چراغی که هرگز خاموش نمی‌شود/ کشاورزی با طبع شاعری اهل بیت(ع)
کد خبر: 3752675
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۶
روایت شاعری با هزاران بیت در وصف حسین(ع)؛

چراغی که هرگز خاموش نمی‌شود/ کشاورزی با طبع شاعری اهل بیت(ع)

گروه معارف_ علی اصغر اکبری، شاعر بیرجندی است که سال‌ها در وصف اهل بیت(ع) اشعاری سرود و با عشق به اهل بیت(ع) از دنیا هجرت کرد اما اشعار او هیچ وقت نمی‌میرند.

چراغی که هرگز خاموش نمی‌شود

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، شعر ولايى ارزش معنوى فراوانى دارد چرا که شاعر اهل بيت(ع) با سلاح برنده شعر و كلام رسا و هنر الهى خويش، امامان را به مردم مى‌شناساند و با دعوت مردم به اطاعت و پيروى از امامان، راهنماى زندگى برتر و حيات طيبه و مدينه فاضله الهى مى‌شود.

شعر گفتن در فضيلت هر يك از امامان، استفاده درست از هنر براى درآوردن مردم از تاريكى‌ها و هدايت آنان به سوى نور، دست مايه تكامل و اعتلاى معنوى انسان‌ها است. شعرگويى و شعرخوانى در رثاى سيدالشهداء(ع)، درس‌ها و پيام‌هاى بزرگ و سازنده‌اى دارد؛ درس عزت، شجاعت، ايثار، آزادگى، غيرت دينى، شهادت طلبى، اصلاح طلبى، امر به معروف، نهى از منكر، اخلاص، جهاد و هجرت.

اين درس‌ها، مسئوليت شيعه بودن را يادآورى مى كند و بايد با شعر شاعران عاشورا زنده و پايدار بماند و همواره راهنماى بشريت باشد.

از امام صادق(ع) نقل است که فرموده‌اند: هرکس در راه ما و برای ما یک بیت شعر بسراید، خداوند خانه‌ای در بهشت برای او بنا می‌کند. علی اصغر اکبری، یکی از شاعران و ذاکران اهل بیت(ع) است که در سال ۱۳۱۰ در روستای بیدسک دیده به جهان گشود. در هفت سالگی طبق رسوم آن زمان که در هیچ روستایی مدرسه دایر نشده بود مرحوم پدرش او را به مکتب خانه روستا که آخوند رمضان صباغی اداره آن را برعهده داشت سپرد.

این شاعر اهل بیت(ع) در زمان کودکی به کتاب‌های داستانی که جنبه اساطیری از انبیاء و سلاطین داشت بسیار علاقمند بود. او از راه کشاورزی و قالیبافی امرار معاش می‌کرد و در امور عمرانی روستا سهمی بسزا داشت. علاوه بر سرودن اشعار پراکنده به نقاشی عشق می‌ورزید و در طراحی نقشه قالی مهارتی خاص داشت.

تشویق و ترغیب غلامحسین مرثیه گو و آخوند رمضان صباغی و سید غلام‌رضا سعیدی باعث شد که از سرودن اشعار پراکنده خودداری کرده و یک سبک خاص شعری را به در پیش گیرد، پس به سرودن انواع اشعار مذهبی روی آورد. او در طول عمر پربرکتش در مدح و ثنای ائمه اطهار(ع) اشعاری سرود. عشق او به اهل بیت پیامبر(ص) به خصوص امام حسین(ع) سرتاسر زندگی او را پر کرده بود تا جایی که تا آخرین لحظه عمرش دست از سرودن اشعاری با مضمون مدح اهل بیت(ع) برنداشت.

چراغی که هرگز خاموش نمی‌شود

او علاوه بر سرودن اشعاری برای اهل بیت(ع) تلاش منحصر به فردی در برپایی مجالس سالار شهیدان به ویژه در دهه اول محرم و روزهای عزاداری ماه صفر داشت. هنرآفرینی او در اجرای تعزیه گردانی یا به اصطلاح محلی شبیه خوانی نشانه‌ای دیگر از عشق او به اولاد پیامبر(ص) بود.

قهرمان نامه عاشورا، روایتی حماسی از وقایع کربلا

 او با تخلص «دستان» در طول عمر با برکت خویش چندین هزار بیت در قالب‌های شعری مختلف سروده است. شماری از اشعار این شاعر بیرجندی در بحث واقعه کربلا و به طور خاص وقایع شمار آن واقعه مهم در کتاب قهرمان نامه عاشورا به رشته تحریر درآمده است. قهرمان نامه عاشورا یکی از آثار جالب این شاعر اهل بیت(ع) است که شرح ماجراهای عاشورا تا پایان شام غریبان به زبان حماسی است.

همچنین سه کتاب اشعار اختری در خراسان، حسین(ع) در کربلا، گلستان جاویدان و قلعه خونین این شاعر نیز در نوبت چاپ به سر می‌برد. کسب و اخذ دیپلم افتخار از دکتر جابر انصاری، استاد تعزیه و شبیه‌خوانی دانشگاه‌ها در اولین سوگواره تعزیه میراث ماندگار خراسان‌جنوبی از افتخارات علی اصغر اکبری به شمار می‌رود. این شاعر و ذاکر اهل بیت(ع) پس از عمری تلاش در راستای ترویج فرهنگ ائمه اطهار(ع) در سال ۱۳۹۰ به دیدار حق شتافت اما سروده‌هایش که مملو از عشق به بزرگان عالم است، همچون نوری تا ابد خواهد درخشید و راه را به عاشقان اهل بیت(ع) نشان خواهد داد.

زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha