اقتصاد دولتی از ذهن مدیران خارج شود
کد خبر: 3753418
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶

اقتصاد دولتی از ذهن مدیران خارج شود

گروه اقتصاد - استاندار خراسان‌شمالی گفت: اقتصاد دولتی باید از ذهن همه مدیران خارج شود زیرا با اقتصاد دولتی نمی‌توان کشور را اداره کرد و باید بخش خصوصی وارد میدان شود.

اقتصاد دولتی باید از ذهن مدیران خارج شود

به گزارش ایکنا ازخراسان‌شمالی، محمدرضا خباز، استاندار خراسان‌شمالی روز گذشته، 14 مهر در چهل و یکمین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با مذموم دانستن نگاه اقتصاد دولتی، اظهارکرد: اقتصاد دولتی باید از ذهن تمامی مدیران خارج شود زیرا بر اساس پیش‌بینی یک سال گذشته اعتبارات مورد نیاز اتمام پروژه‌های ناتمام کشور افزون بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده بنابراین بنده تأکید دارم با اقتصاد دولتی نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم و بخش خصوصی باید وارد میدان شود.
وی ادامه داد: اقتصاد درست یعنی کشور بر اساس درآمدهای مالیات و نه درآمد نفت اداره شود زیرا بهره برداری از پروژه‌ها تنها با تکیه بر اعتبارات دولتی، روند اتمام پروژه ها را طولانی می‌کند.
خبازافزود: اساسا کار دولت تصدی گری نیست بلکه کار اصلی دولت حاکمیت یعنی برنامه ریزی و نظارت درست است زیرا قرار نیست دولت نفت فروش و یا خدمات فروش باشد.
وی خاطرنشان کرد: واگذاری با اجاره دادن تفاوت دارد و قانونگذار به دنبال واگذاری مالکیت است و بار دیگر بر حمایت از بخش خصوصی تاکید می کنم و مدیران باید قدرت ریسک پذیری داشته باشند.
نماینده عالی دولت در خراسان‌شمالی گفت: بر اساس ظرفیت قانونی جدید تعقیب قضایی اشخاص برداشته و به کارگروه مربوط محول شده است بنابراین بدون هیچ هراسی از مشکلات احتمالی در آینده تا ۱۵ روز دیگر فهرست پروژه های قابل واگذاری خود به بخش خصوصی را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارائه دهند.
خباز عنوان کرد: فهرست این پروژه‌ها باید به طور منطقه ای دیده شود بنابراین فرمانداران نیز پای کار باشند و تاکید دارم اگر دستگاهی پس از اتمام این مهلت در ارائه فهرست پروژه های خود اقدامی نکرد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان منطبق بر اختیارات قانونی خود برای تعیین تکلیف این پروژه ها و جبران عقب ماندگی ها اقدام کند.
وی گفت: با بهره مندی درست از این ظرفیت قانونی ما باید بلوغ اقتصاد غیردولتی خود را نمایان کنیم و تاکید دارم روند واگذاری به بخش خصوصی نباید طولانی شود چون عمر مفید پروژه اتمام می شود و در ادامه به اقتصاد استان لطمه می زند.
وی خاطرنشان کرد: منطبق بر تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۹۷ و ماده ۲۷ قانون الحاق، دستگاه های اجرایی باید پروژه های ناتمام خود را به بخش خصوصی واگذار کند و ما باید از این ظرفیت قانونی و عقلانی برای تسریع در روند بهره برداری طرح ها و پروژه ها حداکثر استفاده را داشته باشیم.

captcha