تازه‌های نشر/ از خاطرات مستند درباره امام خمینی(ره) تا بازخوانی برخی زوایای عاشورا
کد خبر: 3753155
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴

تازه‌های نشر/ از خاطرات مستند درباره امام خمینی(ره) تا بازخوانی برخی زوایای عاشورا

گروه ادب ــ «رثا در شعر فارسی»، «نور خدا جاری در پاکی‌ها»، «زیر نگاه آسمان» و «بازخوانی برخی زوایای عاشورا» از مهم‌ترین موضوعات تازه‌های نشر در حوزه دین و قرآن است.

از خاطرات مستند درباره امام خمینی تا بازخوانی برخی زوایای عاشورابه گزارش خبرنگار ایکنا؛ در هفته دوم مهرماه کتاب‌هایی با موضوع دینی و قرآنی راهی بازار نشر شدند که از جمله این کتاب‌ها می‌توان به «مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی»، «درباره امام خمینی، 15خرداد و مسئله انقلاب»، «نفحات روشن»، «منشور هدایت» و «درباره مانایی و میرایی» اشاره کرد که در ادامه گزیده‌ای از این آثار معرفی شده است.

«مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی»
کتاب «مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی» تألیف «علی لطیفی» به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد. این اثر نخستین جلد از یک مجموعه‌ دو جلدی است که به دنبال بازتعریف و بازسازی تصویری از چیستی علم تربیتی اسلامی با تکیه بر دیدگاه‌ها و ظرفیت‌های فلسفه اسلامی است. این کتاب که حاصل بررسی و بازخوانیِ گسترده آثار حکمت اسلامی است، به توضیح و تبیین آن دسته از دیدگاه‌ها درباره هستی، انسان و ابعاد وجودی وی، علم و ادراک، تقسیمات علوم، اعتبارسنجی در معرفت و هویت علم دینی پرداخته که مقدمات فلسفی مورد نیاز برای پاسخی تفصیلی به چیستی و روش‌شناسی علم تربیت اسلامی را فراهم می‌کند.

این اثر 232 صفحه‌ای با قیمت 13 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

«نور خدا جاری در پاکی‌ها»

کتاب «نور خدا جاری در پاکی‌ها» تلاشی در راستای فهم سوره مبارکه نور است که از سوی انتشارات «قرآن و اهل بیت نبوت(ع)» منتشر شده است، این کتاب درصدد است تا به هر کس که مشتاق ملاقات با خدا و مشاهده نور خداست، متنی پاک را مه سوره مبارکه «نور» است، معرفی می‌کند و در این متن پاک، پاکی فطرت را که متنی الهی و دست نخورده است، مورد توجه قرار می‌دهد. این کتاب از سوی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران تألیف شده و یازده درس را در برمی‌گیرد. که «یاری گرفتن از نور خدا»، «سوره‌ای برای تذکر»، «زمینه‌سازی برای توانایی و رحمت»، «در راستای پاکی خدا»، «خدا نور آسمان‌ها و زمین»، «سلام خدا بر ما» و «رعایت حرمت» عناوین برخی از این کتاب را شامل می‌شود.

این اثر در 2 هزار نسخه و به بهای 10 هزار تومان منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«رثا در شعر فارسی»

کتاب «رثا در شعر فارسی»، اثری درباره مرثیه و مرثیه‌سرایی در ادبیات است که به قلم منصوره محسنی به نگارش درآمده و انتشارات «آوای خاور» آن را با شمارگان 200 نسخه و قیمت 25 هزار تومان به چاپ رسانده است.

در بخش نخست این کتاب با عنوان «مرثیه» به تعریف مرثیه، نوع ادبی آن، مرثیه در ادبیات فرنگ و ادب عربی، قدیمی‌ترین مراثی در شعر فارسی و اقسام آن پرداخته شده است، بخش دوم «مراثی رسمی و تشریفاتی در دیوان شاعران» نام گرفته و نویسنده در این بخش رثای تشریفاتی و رسمی شاعرانی چون رودکی، فرخی سیستانی، انوری، کمال الزمان و کسایی را بررسی کرده و مرثیه جمال الدین محمد بن علی اصفهانی، صدر الدین، عمادالدین و بهاءالدین احمد پرداخته است.

«رثای مذهبی در دیوان شعرا»، «مراثی شخصی و خانوادگی در دیوان شعرا»، «مراثی داستانی در دیوان شعرا» و «مراثی در حق دوستان و شاعران دیگر در دیوان شعرا» عناوین دیگری از این کتاب را شامل می‌شود. نویسنده در بررسی‌هایی که داشته عنوان می‌کند؛ از میان شاعران توانای زبان فارسی می‌توان خاقانی را از پرکاربردترین مرثیه‌سرایان دانست، زیرا که تعداد قابل توجهی شعر در این باره سروده و دارای زیبایی خاصی است.

«خدا و خیابان»

کتاب «خدا و خیابان» نوشته حسن محدثی است که نسبت امر متعال و نظم اجتماعی-سیاسی را بررسی کرده و نشر «نقد فرهنگ» آن را به قیمت 20 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.
در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم؛ «ايران از عصر صفوی تا نيمه‌های عصر قاجار جامعه‌ای است كه دست كم دو طرح از جامعه قدسی را با هم تركيب كرده است يكی نظام سلطنتی مبتنی بر فره ايزدی و ديگری نظام امامت شيعی.» نویسنده معتقد است؛ این اثر مرز مشترکی بین جامعه‌شناسی دین و جامعه‌شناسی سیاسی را ترسیم کرده و نشان می‌‌دهد که چگونه دین و سیاست می‌توانند به نحو بنیادی با هم پیوند بخورند و چگونه دین به عنوان نهادی فراکارکردی، در طی قرون متمادی، کارکرد مشروعیت‌بخشی برای نیروهای سیاسی معینی را نیز ایفا کرده است و چرا سیاست در عصر مدرن، می‌بایست اسطوره‌زدایی و تقدس‌زدایی شود.

«درباره امام خمینی، 15خرداد و مسئله انقلاب»

کتاب «درباره امام خمینی، 15 خرداد و مسئله انقلاب» خاطرات مستند از سیدهادی خسروشاهی است که نشر «عروج» به تازگی آن را در 508 صفحه و به قیمت 52 هزار تومان به چاپ رسانده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است؛ شنیدن و مطالعه تاریخ از زبان و قلم تاریخ‌سازان، چنان شیرینی و لذتی دارد که در انواع دیگر تاریخ‌نگاری‌ها کمتر می‌توان آن را تجربه کرد. پدیده انقلاب اسلامی که در دهه‌های چهل و پنجاه شمسی و به دست میلیون‌ها ایرانی و با رهبری امام خمینی(ره) شکل گرفت و به پیروزی رسید، رخدادی منحصر به فرد در تاریخ سرزمین ماست که سازندگانش هزاران هزار خاطره از فراز و فرود آن به حافظه سپرده‌اند و چنانچه آن خاطرات از سینه‌ها به صحیفه‌ها منتقل شود، بخش بزرگی از تاریخ انقلاب اسلامی متولد شده است. تاریخی که شنیدنش لذت‌بخش است و شیرین.

«نفحات روشن»

کتاب «نفحات روشن» حاوی مجموعه درس‌گفتارهای عارف ربانی مرحوم آیت‌الله میرزا عبدالکریم روشن با پیشگفتار «عبدالرحیم گواهی» و مقدمه «منوچهر صدوقی سها» از سوی انتشارت آیت اشراق با قیمت 18 هزار تومان منتشر شد. این کتاب در حقیقت در بردارنده مجموعه درس‌گفتارهایی با موضوعات مختلف تفسیری، اعتقادی، عرفانی و فلسفی است که جلد اول آن درحال حاضر منتشر شده است.

«زیر نگاه آسمان»

کتاب «زیر نگاه آسمان» نوشته سید محمدرضا دربندی زندگی‌نامه خودنوشت بانوی صبر و پایداری است که در ضمن آن به بیان عاشقانه رابطه این خواهر نسبت به برادر می‌پردازد و همچنین مروری دارد بر حوادثی که در یک نیم روز اتفاق افتاد و مسیر تاریخ را تغییر داد. این کتاب اثری است لطیف از لحظات حساس زندگی حضرت زینب(س) و حوادثی که در تاریخ شیعه دارای اهمیت بسیار زیادی هستند و با وجود شباهت‌های متعددی که در اسناد تاریخی در باره ایشان وجود داشته است، نویسنده‌ با خلاقیتی ویژه، از داشته‌های تاریخی موجود، برای خلق روایت استفاده کرده است. در این کتاب داستان به گونه‌ای روایت شده که طیف مخاطب آن، همه قشرهای جامعه از تحصیل‌کرده تا خواننده عادی، کوچک و بزرگسال و پیر و جوان را در بر می‌‌گیرد و این موضوع از دیگر امتیازات کتاب محسوب می‌شود.

این اثر از سوی نشر «کتاب نیستان» در قطع جیبی و 53 صفحه با قیمت 8 هزار تومان چاپ شده است.

«بازخوانی برخی زوایای عاشورا»

کتاب «بازخوانی برخی زوایای عاشورا» براساس در‌س‌گفتارهای آیت‌الله علامه شیخ محمدرضا جعفری، با بازنویسی نیره روحی و نظارت عبدالحسین طالعی از سوی انتشارات «نبا» منتشر شد. این کتاب در سه بخش با عناوین «تاریخ اسلام یا تاریخ مسلمین»، «حرکت امام حسین(ع) مأموریتی الهی» و «مسلم بن عقیل؛ سفیر امام حسین(ع)» به نگارش درآمده است. آنچه در این کتاب تقدیم می‌شود، مجموعه‌ای برگرفته از دو دهه منابر محرم سال‌های ۱۴۲۳ و ۱۴۲۴ قمری مطابق با سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۶ که معظم‌له در مجالس عمومی بیان کرده‌اند. وی در این گفتارها، یافته‌های پژوهشی خود را به زبانی ساده و روان برای حاضران در آن مجلس بازگفته‌اند.

کتاب «بازخوانی برخی زوایای عاشورا» از سوی نشر نبا در ۱۴۴صفحه، قطع رقعی و به قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده است.

«منشور هدایت»

کتاب «منشور هدایت» که حاوی مطالبات و انتظارات مقام معظم رهبری در حوزه دفاع مقدس بوده و با یک مقدمه و در 10 فصل فراهم آمده است. این کتاب که در ۷۲۶ صفحه و در قطع رقعی به زیور طبع آراسته شده است نقشه راهی است پیش‌روی محققان، پژوهشگران، نویسندگان، هنرمندان و مدیران و مسئولان فرهنگی کشور که دغدغه فعالیت در عرصه دفاع مقدس را دارند. این کتاب چارچوبی از بایدها و نبایدها در حوزه دفاع مقدس از منظر مقام معظم رهبری را عرضه می‌‌دارد و فعالان حوزه یاد شده را با منویات رهبری بیش‌ از پیش آشنا می‌کند.
«بزرگداشت یاد و نام هشت سال دفاع مقدس»، «بزرگداشت نام و نام شهدا»، «کنگره و یادواره شهدا»، «راهیان نور»، «رزمندگان و جانبازان»، «آزادگان»، «خاطرات»، «خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران»، «جوانان و دفاع مقدس» و «استان‌ها و دفاع مقدس» عناوین بخش‌های مختلف این کتاب است که به قلم حسن علایی فعال به نگارش درآمده است.

«درباره مانایی و میرایی»

کتاب «درباره مانایی و میرایی» مجموعه نقد درباره ادبیات داستانی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که احمد شاکری آن را به نگارش درآورده و انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آن را منتشر کرد. در این اثر، جایگاه و کارکرد «ایده اولیه» در روایت داستان با نگاهی بر «ارمیا» نوشته رضا امیرخانی، مسئله‌پژوهی آموزش داستان و آموزش گونه محور داستان معاصر با نگاهی به «داستان، گام به گام» نوشته حسین فتاحی، هستی و کرانه‌های «ادبیات داستانی زنانه دفاع مقدس» با بررسی و تحلیل «هفت بند» نوشته راضیه تجار، شخصیت قدسی و واقع‌گرایی تاریخی، «دشمن‌شناسی در ادبیات داستانی دفاع مقدس با نگاهی به «فال خون» نوشته داوود غفارزادگان و «نامیرا» نوشته صادق کرمیار نقد و بررسی شده‌ است.

این اثر با شمارگان 300 نسخه و بهای 70 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«جلوه معنوی فاطمه»

کتاب «جلوه معنوی فاطمه» تفسیر عرفانی و تربیتی سوره کوثر است که به قلم طاهره‌ سادات زرگرمرادی به نگارش درآمده و «شهد علم» آن را با شمارگان هزار نسخه و بهای 13 هزار تومان به چاپ رسانده است. «تفسیر تربیتی و عرفانی سوره کوثر»، «تجلیات و فضایل زهرای مرضیه»، «فضیلت حضرت زهرا(س) از زبان عایشه» و «اسرار فاطمیه» عناوین فصول چهارگانه این اثر را شامل می‌شود.

علاوه بر کتاب‌های معرفی شده عناوینی چون «فرهنگ لغات دینی»، «قطره قطره از دریای بیکران قرآن»، «معجزات قرآنی در پزشکی»، «مهارت‌های زندگی در سیره علوی»، «موعودنامه»، « ایده‌پردازی از سوره مبارکه عادیات»، «نجوای عاشقانه: بررسی تحلیلی آیات قرآن در دعای افتتاح» و «نقش‌آفرینی زنان در حماسه عاشورای حسینی» نیز منتشر شده است که علاقه‌مندان می‌توانند مطالعه کنند.

انتهای پیام

captcha