تلاوت جذاب و قدرتمند قاری 88‌ ساله
کد خبر: 3753682
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
تحلیل تلاوت قاریان مصری/ 19

تلاوت جذاب و قدرتمند قاری 88‌ ساله

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مرحوم احمد محمد عامر حتی تا قبل از وفات خود یعنی در سن 88 سالگی نیز با قدرت کامل و بسیار جذاب تلاوت می‌کرد.

تلاوت جذاب و قدرتمند «احمد عامر» در 88 سالگی/ قاری که لقب «استاد» گرفتبه گزارش ایکنا؛ احمد عامر در خانواده‌ای به‌ دنیا آمد که همگی اهل قرآن بودند؛ به‌ گونه‌ای که پدر وی جزء قاریان توانا و جد وی نیز حافظ کل قرآن بودند. خانواده احمد عامر از حدود چهارسالگی کار حفظ قرآن را با وی آغاز کردند و او توانست در یازده‌سالگی حافظ کل قرآن شود.
احمد عامر در سال 1306 در مصر به‌‌ دنیا آمد و 89 سال عمری مفید در راه قرآن داشت. نکته جالب توجه اینکه وی در 13سالگی به‌ راحتی تلاوت می‌کرد و احکام قرائت و تجوید را به‌ خوبی می‌دانست. همچنین، قرائات هفتگانه را در این سن فراگرفته بود.
جالب اینکه اهالی روستای محل سکونت احمد عامر از 13سالگی به وی لقب استاد داده بودند و تا آخر عمر نیز او را استاد صدا می‌کردند. نکته دیگر اینکه احمد عامر در اوایل کار تلاوت قرآن در روش ادایی و اسلوبی کاملاً از سبک عبدالفتاح شعشاعی بهره می‌گرفت.
ایشان در دهه 80 به ایران سفر کرد و روزی نیز در شبکه رادیویی قرآن حضور یافت. هنگامی که درباره چگونگی فراگیری قرآن در سن پایین از وی سؤال شد، در پاسخ بیان کرد که ابتدای کار آموزش خود و پس از یادگیری احکام تجوید، به‌ سراغ یادگیری قرائات هفتگانه رفتم که در این زمینه ابتدا با قرائت ورش و سپس، قالون آشنا شدم. پس از آن نیز همراه با این روش‌ها، روش‌های دیگر قرائت را نیز نزد شیخ ابراهیم نجم آموختم.
در مورد ورود احمد عامر به‌ رادیو نظرات متفاوتی وجود دارد؛ چراکه برخی اعتقاد دارند که وی در سال 1956 و برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که در سال 1963 وارد رادیو شده است که در واقع هر دو نظر درست است. ایشان سال 1956 در برابر هیئت مهارت‌سنجی قرار گرفت و اجازه تلاوت در رادیو را دریافت کرد، اما در آن زمان ساختمان رادیو مصر به‌ دلیل جنگ‌های عدوان ثلاثی بمباران شد و احمد عامر هفت سال از تلاوت در رادیو محروم شد. به همین دلیل اولین تلاوتی که ایشان انجام داد، در 17 نوامبر سال 1963 بود و می‌توان گفت که هر دو نظر در این مورد درست است.
احمد عامر در سال 1958 اولین سفر خارجی خود را به همراه خلیل الحصری و عبدالحکم به سودان انجام می‌دهد. وی بعدها نیز به کشورهای دیگری مانند بحرین، هند، یمن و سوریه سفر کرده و تلاوت‌های بسیار فاخری را از خود به‌ یادگار می‌گذارند.

صوت متن بالا را با کارشناسی احمد فراهانی می‌شنویم؛

کد
 

تلاوت آیات سوره مبارکه نور توسط احمد عامر

کد


گزارش ایکنا حاکی است که حسین اخوان‌اقدم، پیشکسوت قرآنی کشور، درباره ویژگی‌های تلاوت احمد عامر می‌گوید: احمد محمد عامر جزء قاریان معاصر مصر بود. صدای وی نیز از جمله قوی‌ترین صداهایی است که تا به حال از قاریان مصری ظهور و بروز کرده است. وی بارها به ایران سفر کرد و در سال 1394 در سن 89 سالگی از دنیا رفت. جالب است که حتی تا سال قبل از وفات خود یعنی در سن 88 سالگی نیز با قدرت کامل تلاوت می‌کرد. وی در این سن و سال که به ایران آمده و در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز جزء داوران بود، با تلاوتی که انجام داد همه را شگفت‌زده کرد و با قدرتی عجیب و مثال‌زدنی تلاوتی بسیار شایسته و جذاب ارائه داد.
وی افزود: صدای احمد عامر جزء صداهای استثنایی، پرقدرت و دارای بم بسیار قوی و نیز اوج بسیار جذاب و شایسته است. البته می‌توان گفت که ایشان سبک ویژه و خاصی را به‌ صورت مستقل ارائه نداد و در شیوه قرائت در طریق قرائت مصطفی اسماعیل و تابعین او قرار می‌گیرد با این تفاوت که با توجه به بم صدایش، در برخی مواقع به‌ صورت اکتاوی قرائت می‌کرد؛ یعنی همان دم اول را در فراز اول و دوم و سوم اجرا کرده و سپس، یک‌دفعه توسط صدا منتقل ‌شده و اوج‌خوانی می‌کرد.
پیشکسوت قرآنی کشور ادامه داد: برخی مواقع نیز مایه‌های وی تأثیر گرفته از منشاوی است. مثلاً ورود به مقام رست بلافاصله بعد از مقام بیات است که این امر در میان قاریان مصری مرسوم است. در این مورد از تلاوت وی، ایشان مقام رست به روایت ورش از نافع را با اوج‌های بسیار دل‌انگیز اجرا می‌کند که قابلیت تمرین دارد و اگر این کار را انجام دهیم، در راستای غنای تلاوت خود قطعاً مفید خواهد بود. احمد عامر در این تلاوت تا پایان آیه 37 سوره مبارکه نور همین مقام را اجرا و در همین مقام ادامه می‌دهد. سپس، در برگشت از آیه 37 وارد مقام چهارگاه می‌شود، اما در اینجا ترکیب‌خوانی کرده تا به آیه 39 ‌می‌رسد.
اخوان‌اقدم در پایان تصریح کرد: ایشان در کلمه «بِقِيعَةٍ» از «يَحْسَبُهُ» وقف می‌کند. البته ایشان «حْسَبُهُ الظَّمْآنُ» می‌خواند که اختلاف قرائت است، چون در حال اجرای قرائت ورش از نافع است. اگر ما در «بِقِيعَةٍ» وقف کنیم، نمی‌توانیم ابتدا را از «حْسَبُهُ الظَّمْآنُ» داشته باشیم و باید برگشته و از اول بخوانیم تا «مَاءً» وقف کنیم و از «حَتَّى» شروع کنیم. به هر حال قرائت‌های شیخ احمد محمد عامر با توجه به پختگی صوت و الحان جذابی که اجرا می‌کند، خیلی دل‌انگیز و شوق‌افزاست.

کد

یادآور می‌شود، این تحلیل در برنامه «اکسیر» از شبکه رادیویی قرآن پخش شد. اکسیر پنجشنبه‌های هر هفته با مجری‌‌کارشناسی «احمد فراهانی»، مدیر گروه آموزش رادیو قرآن و با هدف بیان نکات آموزشی تلاوت‌های شاخص قاریان مصری به‌ روی آنتن می‌رود و در هر برنامه دو تلاوت الگو از قاریان صاحب‌سبک و تأثیرگذار پخش می‌شود. پس از هر تلاوت نیز دو کارشناس در زمینه مباحثی همچون آموزش، تحلیل و بررسی تکنیک‌ها و فنون تلاوت مواردی را مطرح می‌کنند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha