دانشگاه ارومیه جزو دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفت
کد خبر: 3753885
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵

دانشگاه ارومیه جزو دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفت

گروه اجتماعی - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه بابیان اینکه این دانشگاه در سال ۲۰۱۸ جزو ۱۲۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت، گفت: در گزارش رتبه‌بندی ۲۰۱۹ تایمز دانشگاه ارومیه توانست برای اولین بار در رتبه +۱۰۰۱ قرار گیرد.

دانشگاه ارومیه در سال ۲۰۱۸ جزو ۱۲۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، مقصود سلیمان‌پور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه صبح امروز، 16 مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه خبرنگاری شغل مقدسی است، افزود: آگاهی که در جامعه به وجود می‌آید، در سایه تلاش خبرنگاران است که تلاش می‌کنند تا اخبار را به جامعه انتقال داده و آگاهی را افزایش دهند.

وی بابیان اینکه رتبه‌بندی برای نهادهایی که در یک موضوع مشخصی فعالیت می‌کنند صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در مورد دانشگاه‌ها رتبه‌بندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و دانشگاه‌ها ماهیت گوناگونی داشته و برخی فعالیت‌های متنوعی داشته و جامع هستند.

سلیمان‌پور ادامه داد: در نظام‌های رتبه‌بندی مختلف در سطح بین‌المللی و ملی که مورد استناد قرار می‌گیرد، معیارها متفاوت بوده و وجه اشتراک آنها آموزش و پژوهش به‌عنوان یک مولفه بوده و سپس وجهه بین‌المللی دانشگاه نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و ارتباط با صنعت و میزان ارتباط با جامعه نیز از دیگر معیارهای مورد توجه در رتبه‌بندی است.

وی یادآور شد: نظام‌های رتبه‌بندی مختلفی وجود داشته و اهمیت آنها با یکدیگر متفاوت بوده و معروف‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی شانگهای، QS، تایمز، لایدن و سایماگو است، دنیای امروز یک دنیای مبتنی بر دانش بوده و ملت‌ها و جوامعی حرفی برای گفتن دارند و خواهند داشت که بتوانند دانشگاه‌های خود را در عرصه جهانی مطرح کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه گفت: بحث رتبه‌بندی در کلاس بین‌المللی بسیار حائز اهمیت بوده و پایگاه رتبه‌بندی تایمز که از سال ۲۰۰۴ فعالیت خود را آغاز کرده و هرساله یکبار دانشگاه‌های جهان را رتبه‌بندی می‌کند، در آخرین رتبه‌بندی خود ۸۶ کشور را وارد رقابت کرده‌است.

وی افزود: در گزارش رتبه‌بندی ۲۰۱۹ تایمز که در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸ نتایج آن منتشر گردید، دانشگاه ارومیه توانست برای اولین بار در رتبه +۱۰۰۱ قرار گیرد،
دانشگاه ارومیه از لحاظ آموزشی رتبه ۷۰۹ ٬ از لحاظ پژوهشی رتبه ۹۱۸ ٬ از لحاظ استنادات علمی رتبه ۱۱۰۶ ٬ از لحاظ درآمدهای صنعتی حاصل از قراردادهای ارتباط با صنعت رتبه ۹۲۶ و از لحاظ وجهه بین‌المللی رتبه ۱۲۴۷ جهان را بدست آورده و درکل با کسب رتبه +۱۰۰۱ توانسته‌است در زمره ۱۲۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد.

سلیمان‌پور بااشاره به اینکه دانشگاه ارومیه در سطح دانشگاه‌های ایران نیز که ۲۹ دانشگاه در این رتبه‌بندی وجود داشته رتبه ۲۲ را به دست آورد‌ه‌است، تصریح کرد: دانشگاه ارومیه در دسته دانشگاه‌های جامع قرار دارد، چراکه تمامی رشته‌ها را در خود جای داده‌ و در رتبه‌بندی بین‌المللی سایماگو در سال ۲۰۱۲ نیز رتبه جهانی‌ دانشگاه ارومیه ۲۲۱۹ اعلام شده‌بود.

وی افزود: پایگاه بین‌المللی تایمز ۵ معیار کلی آموزش با وزن کلی ۳۰ درصد و متشکل از ۵ شاخص، پژوهش با وزن کلی ۳۰ درصد و متشکل از ۳ شاخص، استنادات علمی با وزن کلی ۳۰ درصد و متشکل از ۱ شاخص، وجهه بین‌المللی با وزن کلی ۷/۵ درصد و متشکل از ۳ شاخص و درآمد صنعتی با وزن کلی ۲/۵ درصد و متشکل از ۱ شاخص را برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها استفاده می‌کند.

یادآور می‌شود، از نظر تعداد دانشگاه‌ها، کشور ایران با ۲۹ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را در بین کشورهای اسلامی داشته‌است و بعد از ایران، ترکیه با ۲۳ دانشگاه، مصر با ۱۹ دانشگاه، مالزی ۱۱ دانشگاه، پاکستان با ۹ دانشگاه و عربستان سعودی و الجزایر هرکدام با ۶ دانشگاه، اندونزی با ۵ دانشگاه، مراکش، اردن و امارات متحده عربی هرکدام با ۴ دانشگاه، قزاقستان ۲ دانشگاه و سایر کشورهای عراق، عمان، نپال، تانزانیا، جامائیکا، قطر و کویت با یک دانشگاه در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ قرار گرفته‌اند و در مجموع حدود ۱۴۱ دانشگاه از کشورهای اسلامی در این رتبه‌بندی حضور دارند.

انتهای پیام

captcha