پیشکسوتان به‌ کمک رسانه نخبگان قرآنی را شناسایی و پرورش دهند
کد خبر: 3752967
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
استعدادیابی در هنر تلاوت قرآن/ حکیم‌باشی تأکید کرد:

پیشکسوتان به‌ کمک رسانه نخبگان قرآنی را شناسایی و پرورش دهند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور بین‌المللی مسابقات قرآن با تأکید بر نقش‌آفرینی جلسات قرآن در زمینه استعدادیابی در امر تلاوت قرآن، گفت: زمانی جلسات قرآن محل شناسایی نخبگان بود و حال رسانه‌ می‌تواند با همکاری جلسه‌داران به این امر مهم اهتمام ورزد.

به گزارش ایکنا؛ تمامی انسان‌ها دارای استعدادهای بالقوه‌ در زمینه‌های متفاوتی هستند که در گام نخست نیازمند اهتمام و توجه به آن استعداد است. گام بعدی پرورش آن با قرارگیری در مسیر درست و بهره‌گیری از اساتید مجرب و همچنین حرکت مستمر برای رسیدن به قله و به فعلیت درآوردن آن استعداد است. در این میان توجه به‌ رشد استعدادها در زمینه‌های قرآنی دوچندان است و نهادهای قرآنی و اساتید برجسته تلاوت قرآن در این امر مهم می‌توانند نقش محوری داشته باشد که اگر غفلت کنند، یقیناً موجب هدر رفتن استعدادهای ناب خواهد شد. لذا به‌ منظور واکاوی استعدادیابی هنر تلاوت قرآن با حسن حکیم‌باشی، داور مسابقات و مدرس قرآن، به گفت‌وگو نشستیم. پیش از این نیز در این زمینه با اساتیدی چون حسین اخوان‌اقدم، محمود لطفی‌نیا، بهروز یاریگل، غلامرضا شاه‌میوه، امین پویا، حسین طرقی، محمد بنیادی، سیدمحسن موسوی‌بلده، علی‌اکبر توپچی، کریم دولتی، سیدعباس میردادماد، نسرین نافذکلام، هاشم روغنی، مجید خدایاری، ولی‌الله پوراحمدی و نصرالله فولاديان‌پور گفت‌وگو کردیم.
ایکنا ــ آیا در زمینه هنر تلاوت قرآن استعدادیابی لازم است؟
قطعاً لازم است به این معنا که مفید است. از طرفی معتقدم قرائت قرآن هنر متعالی و فرهنگی در راستای تقویت اسلام و نظام اسلامی است. لذا باید قرائت و صحیح‌خوانی قرآن ترویج یابد، اما لازمه این امر الگوسازی است تا سایرین نیز ترغیب و تشویق شوند تا به این سمت سوق داده شوند. چنان‌که در کشورهای دیگر نیز این گونه است، هنگامی که نوجوان و یا قاری به زیبایی تلاوت می‌کند، زمینه معرفی آن به دیگران را فراهم و از وی تجلیل می‌کنند. این امر موجب می‌شود تا دیگران جذب شوند. بنابراین الگوسازی و قهرمان‌پروری در زمینه هنر تلاوت مسئله‌ای دینی و مورد تأیید دین و اسلام است.
طبعاً زمانی به‌ دنبال استعدادیابی و کشف این استعداد در قاریان مستعد هستیم که مایه اصلی یعنی صدای خوش و استعداد فراگیری آهنگ و آشنایی علمی و عملی با نکات فنی تلاوت را داشته باشند. البته کشف استعدادها باید همراه با تشویق، پشتیبانی و پیشرفت باشد و لذا این امر و فراهم کردن زمینه‌های استعدادیابی لازم و ضروری است.
ایکنا ـ استعدادیابی برای پرورش قاری برجسته باید از کجا و از چه سنی آغاز شود؟
هرچه در سنین پایین‌تر آغاز شود بهتر است. گاه کودکان سه و چهارساله نیز شروع به تلاوت قرآن می‌کنند، اما به‌ طور معمول، پنج و یا شش‌سالگی سن مناسبی است.
ایکنا ـ در زمینه نقش جلسات قرآن برای استعدادیابی بگویید.
جلسات قرآن بیشترین نقش را دارند و واقعاً نقش‌‌آفرین بوده و هستند، اما باید گفت متأسفانه جاذبه جلسات سنتی قرآن در حال حاضر کم شده است و باید راه‌های جذب بیشتر را به‌ کار گیرند، نه اینکه از میان افرادی که در جلسه حضور می‌یابند، استعدادهای این زمینه را کشف کنیم و سپس از آن حمایت و آن را تقویت کنیم. این کار آسانی است؛ بلکه کار مهم‌تر و ارزشمند این است که به‌ دنبال شناسایی این افراد در جامعه باشیم و آن‌ها را جذب جلسات قرآن کنیم. این معنای واقعی کشف استعداد برای یک قاری است.
ایکنا ـ در حال حاضر نهادی هست که در زمینه استعدادیابی تلاوت قرآن نقش‌آفرین باشد؟
بله، آموزش و پرورش در این زمینه باید نقش‌آفرینی کند و مسئولیت اصلی را دارد، چون کودکان در فرایند آموزشی این نهاد قرار می‌گیرند و لذا موقعیت مناسبی است که با بهره‌گیری از کارشناسی ویژه در همان بدو ورود دانش‌آموزان مستعد را برای آینده تلاوت کشور انتخاب کنند و ظاهراً در حال حاضر چنین چیزی نیست و اگر هم باشد، محدود است. وجود خروجی‌ها نیز شاید به‌ دلیل علاقه فردی و یا تلاش والدین و یا حضور در جلسات قرآن بوده است و یا صوتی را شنیده است و یا از طریق شنیدن و دیدن تلاوتی جذب تلاوت شده است. باید به صورت میدانی تحقیق و آمارگیری شود، اما تا جایی که می‌دانم برنامه استعدادیابی در آموزش و پرورش نیست.
ایکنا ـ معیارهای لازم برای اینکه فردی در هنر تلاوت قرآن مستعد شناخته شود کدام است؟
هوش، استعداد فراگیری دانش، استعداد هنری برای فراگیری آهنگ‌ها و مقداری هم صوت خدادادی. در اصل باید زمینه‌ فراهم باشد و مقدار زیادی نیز پرورش داده شود، ولی نمی‌شود فردی بدون صوت خوب، در این زمینه پرورش پیدا کند و نخبه شود، بلکه آن فرد مستعد نیز باید صوت خوب و متوسط رو به بالایی داشته باشد.
ایکنا ـ موفقیت طرح‌هایی مانند اسوه و شوق تلاوت و همچنین برپایی مسابقات قرآن در زمینه استعدادیابی چه میزان بوده است؟
این امر نیازمند تحقیق میدانی است.
ایکنا ـ درباره نقش رسانه‌ها در این زمینه بگویید.
رسانه بالاترین نقش را دارد و می‌تواند انگیزه و علاقه ایجاد و حمایت و پشتیبانی کند و نقش تشویق‌کننده را هم داشته باشد. امروزه رسانه‌ها بیشترین نقش را در رواج و محبوبیت و جذابیت در هر نوع برنامه فرهنگی، قرآنی و ورزشی دارند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha