10 نکته درباره جذاب‌ترین بخش مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3752891
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹

10 نکته درباره جذاب‌ترین بخش مسابقات سراسری قرآن

گروه مسابقات ــ رقابت‌های بخش قرائت تحقیق و حفظ کل چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن از صبح امروز آغاز و تا روز پانزدهم ادامه خواهد داشت. در این دو روز 31 قاری و حافظ قرآن به‌ رقابت خواهند پرداخت تا برترین‌های سال 97 مشخص شوند.

10 نکته درباره جذاب‌ترین بخش مسابقات سراسری قرآنبه گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به اراک؛ سرانجام هیجان‌انگیزترین بخش چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، از صبح امروز 14 مهرماه با حضور حافظان کل و قاریان قرآن کریم آغاز شد تا همه شاهد شروع زیباترین رقابت در بین تمامی رقابت‌ها باشیم. رقابت‌هایی که در آن قاریان و حافظان قرآن تمام تلاش خود را به‌ کار می‌گیرند تا بهترین باشند و از این بهترین بودن در راه ترویج قرآن کریم، بیشتر از همیشه استفاده کنند. آن‌ها به‌ خوبی می‌دانند که یکی از برد‌های زندگی‌شان حضور در همین رقابت است، حتی اگر با باخت صحنه را ترک کنند. در ادامه به‌ مناسبت شروع فینال این دو رشته، که همیشه از جذابیت‌های خاصی برخوردار بوده است، به‌ برخی نکات جالب این دوره از مسابقات پرداخته‌ایم.
1 – حضور بیشترین فینالیست
حضور بیشترین فینالیست در چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از جمله نکات جالب این دوره از رقابت‌هاست. به‌ لطف تغییراتی که در این دوره از مسابقات به‌ وجود آمده است 31 قاری و حافظ کل قرآن کریم به فینال مسابقات راه یافته‌اند تا مخاطبان بیشتر از همیشه از تلاوت‌های زیبای قاریان و ترتیل‌های زیباتر حافظان کل قرآن بهره‌مند شوند. طی سال‌های اخیر، معمولاً فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآن کمتر از 10 یا حداکثر 12 نفر در یکی از این دو رشته بوده است. حافظه تاریخی افرادی که پیگیر مسابقات بوده‌اند کمتر دوره‌ای را به‌ یاد دارد که 31 قاری و حافظ قرآن کریم در فینال مسابقات کشوری حضور یابند.
2- اوج‌گیری دو قطبی تهران - مشهد
در این دوره از مسابقات دو استان تهران و خراسان رضوی در رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم به‌ اندازه 29 استان دیگر کشورمان در فینال نماینده دارند تا برخلاف بسیاری که اعتقاد داشتند فاصله سطح قرائت در سطح کشور و بین استان‌ها کاهش یافته است، این فاصله بیش از هر زمان دیگری خود را نشان دهد. در این دوره از استان تهران 8 قاری و حافظ و از استان خراسان رضوی نیز 8 قاری و حافظ کل قرآن کریم به‌فینال رسیده‌اند و 29 استان دیگر کشورمان تنها 16 نماینده راهی این مسابقات کرده‌اند.
3 – فینال اولی‌ها
در فینال چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم که با حضور 31 شرکت‌کننده برگزار می‌شود، شاید کمتر از یک‌سوم از حاضران در این مرحله برای اولین‌بار باشد که به‌ فینال مسابقات می‌آیند. اگر نگاهی به‌ فهرست فینالیست‌های این دوره در دو رشته پایانی مسابقات داشته باشیم متوجه خواهیم شد که حدود 10 نفر برای اولین‌ بار در فینال مسابقات در این دو رشته شرکت کرده‌اند و بیش از 20 نفر دیگر حداقل یک‌بار در سال‌های گذشته در این مرحله حضور داشته‌اند.
4 – دهه 70 - دهه 60
طی یک یا دوسال اخیر، شاهد کاهش چشمگیر میانگین سنی حاضران در فینال مسابقات بوده‌ایم، به‌ طوری که در این دوره بیشتر حاضران در فینال مسابقات متولدین نیمه دوم دهه 70 هستند. اگر تا همین اواخر متولدین دهه 60 اجازه خودنمایی به متولدین دهه 70 را در عرصه مسابقات نمی‌دادند و فهرست فینالیست‌ها با اسامی آن‌ها پر می‌شد، اما در این دوره قضیه برعکس شده و دهه هفتادی‌ها، به‌ خصوص متولدین نیمه دوم این دهه، سهم بسیار بیشتری از تعداد فینالیست‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
نسل نجیب دهه شصت ظاهراً چاره‌ای ندارد و باید این سنگر را نیز واگذار کنند. باید رفته‌رفته خود را برای خداحافظی متولدین این دهه از عرصه مسابقات قرآن آماده کنیم، دهه شصتی‌هایی که از این مسابقات بازمی‌گردند آخرین نسلی هستند که خاطرات «حسینیه ارشاد» را در سینه خود داشتند. از این دوره به بعد شاید جای این نسل در مسابقات خالی باشد.
5 – یک استان و یک نماینده
استان مرکزی و شهر اراک به عنوان میزبان چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در جذاب‌ترین و اصلی‌ترین بخش مسابقات قرآن تنها یک نماینده دارد. «ابوذر کرمی» حافظ کل قرآن تنها نماینده شهر اراک و 11 شهر دیگر استان مرکزی در دو روز پایانی مسابقات سراسری قرآن کریم است. درست است که بسیاری از استان‌ها از داشتن همین یک نماینده در فینال قرائت و حفظ کل محروم هستند، اما واقعیت امر این است که ابوذر کرمی، سال‌هاست در مسابقات حضور دارد و طی این سال‌ها به‌ تنهایی جور کم‌کاری مسئولان قرآنی این استان را به‌ دوش کشیده است. هر جا او حضور داشته نام استان مرکزی و شهر اراک بلند بوده است. شاید میزبانی استان مرکزی از این مسابقات بتواند تأثیرات خود را در دوره‌های آینده بیشتر نشان دهد و در سال‌های آینده شاهد حضور افراد بیشتری از این استان در مرحله نهایی مسابقات باشیم، پس تا آن روز باب نقد و زیر سؤال بردن عملکرد مسئولان قرآنی استان باز خواهد بود.
6 - بین‌المللی‌ها
در بین فینالیست‌های چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم افرادی که تجربه حضور در حداقل یک رقابت بین‌المللی را دارند کم نیستند. افرادی همچون «مختار دهقان»، نفر دوم مسابقات مالزی، «هادی موحدامین» نفر اول مسابقات کرواسی، «مجتبی محمدبیگی»، رتبه دوم مسابقات بین‌المللی کویت، «مهدی غلام‌نژاد»، رتبه دوم مسابقات کویت و روسیه و مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن دنشجویان، «مجید فقیه»، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، «محمود نوروزی»، «رسول تکبیری»، «کاظم آذرپیرا»، «جواد دلفانی»، «ابوذر کرمی»، «سعید علی‌اکبری»، «مجتبی علیرضالو»، «محمد خاکپور»، «رضا گلشاهی» و تعداد دیگری از حاضران در این دوره از مسابقات نماینده قرآنی ایران در مسابقات بین‌المللی بوده‌اند و این یعنی سطح فینال مسابقات امسال بسیار بالاتر از ادوار گذشته خواهد بود. در پایان این دوره از مسابقات نیز نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، مالزی و چند کشور دیگر در سال آینده مشخص خواهد شد.
7 - مهندس، ورزشکار، خوشنویس و ...
تا جایی که نگارنده اطلاع دارد در بین شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات حداقل دو نفر از شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل قرآن کریم، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی صنایع و مهندسی عمران هستند. دو نفر دیگر در رشته‌های ورزشی فوتبال و تکواندو تا سطوح بالایی پیش رفته، اما آن را نیمه‌کاره رها کرده‌اند. همچنین دو نفر از افرادی که در این دوره حضور دارند از خوشنویسان مطرحی هستند که شاید در آینده در عرصه خوشنویسی بیشتر از آن‌ها شنیده شود. چقدر می‌توانست مطلوب باشد که مسئولان قرآنی جایگاهی برای خدمت این افراد در تخصص خود پیدا کنند تا این افراد به جای جذب در بحث آموزش قرآن، جذب بازار کار در همان رشته تحصیلی خود شوند. تا حضور قرآنی‌ها در اقشار مختلف بیشتر شود و جا برای جذب افراد بیشتر به قرآن برایشان فراهم شود.
8 – حاشیه‌های کوه نور
برگزاری چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در مجموعه کوه نور اراک طی روزهای قبل از آغاز مسابقات، انتقادات نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی را به‌ دنبال داشت. آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی در جلسات قبل از شروع مسابقات به مسئولان برگزارکننده پیشنهاد برپایی مسابقات در یکی از حوزه‌های علمیه استان را داده بود که با توجه به‌ فاصله بسیار کم تا شروع مسابقات مورد پذیرش قرار نگرفته بود. به‌ نظر می‌رسد همین انتقادات باعث شده تا در این دوره شاهد بیشترین صرفه‌جویی‌ها از سوی برگزارکنندگان باشیم.
9 – استقبال مردم از مسابقات
طی سال‌های اخیر همیشه یکی از دغدغه‌های برگزارکنندگان مسابقات، استقبال مردم از رقابت‌ها و حضور آن‌ها در سالن مسابقات بوده است. این دغدغه به‌ ویژه در دوره گذشته، که در ارومیه برگزار شد، بسیار بیشتر بود. حضوری که به‌ نظر می‌رسید در آن برخی ملاحظات همچون تناسب بین مخاطبان و مسابقات در نظر گرفته نشده بود و لذا رقابت‌ها با استقبال زیادی مواجه نشد. در روزهای گذشته نیز رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از تلاش‌هایی برای تسهیل حضور اقشار مختلف شهرهای استان مرکزی در سالن مسابقات خبر داده بود. وی از این موضوع که برگزاری مجزای فینال مسابقات و جذابیت دو رشته قرائت و حفظ کل می‌تواند مخاطبان را جذب سالن مسابقات کند، نیز خبر داده بود. حال باید دید، جدا کردن فینال مسابقات و رشته‌هایی همچون قرائت و حفظ کل از دیگر رقابت‌ها می‌تواند جذب مخاطبان به‌ سالن رقابت‌ها را به‌ دنبال داشته باشد.
10 – تغییرات
آخرین نکته‌ای که ذکر آن در این نوشتار ضروری به‌ نظر می‌رسد، تغییرات صورت‌ گرفته در چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن است. در این دوره از مسابقات همه‌چیز به‌ خدمت تغییرات درآمده است تا نشان داده شود که این تغییرات در راستای بهبود رقابت‌ها بوده است. مسابقات سراسری قرآن که از چند سال قبل روند تغییر را با شیبی ملایم آغاز کرده بود، در این دوره سرعت بسیار زیادی گرفت، به‌ گونه‌ای که شکل اجرای مسابقات به‌ کلی تغییر کرد. تغییراتی که در بین کارشناسان و متسابقان مخالفان و موافقان خاص خود را دارد. در این بین بسیاری دلتنگ شیوه کلاسیک برگزاری مسابقات شده‌اند و عده‌ای دیگر تغییر سبک را بسته به‌ شرایط روز جامعه ناگزیر می‌دانند.
مسابقات سراسری قرآن کریم نکات و تأملات بسیار بیشتری برای پرداختن دارد، اما شاید بهترین زمان برای بیان آن تأملات چند روز بعد از اتمام رقابت‌ها باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۲۲:۰۱
0
0
دهه 60 و دهه 70 جالب بود
استان مرکزی یه نماینده داره همیینطور
captcha