور یازدهم مهرماه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با موضوع بررسی راهکارهای ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور و تشکیل یک اتحادیه واحد با حضور نمایندگان ۲۳ استان برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد الهی، مدیرعامل اتحادیه خراسان جنوبی و رئیس این جلسه، طی سخنانی با اشاره به اینکه کم‌کاری‌ها در زمینه ادغام اتحادیه کشوری باعث شد تا اتحادیه‌های استان‌ها خود دست به کار شوند، گفت: در صورت ادغام اتحادیه کشوری، هیچ کدام از اعضای کمیته منتخب پیگیری ادغام برای مدیریت اتحادیه کشوری کاندیدا نخواهد شد. 
الهی با تأکید بر اینکه باید هر چه زودتر اتحادیه کشوری ادغام شود، افزود: هر چقدر زودتر این اتفاق صورت گیرد، به سود اتحادیه استانی خواهد بود؛ چراکه بهتر می‌توانند فعالیت خود را به سرانجام برسانند. در ادامه این جلسه تعدادی از حاضران به بیان نقطه نظرات خود در مورد پیگیری ادغام اتحادیه کشوری و مشکلاتی که عدم ادغام برای آن‌ها به وجود آورده است، پرداختند.

در نهایت نیز در مورد برگزاری مجمع عمومی اتحادیه واحد کشوری، با اتفاق آرای ۲۶ نفر حاضر از استان‌ها، موافق بودند تا کمیته منتخب، برگزاری مجمع عمومی اتحادیه واحد را برابر شیوه‎‌نامه و اسا‌سنامه مصوب هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد پیگیری قرار دهند.

انتهای پیام

captcha