هدف از برگزاری مسابقات، جریان‌سازی فرهنگی است/ توسعه فرهنگ قرآنی؛ ذیل توسعه معرفت، ایمان و رفتار قرآنی
کد خبر: 3753925
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
حجت‌الاسلام حمید محمدی:

هدف از برگزاری مسابقات، جریان‌سازی فرهنگی است/ توسعه فرهنگ قرآنی؛ ذیل توسعه معرفت، ایمان و رفتار قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی - دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: گاه نگاه به مسابقات قرآن نگاه نتیجه‌گراست که عده‌ای انتخاب شده و عده‌ای حذف شوند، اما در جمهوری اسلامی نگاه و هدف از برگزاری مسابقات قرآن راه‌گشایی برای افراد مختلف جامعه و انس هرچه بیشتر آنان با این مصحف شریف است.

هدف از برگزاری مسابقات، جریان‌سازی فرهنگی است/ توسعه فرهنگ قرآنی؛ ذیل توسعه معرفت، ایمان و رفتار قرآنی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیین اختتامیه مرحله سراسری مسابقات قرآن اراک در بخش آقایان امروز، 16 مهر‌ماه با تلاوت مهدی غلام‌نژاد، نفر اول مسابقات قرائت تحقیق در مجتمع کوه نور این شهر برگزار شد.
حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در آیین اختتامیه در گفت‌و‌گویی تلویزیونی در پاسخ به سؤال چرایی برگزاری مسابقات قرآن و اثرات آن در جامعه گفت: گاه نگاه به مسابقات قرآن نگاه نتیجه‌گراست که عده‌ای انتخاب شده و عده‌ای حذف شوند، اما در جمهوری اسلامی نگاه و هدف از برگزاری مسابقات قرآن راه‌گشایی برای افراد مختلف جامعه و انس هرچه بیشتر آنان با این مصحف شریف است.

هدف از برگزاری مسابقات قرآن این است که گزاره‌های کلام الهی پناهگاه زندگی ما قرار گیرد
وی با بیان اینکه قرآن برای ابعاد فردی و اجتماعی حرفی برای گفتن دارد؛ اظهار دارد: هدف ما از برگزاری مسابقات قرآن این است که گزاره‌های کلام الهی پناهگاه زندگی ما قرار گیرد. هدف ما از مسابقات معرفی تلاش انسان موفق قرآنی است. آنان کلام الهی را در زندگی خود جاری کردند. جایگاه انسان در قیامت چه درجات بهشت و درکات جهنم به اندازه آیات قرآن است.

قرآن می‌تواند مدیریت زندگی افراد را در دست گیرد
این مقام مسئول ابراز کرد: هدف از برگزاری مسابقات دقیقا فرهنگ‌سازی و ایجاد اقبال به سمت کلام الهی و نشان دادن این است که قرآن می‌تواند مدیریت زندگی افراد را در دست گیرد. نفس مسابقات قرآن پیروزی و کسب رتبه است. نفرات اول تا پنجم با اختلاف چندصدم مشخص شدند. رتبه‌بندی ظاهری است و قطعا برای شرکت در مسابقات ویژه متسابقان باید لحاظ شود. از این‌رو هدف ما از برگزاری مسابقات جریان‌سازی فرهنگی و توسعه فرهنگ قرآنی است.

اشاعه فرهنگ قرآن در جامعه اولین دستاورد جریان‌سازی است
حجت‌الاسلام محمدی در پاسخ به دستاوردهای جریان‌سازی اظهار کرد: اشاعه فرهنگ قرآن در جامعه اولین دستاورد جریان‌سازی است. توسعه فعالیت و فرهنگ قرآنی مثلث سه ضلعی است توسعه فرهنگ عمومی اولین ضلع است مردم باید علاوه بر روخوانی و روان‌خوانی با معارف قرآن نیز آشنا شوند.

افرادی که در مسابقات مفاهیم شرکت می‌کنند یک گام از بقیه جلوتر هستند
وی ادامه داد: اولین نگاه این است که ضلع معرفت شکل گرفته و توسعه پیدا کند مردم باید بدانند با تربیت فرزندان با قرآن آنان را در مسیر درست قرار می‌دهند. افرادی که در مسابقات مفاهیم شرکت می‌کنند یک گام از بقیه جلوتر هستند. توسعه ایمان به قرآن بسیار مهم است. ایمان به کتاب‌الله پس از ایمان به الله و رسول اکرم(ص) اهمیت بسیار دارد. ما باید به کتاب‌الله با عمق جان وصل باشیم و با تمام وجود در خدمت قرآن باشیم. اینکه فقط قرآن را زیبا بخوانیم کافی نیست، باید قرآن زیبا خوانده شود، هم زیبا دیده شود و هم زیبا فهمیده و هم زیبا عمل شود.

توسعه فرهنگ قرآنی ذیل توسعه معرفت قرآن، ایمان قرآنی و سوم رفتار قرآنی است
محمدی ادامه داد: بنده فکر می‌کنم فلسفه اصلی فرهنگ‌سازی است که توسعه فرهنگ قرآنی ذیل توسعه معرفت قرآن، ایمان قرآنی و سوم رفتار قرآنی است. رفتار قرآنی این است که تمام زندگی خود از صفر تا صد را بر پایه این کلام شریف پایه‌گذاری کنیم. رهبری فرمودند زمانی می‌توانیم بگوییم جامعه ما قرآنی است که جوان ما تمام عقاید خود را بر اساس قرآن تبیین و بیان کند و اگر کسی شبه‌ای مطرح می‌کند با قرآن جوابش را دهد.

برخی از مسئولان با روخوانی و ترجمه ظاهری قرآن مشکل دارند
وی ادامه داد: برخی از مسئولان با روخوانی و ترجمه ظاهری قرآن مشکل دارند. یکبار تفسیر قرآن مطالعه نکردند. در نظام اسلامی ایران نباید کسی متصدی سمتی باشد اما با قرآن بیگانه باشد. یکی از فلسفه‌های قرآن این است که مردم ببینند و بدانند و با قرآن مأنوس باشند. امید ست یکی از اهداف مسابقات توسعه فرهنگ، توسعه معرفت، ایمان و رفتار قرآنی باشد.
قائم‌مقام و دبیر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در پایان گفت: استان مرکزی ظرفیت قرآنی مهمی دارد که باید معرفی شود. بسیاری از مفسران قرآن از همین شهر هستند.
یادآور می‌شود؛ موشن‌گرافی حکومت قرآن، پخش کلیپ مهاجران، اجرای تواشیح توسط گروه میعاد، تجلیل از خانواده شهید بخشی، شهیدان غلامی، تجلیل از پیشکسوتان، گفت‌و‌گو با رشته‌های ممتاز، تجلیل از خانواده‌های قرآنی شیخی و سعیدی، اهدای نشان چهل و دومن دوره مسابقات قرآن به اصفهان از دیگر برنامه‌های آیین اختتامیه بود.
در این مراسم نفرات ممتاز تا شایسته تقدیر رشته‌های حفظ کل و قرائت تحقیق مشخص و تجلیل شدند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha