طنین آیات وحی پای دار قالی/ آنگاه که ناز و نیاز در هم می‌آمیزد
کد خبر: 3753778
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۶
گفت‌و‌گوی ایکنا با بانوی قالی‌باف و حافظ قرآن؛

طنین آیات وحی پای دار قالی/ آنگاه که ناز و نیاز در هم می‌آمیزد

گروه فعالیت‌های قرآنی - دست‌هایی که با سرانگشتان ناز و نیاز در هم می‌آمیزند و تارو پود قالی را در هم گره می‌زنند و لب‌هایی که همزمان کلام وحی را با خود زمزمه می‌کنند نشان از ارادتی است که مریم بند‌ علیزاده ملکی به آیات کلام‌الله وحی دارد.

لبخند به آیات وحی پای دارقالی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، دست‌هایی که با سرانگشتان ناز و نیاز در هم می‌آمیزند و تارو پود قالی را در هم گره می‌زنند و لب‌هایی که همزمان کلام وحی را با خود زمزمه می‌کنند نشان از ارادتی است که مریم بندعلیزاده ملکی به آیات کلام الله وحی دارد.

مریم بندعلیزاده ملکی یک بانوی فعال فرهنگی و قرآنی در شهرستان بناب است که همزمان با خلق قالی‌های زیبا و نقش طرح در طرح و رنگ در رنگ تاروپود قالی به حفظ کلام‌الله مجید پرداخته است.

او نیز جزو جوانانی است که ریشه علاقه‌مندی به فعالیت‌های قرآنی خود را در کودکی جستجو کرده و می‌گوید: در کودکی و زمانی که دانش‌آموز بودم مادرم همراه با مدرسه مرا به خانه همسایه که قرآن درس می‌داد می فرستاد و از همان زمان قرآنم به لطف مادرم قوی بود.

دوران پرشور دبستان تمام می‌شود و او تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم ادامه می‌دهد و همزمان با کار‌قالی بافی شروع به حفظ آیات الهی می‌کند.

شب‌ها معنی سوره را می‌خواندم
آن چنانکه می‌گوید: قالیباف بودیم با نحوه قرائت به صورت تجوید و چگونگی روش‌های حفظ آشنایی نداشتم شب‌ها معنی سوره را می‌خواندم و ریشه کلمات عربی را با فارسی تطبیق می‌دادم. با این روش معنی آیات یادم می‌ماند.

علیزاده ادامه داد: آیات را با صدای خودم آن هم با صوت و لهجه مختصر عربی بدون تجوید و دست و پاشکسته می‌خواندم و با گوشی‌ام ضبط می‌کردم و صبح روز بعد موقع کار کردن روی قالی هندزفری را در گوشم گذاشته و حفظ می کردم و جزء ۲۹ و ۳۰ قرآن کریم را به همین روش حفظ کردم. معرفی نخبگان قرآنی از تلویزیون و مصاحبه با آنها انگیزه مضاعفی برای او بود تا این راه را هر چه بیشتر و بهتر ادامه دهد.

وی می‌گوید: حافظان قرآن کریم را از تلویزیون که می‌دیدم خوشم می‌آمد و این موضوع به من هم انگیزه مضاعفی داد تا اینکه خودم تصمیم گرفتم و شروع به حفظ قرآن کریم نمودم. او اکنون حافظ ۱۵ جزء قرآن کریم است ۱۲ جزء از اول قرآن و سه جز 28 و 29 و 30 رو از آخر حفظ کرده است.

وی با اشاره به اینکه به علت ازدواج وقفه‌ای در راه حفظ به وجود آمد اظهار کرد: بعد از ازدواج وقفه‌ای برای ادامه حفظ قرآن افتاد ولی دوباره با پیوستن به کلاس حفظ استادم خانم مصدق که حافظ کل قرآن کریم است دوباره شروع کردم و چگونگی حفظ را نیز همراه با تجوید در کلاس ایشان یاد گرفتم.

این بانوی فعال قرآنی افزود: با عنایت خداوند پاییز سال 93 در دوره تربیت مربی جامعة‌القرآن شرکت کردم و زمستان همان سال هم در دوره حفظ عالی اوقاف شرکت کردم که تجربه فوق‌العاده‌ای بود خیلی در راه حفظ کمک کرد و بعدها دوره داوری درجه سه حسن حفظ را گذراندم.

وی با اشاره به تأسیس شعبه جامعة‌القرآن بناب ادامه داد: در سال 94 با تلاش خانم آقایی شعبه جامعة‌القرآن بناب تأسیس شد و تا الان شکر خدا چندهزار شاگرد تربیت کرده و من هم در این مؤسسه به عنوان مربی حفظ موضوعی و دفتردار در خدمت دوستان هستم.

در کارنامه قرآنی وی رتبه‌های زیادی به چشم می‌خورد آن طور که خودش می‌گوید: در مسابقات اوقاف شهرستانی هر سال شرکت دارم و معمولا تا الان جزو سه نفر اول در حفظ بودم، دو بار مقام سوم و اول حفظ پنج و ۱۰ جزء و یک بار مقام سوم ترتیل را در مسابقه اوقاف شهرستان بناب کسب کردم و دو بار هم مقام اول پنج و ۱۰ جزء را در مسابقه بسیج بناب کسب کردم.

همچنین در سی وهشتمین دوره مسابقات استانی اوقاف در پنج جزء هم مقام اول را کسب کردم در ۱۰ جزء دو دوره شرکت داشتم که دوره اول نتایجی که کسب کردم خوب نبود و در دوره دوم (امسال) ششم شدم و ان شاءلله دست نمی کشم و همچنان ادامه می‌دهم.

علیزاده استقبال عموم شهروندان از برنامه‌های قرآنی را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: شکر خدا استقبال مردم از کلاس‌های قرآنی مخصوصا در سن خردسالان بسیار خوب است.

این حافظ قرآن، حفظ کامل قرآن کریم را جزو برنامه‌های آینده خود ذکر کرد و افزود: ان شاءالله حفظ کل قرآن کریم را پیگیر بوده و ادامه می‌دهم.

حفظ قرآن هر لحظه‌اش خاطره خوشی به همراه دارد
علیزاده ملکی در مورد خاطرات خوش قرآنی خود اظهار کرد: حفظ قرآن هر لحظه‌اش خاطره خوشی به همراه دارد، هر صفحه که حفظ می‌کنی لبخند می زنی که به هدفت (حفظ - تدبر - عمل به قرآن) نزدیکتر شدی ولی حضور دردوره های مربیگری زیارت چهره‌های پیشکسوت قرآنی همچون (استاد پرهیزگار ، استاد محمدمهدی طباطبایی و استاد شهیدی پور و حسینی و خانم ادیب زاده و موسوی وبقیه نخبگان قرانی را بسیار روحیه بخش و فراموش نشدنی اعلام کرد.

این بانوی فعال قرآنی سوره بقره آیه 186 «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ» (و چون بندگان من از دوری و نزدیکی من از تو پرسند، بدانند که من به آنها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مراو پیغمبران مرا بپذیرند و به من بگروند، باشد که به سعادت راه یابند) را دوست داشتنی آیه قرآن اعلام کرد و گفت: این آیه، آیه ای است که تا الان عاشق این آیه‌ام.

و آیه 12 سوره یونس ناراحتم می‌کند (وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنْبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَنْ لَمْ يَدْعُنَا إِلَىٰ ضُرٍّ مَسَّهُ ۚ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ) و هرگاه آدمی را رنج و زیانی رسد همان لحظه به هر حالت باشد از خفته و نشسته و ایستاده فورا ما را به دعا می‌خواند و آن گاه که رنج و زیانش را بر طرف سازیم باز به حال غفلت و غرور چنان باز می‌گردد که گویی هیچ ما را برای دفع ضرر و رنجی که به او رسیده بود نخوانده است! اعمال زشت تبهکاران این چنین در نظرشان زیبا جلوه داده شده است.

وی در مورد حفظ مجازی قرآن نیز گفت: اداره کل اوقاف کلاس‌های مجازی و حضوری و دوره‌هایی برای مربیگری برگزار می‌کند که بعد از ثبت نام از مرکز استان تماس می‌گیرند و در هر استان این امکان وجود دارد و با من هم هفته‌ای سه بار به طور تلفنی از حفظ مجازی تماس می گیرند و حفظ و مرورم را تحویل می گیرند.

انتهای پیام

captcha