امروزه نگاه جامعه ‌به پدیده‌ها بیش از حد جرم‌انگاری شده است/ قانونگذاران ‌در تصمیمات خود شتابزده عمل نکنند
کد خبر: 3753590
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد:

امروزه نگاه جامعه ‌به پدیده‌ها بیش از حد جرم‌انگاری شده است/ قانونگذاران ‌در تصمیمات خود شتابزده عمل نکنند

گروه اجتماعی - شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه در جامعه امروزی بیش از حد به مسائل با دید جرم انگاری نگاه شده است، گفت: ‌در خصوص پدیده‌های ناهنجار جامعه، قانونگذاران در تصمیمات خود شتابزدگی را اصل قرار دهند چرا‌که جرم‌انگاری شتابزده به موضوعات، بدون در نظر گرفتن ظواهر و عوامل مساله قطعاً نتایج معکوسی خواهد داشت و باید از ضابطه‌های مدنی استفاده کرد.

نگاه جامعه امروز به پدیده‌ها بیش از حد جرم انگاری شده استبه گزارش ایکنا از خراسان ضوی، عباس شیخ‌الاسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد شب گذشته، 14 مهر‌ماه‌ در نشست تخصصی ازدواج کودکان از منظر فقه، حقوق و دانش پزشکی که با همت کانون زنان حقوقدان سورا در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر با شرایطی که با آن مواجه هستیم، در هر جایی که دچار مشکل شدیم، آن را جرم بشمار آورده‌ایم که این موضوع امری نادرست است. بنابراین نباید تمام موضوعات اجتماعی را کیفری کرد بلکه بایستی آهسته و با توجه به شرایط و رشد جامعه حرکت کرد. البته از دیگر سو نباید با روشنفکری بیش از حد نیز به مقوله‌های اجتماعی نگریست.

وی اضافه کرد: در این میان نباید در خصوص پدیده‌های ناهنجار جامعه، قانونگذاران در تصمیمات خود شتابزدگی را اصل قرار دهند چرا که جرم‌انگاری شتابزده به موضوعات، بدون در نظر گرفتن ظواهر و عوامل مساله قطعاً نتایج معکوسی خواهد داشت و باید از ضابطه‌های مدنی استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ضابطه‌های مدنی را بسیار مؤثرتر از ضابطه‌های کیفری دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع به این دلیل است که در حقوق مدنی می‌توان از ضابطه‌های جبران خسارت استفاده کرد. بنابراین نباید فقط مداخلات دولتی برای برخورد با ناهنجاری‌ها وجود داشته باشد چون لازم نیست همه موضوعات دولتی گونه باشد. در واقع شاید با حضور و مشارکت‌های مردمی بسیاری از موضوعات قابل حل باشد.

شیخ‌الاسلامی ازدواج کودکان را امری ناپسند در جامعه دانست و عنوان کرد: چقدر دردناک است دختری که مجبور به ازدواجی ناخواسته می‌شود و بر اثر آن نیز دچار مشکلات و آسیب‌هایی می‌شود که مجبور است آن‌ها را تحمل کند و ما باید برای حل این معضل با دید گسترده تری به این موضوع بنگریم و راهکارهایی را ارائه دهیم.

برخی‌ها که در حل ازدواج کودکان می‌توانند مؤثر باشند، سکوت کرده‌اند
در ادامه این نشست سیدمحمد قاری سیدفاطمی، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت: برخی از افراد که می‌توانند در حل مشکل ازدواج کودکان تأثیرگذار باشند و اقداماتی را انجام دهند، در مقابل این امر مهم سکوت اختیار کرده‌اند.

وی ادامه داد: آمار اینگونه مشکلات در شهر مشهد بسیار زیاد و تکان دهنده است؛ چه کسی این حق را به والدین داده که این همه درد و رنج را به انسانی تحمیل کند؟ مگر کودکان چه گناهی دارند که متولد می‌شوند و این همه درد و رنج را باید متحمل شوند؟ جهل، فقر و استیصال خانواده نمی‌تواند دلیل خوبی برای این امر باشد که کودکان خود را در این مسیر قرار دهند.

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: بحث تزویج کودکان مسئله‌ای فقهی و حقوق بشری نیست بلکه بیشتر اخلاقی و انسانی است. در واقع ما نباید بگوییم ازدواج و نکاح کودکان بلکه آن را باید به عنوان تزویج کودکان بشناسیم. در مفهوم تزویج کودکان مفاهیم مهمی نهفته است از جمله تحمیل علی‌رغم میل باطنی، انکار، نبودن اراده و رضایت شخص؛ در واقع در تزویج شخص هیچ اراده‌ای برای انتخاب ندارد. 

قاری سید فاطمی خاطرنشان کرد: در واقع تزویج به نوعی شی‌انگاری انسان است. در واقع در آن انسان بودگی کودک نادیده گرفته می‌شود. چون شی‌انگاری توسط والدین صورت می‌گیرد، کودک آن را درونی می‌کند و شی انگاری به شی بودگی تبدیل و باعث می‌شود انسان بودن انسانی به شی و ابزاری تبدیل شود و کودک را وسیله سواستفاده جنسی نیز قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: تزویج کودک علاوه بر اینکه از نظر حقوقی مساله دارد ااز نظر اخلاقی نیز مساله ای مهم محسوب می گردد. مطالعات زیادی در این راستا وجود دارد؛ فارغ از آمارها، رنج‌ها و شی بودن انسان در این پدیده، پیامدهای جسمی کودک نیز امری دارای اهمیت است؛ از جمله این پیامدها می‌توان به افزایش سقط، افزایش تولد نوزادان کم وزن، فشار زیاد برای بارداری، مشکلات زیاد مرتبط با ایدز، بلوغ زودرس، سو تغذیه و... اشاره کرد که لیستی از دردها و رنج‌های بدنی هستند که محصول تزویج کودکان است.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر این، پیامدهای روانی بسیار دیگری از جمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواس، تنش، جدایی از خانواده و دوستان، از دست دادن حمایت‌های خانواده و دوستان، از دست دادن تعامل با همسالان و مشارکت و فعالیت‌های اجتماعی و... را به همراه دارد.

قاری سید فاطمی عنوان کرد: علم جدید به ما می‌گوید که این موضوع در حد کشتن انسانیت یک انسان است، بنابراین این موضوع می‌تواند بازگشت به یک نوع جامعیت باشد که در حقیقت قتل کودکان در جامعه ما همان تزویج کودکان است؛ این در حالی است که در زمان‌های گذشته زنده به گور کردن کودکان رواج داشته و از این جهت تزویج کودکان را می‌توان با آن مطابق دانست. 

انتهای پیام

captcha