۳۶ درصد از جمعیت چهارمحال و بختیاری روستایی هستند
کد خبر: 3754096
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹

۳۶ درصد از جمعیت چهارمحال و بختیاری روستایی هستند

گروه اجتماعی - مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به آمار‌های به دست آمده از سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ تعداد بخش‌های استان را ۲۵، تعداد دهستان‌ها را ۵۰ و تعداد روستا‌های دارای سکنه استان را ۸۰۲ روستا برشمرد و افزود: جمعیت روستایی استان ۳۹۹ هزار و ۶۷۷ نفر هستند که ۳۶ درصد از جمعیت استان را شامل می‌شوند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، محمدملک محمودیان، مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری، امروز ۱۶ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، با تبریک ۱۵ مهر روز روستا و عشایر، گفت: در سال ۹۲ و بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۵ مهر به عنوان روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شد.
وی با اشاره به آمار‌های به دست آمده از سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ تعداد بخش‌های استان را ۲۵، تعداد دهستان‌ها را ۵۰ و تعداد روستا‌های دارای سکنه استان را ۸۰۲ روستا برشمرد و افزود: جمعیت روستایی استان ۳۹۹ هزار و ۶۷۷ نفر هستند که ۳۶ درصد از جمعیت استان را شامل می‌شوند.
مدیرکل امور روستایی و عشایری استان با بیان اینکه ۵۲۷ روستای استان دارای شورای اسلامی و ۵۱۴ روستا دهیاری دارند، اظهار کرد: روستاییان در زمینه‌های جمعیت، تولید و عرصه‌های فضایی نقش پررنگی در توسعه پایدار دارند.
محمودیان مسائل اقتصادی، بخشی و اقدامات عمرانی و توسعه و اشتغال را مهم‌ترین موارد برنامه ششم توسعه در روستا‌ها خواند و تصریح کرد: در همین راستا تفاهم نامه‌هایی در زمینه‌های تحویل قیر رایگان، راه اندازی طرح‌های مشارکتی و پرداخت تسهیلات کم بهره اشتغال روستایی منعقد شده و تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال پایدار روستایی و عشایری به استان تخصیص داده شده است.
وی برپایی نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایری، برگزاری جلسات کارگروه توسعه روستایی و عشایری، تهیه اطلس جامع راه‌های روستایی استان، تدوین سند روستایی استان، استفاده از ظرفیت بنیاد برکت و بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان در اجرای پروژه‌های روستایی و اجرای پوشش خدمات بهداشتی و افتتاح ۴۰ خانه بهداشت و ۱۸۱ طرح بهداشتی را از جمله فعالیت‌های شاخص دفتر امور روستایی استانداری چهارمحال و بختیاری در سه سال گذشته برشمرد.
مدیرکل امور روستایی و عشایری استان با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا سال ۹۶ مبلغ ۱۱۶ میلیارد تومان اعتبار و ۱۴۶ دستگاه ماشین آلات به دهیاری‌های استان تحویل داده شه است، خاطرنشان کرد: در این مدت حدود ۱۰ هزار تن قیر رایگان در اختیار دهیاری‌ها قرار داده شد که یک میلیون و ۷۰۰ مترمربع از راه‌های روستایی آسفالت شد.
محمودیان از پرداخت ۳۶ میلیارد تومان اعتبار به ۵۴ طرح اشتغال زایی در روستا‌های استان خبر داد و عنوان کرد: میزان اعتبار تخصیص داده شده تسهیلات اشتغال زایی روستا‌های استان سال جاری نیز ۲۵ میلیارد تومان بوده است.
وی با بیان اینکه اکنون ۲ هزار و ۷۵۳ طرح اشتغال زایی و توسعه روستایی با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان در بانک‌های استان در دست بررسی هستند، افزود: از این تعداد یک هزار و ۲۱۴ طرح با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان در بانک‌ها مصوب شده، ۹۱۶ طرح با اعتبار ۱۰۸ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده و ۸۳۶ طرح با اعتبار ۸۴ میلیارد تومان پرداخت اعتبار صورت گرفته است.
مدیرکل امور روستایی و عشایری استان با اشاره به اینکه استان قبل از انقلاب دو شهرستان، ۸ بخش، ۲۳ دهستان و ۸۵۶ روستا داشت، گفت: جمعیت روستایی استان بر اساس سرشماری سال ۵۵ تعداد ۲۵۴ هزار و ۸۵ نفر بود که ۶۴ درصد جمعیت استان را شامل می‌شدند.
محمودیان با بیان اینکه علی رغم مشکلات و توطئه‌های دشمنان در عمر چهل ساله انقلاب پیشرفت‌های خوبی در زمینه توسعه روستایی در استان داشتیم، تصریح کرد: میزان بهره مندی روستاییان از آب شرب سالم بعد از انقلاب به ۷۶.۲۴ درصد رسید، ۴۶۴ روستای استان دارای گاز شدند، ۳۳۰ خانه بهداشت و ۷۹ مرکز بهداشتی و درمانی در روستا‌ها احداث شد و ۷۱۹ روستای استان در این چهل سال برق رسانی شدند.
وی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک هزار و ۵۳۹ کیلومتر از راه آسفالته روستایی، ۲۱۶ کیلومتر راه شوسه و ۶۱۵ کیلومتر راه خاکی در استان احداث شد، بعد از انقلاب یک هزار و ۴۵۰ فضای آموزشی در روستا‌های استان تاسیس شد و درصد پوشش تحصیلی روستاییان استان به ۹۹ درصد رسید.
مدیرکل امور روستایی و عشایری استان تصریح کرد: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب ۲۴۹ هزار هکتار اراضی مرتعی روستا‌ها به بخش خصوصی واگذار شد، ۶۵ مرکز توانبخشی تاسیس شد، ۲ هزار و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند، ۴۲ انبار چندمنظوره و پنج سد مخزنی در روستا‌ها احداث شد، ۶۵۵ روستا از خدمات تلفن ثابت و ۳۰۷ روستا از خدمات اینترنت بهره‌مند شدند، ۱۵۹ دفتر آی سی تی، ۲۱۸ کانون فرهنگی هنری مساجد و ۸۷ کتابخانه عمومی و خصوصی در روستا‌های استان راه اندازی شد.
محمودیان ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی میزان تولید محصولات کشاروزی روستاییان استان به یک میلیون و ۴۲۱ هزار تن، تولیدات گلخانه‌ای به ۲ هزار تن، تولیدات قارچ پرورشی به شش هزار و ۵۰۰ تن و تولید عسل به یک هزار و ۵۱۲ تن رسید، ۶۰ هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار راه اندازی شد و در ۵۴۰ روستا طرح هادی اجرا شد و تمام روستاییان استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

انتهای پیام

captcha