ضرورت ایفای نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ اهدای عضو/ سالانه ۳ هزار نفر در ایران، نیازمند پیوند عضو هستند
کد خبر: 3752316
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
درنشست تخصصی «رسانه و فرهنگ اهدای عضو» مطرح شد؛

ضرورت ایفای نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ اهدای عضو/ سالانه ۳ هزار نفر در ایران، نیازمند پیوند عضو هستند

گروه جامعه ــ در نشست تخصصی «رسانه و فرهنگ اهدای عضو» ضمن اشاره به ضرورت ایفای نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ اهدای عضو بیان شد: سالانه ۳ هزار نفر در ایران، نیازمند پیوند عضو هستند که از این تعداد ۹۰۰ نفر پیوند عضو و ۲۱۰۰ بیمار جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایکنا؛ نشست تخصصی «رسانه و فرهنگ اهدای عضو» به منظور بررسی نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ اهدای عضو، عصر روز سه‌شنبه 10 مهرماه، به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و با حضور نجفی‌زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، امید قبادی، نائب رئیس هیات مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان، سیدمهدی مهدوی، متخصص پیوند قلب و ثریا قاسمی، عضو هیئت امنای انجمن اهدای عضو ایرانیان به همراه ساناز دهقان، رئیس بخش پیوند عضو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

کتایون نجفی‎زاده، در ابتدای این نشست با بیان اینکه سالانه ۳ هزار نفر در ایران، نیازمند پیوند عضو هستند که از این تعداد تنها ۹۰۰ نفر پیوند عضو می‌شوند و ۲۱۰۰ بیمار نیازمند پیوند عضو، جان خود را از دست می‌دهند، اظهار کرد: متاسفانه در ایران روزانه ۷ نفر و در سال ۲۱۰۰ نفر به دلیل، عدم وجود عضو پیوندی، جان خود را از دست می‌دهند و این درحالی است که در ایران سالانه ۶ هزار نفر مرگ مغزی می‌شوند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ اهدای عضو افزود: اگر بین ۶ ساعت اول مرگ مغزی فرد شد، خانواده‌ او رضایت به اهدای عضو بدهند، تمام ۶۱ عضو بدن و بافت او قابل پیوند است و می‌توان جان انسان‌های نیازمند پیوند عضو را نجات داد؛ این در حالی‌ست که با گذشت زمان، تعداد اعضای قابل پیوند از بین می‌رود.

نجفی‌زاده همچنین گفت: انجمن اهدای عضو با راهنمایی و رانندگی توافقنامه‌ای امضا کرده است که بر اساس آن، با افرادی که تمایل به اهدای عضو دارند، صحبت شود که در صورت تمایل لوگوی اهدای عضو بر روی گواهینامه آن‌ها درج شود. این موضوع در حال حاضر به کمیسیون فرهنگی دولت رفته است و منتظر تصویب است.

در ادامه این نشست امید قبادی، نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان، گفت: برای انتقال اعضای افراد مرگ مغزی شده به نیازمندان، با توجه به پراکندگی جمعیت کشور، نیازمند دستگاه‌های ویژه و هواپیما‌های مخصوص هستیم.

ساناز دهقان، رئیس بخش پیوند عضو وزارت بهداشت هم در این نشست بیان کرد: تعداد متوسط پیوند عضو امسال از اهداکنندگان از یک عضو به دو عضو افزایش پیدا کرده است.

ثریا قاسمی، بازیگر سینما و تلوزیون و عضو هیات امنای انجمن اهدای عضو ایرانیان، نیز در این نشست با ارائه یک پیشنهاد گفت: ظرفیت‎های خوبی از طریق سینما و تلویزیون برای امر اهدای عضو وجود دارد و وزارت ارشاد می‎تواند از کارگردان‌های کشور برای تهیه فیلم‌های سه تا پنج دقیقه‎ای با موضوع اهدا عضو، حمایت مالی کند و سپس، این فیلم‌ها قبل از نمایش فیلم در سینماها، به نمایش گذاشته شود. این فیلم‎ها اثرگذاری بالایی برای تشویق مردم به اهدای عضو دارند.

پس از او، حمید ضیایی پرور، مدیرکل دفتر مطالعات و رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اهدای عضو به عنوان امری انسان‌دوستانه و حیات‌بخش، نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه است، تصریح کرد: در این مسیر دولت، مردم، جامعه پزشکی و اهالی فرهنگ، و رسانه هر یک نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

مدیر کل دفتر مطالعات و رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسانه‌ها و اصحاب رسانه، می‌توانند با اطلاع رسانی درست، جامعه را به سطحی از آگاهی برسانند که اهدای عضو را اهدای زندگی بدانند.

ضیایی پرور ادامه داد: در خصوص ترویج فرهنگ اهدای عضو اقدامات خوبی در وزارت ارشاد، در حال انجام است. بر همین اساس پیشنهاد حضور اعضای هیئت مدیره انجمن اهدای عضو در شورای معاونان وزارت ارشاد مطرح شده و در تلاش هستیم تا از ظرفیت‌های ادارات تابعه وزارت ارشاد برای ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور بهره‎مند شویم.

در پایان این نشست درباره ضرورت ایفای نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ اهدای عضو، نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به اهدای عضو، بررسی مسائل حقوقی و اخلاقی اهدای عضو، چالش‌ها و راهبرد‌های رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ اهدای عضو، بحث و تبادل نظر و اعلام شد افرادی که تمایل به اهدای عضو دارند می‌توانند به دو طریق، ابتدا با ارسال پیامک به شماره ۳۴۳۲ و دوم کد دستوری #۳۴۳۲*۳* اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha