هوشمندسازی یک‌هزار حلقه چاه کشاورزی استان مرکزی تا پایان سال ۹۷
کد خبر: 3754101
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
آقازاده خبر داد:

هوشمندسازی یک‌هزار حلقه چاه کشاورزی استان مرکزی تا پایان سال ۹۷

گروه اجتماعی - استاندار مرکزی گفت: تا پایان سال جاری باید هوشمند‌سازی یک‌هزار حلقه چاه آب کشاورزی استان بر اساس اولویت و تفکیک شهرستانی آب منطقه‌ای را انجام دهیم و به فرمانداران اعلام شود.

هوشمندسازی یک‌هزار حلقه چاه کشاورزی استان مرکزی تا پایان سال 97

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی صبح امروز، 16 مهرماه در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی اظهار کرد: 4 هزار حلقه چاه آب کشاورزی وجود دارد که در ظرف سه سال باید با صرف 30 میلیارد تومان مجهز به کنتور هوشمند شوند.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم یک چهارم آنها را تا پایان امسال انجام دهیم حدود هشت میلیارد تومان اعتبار لازم است که در این راستا باید یک کارگروه تشکیل شود.
استاندار مرکزی بیان کرد: تا پایان سال جاری هوشمند‌سازی یک هزار حلقه چاه آب کشاورزی استان بر اساس اولویت و تفکیک شهرستانی آب منطقه‌ای را باید انجام دهیم و به فرمانداران اعلام شود.
آقازاده گفت: این یک هزار حلقه چاه بر اساس 5/1 میلیارد تومانی که از محل کمک‌های فنی و اعتباری تامین شده باید مابقی آن از منابع دیگر تامین و نیز یک کارگروهی تشکیل شود و محور فعالیت آن با شرکت آب منطقه‌ای مرکزی است. باید مسئولین کمک کنند ظرف یک هفته این مهم به فرمانداری‌ها ابلاغ شود تا فرماندار بداند تا پایان امسال چه تعداد سهمیه دارد و باید چگونه برنامه‌ریزی کنند.
وی تاکید کرد: باید تکلیف 358 حلقه چاه غیر‌مجاز که احکام آن‌ها نهایی شده است و باید مسدود می‌شد، نیز هرچه سریع‌تر مشخص شود.
عزت‌الله آمره‌ای، مدیر‌‌‌عامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی بیان کرد: در سالی که گذشت علی‌رغم بارندگی‌هایی که وجود داشت با تدابیر اتخاذ شده و اقدامات صورت گرفته، خوشبختانه در تابستان گذشته هیچ‌گونه مشکلی در تامین آب شهرهای استان مرکزی نداشتیم و از بحران آب شرب عبور کردیم.
وی ادامه داد: درسال جاری مجموع سدهای مخزنی سد ساوه و کمال صالح است. ظرفیت این سدها به گونه‌ای است که نگرانی از بابت ادامه تامین آب شرب شهرهای اراک و ساوه نداریم و سایر شهرها موضوع آبرسانی‌هایشان اجرا شده است و در حال اجراست و با مشکلی در این زمینه روبرو نیستیم.
مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در بحث کشاورزی چاه‌هایی که در مجموع استان داریم 12 هزار حلقه در سطح استان دارد که 7 هزار ازحلقه این چاه‌ها مربوط به کشاورزی است که دارای پروانه هستند و دو هزار و 600 حلقه فاقد پروانه در بخش کشاورزی فعال هستند.
آمره‌ای افزود: از این دو هزار و 600 حلقه چاه فاقد پروانه یک هزار و 600 حلقه مربوط به قانون پیش از سال 85 است که این‌ها طی فرآیندی ساماندهی خواهند شد و پروانه‌های مصرف در حد گلخانه داده خواهد شد.
وی اظهار کرد: مابقی چاه‌های فاقد پروانه که یک هزار و 300 حلقه چاه است طی فرآیندی مسدود خواهند شد و در این جلسه شورا قرار شد که از این تعداد 350 حلقه چاه احکامشان قطعی شده و مقرر شد طی شش ماه عملیات مسدود شدن آن‌ها انجام شود.
مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در بحث استاندارسازی شیرآلات و فرهنگ‌سازی در استفاده از آب شرب تمامی دستگاه‌های اجرایی در فاز اول تمامی شیرآلات را استاندارد کنند و به شیرهای الکترونیکی و اهرمی تجهیز کنند.
آمره‌ای گفت: در بحث کنتورهای حجمی تسهیلات لازم و ارزان‌قیمت در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد تا نسبت به نصب کنتور هوشمند چاه‌های آب در سطح استان اقدامات لازم صورت پذیرد.
وی افزود: مدیریت حوزه‌های آبریز یا رودخانه‌ها در استان مرکزی با مشارکت مردم است که همانند سال‌های گذشته مقرر شد در جهت پایدار‌سازی جریان در رودخانه‌ها بتوانیم با همکاری مردم و حق‌آبه‌ها این رودخانه‌ها را در سطح استان دایر کنیم.
مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی بیان کرد: مقرر شد مخازن سدها به شیوه‌ای مدیریت شود که طی سال‌های آینده مشکل کمبود شرب نداشته باشیم.
عبدالرضا خلیلی، مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در این جلسه افزود: با استفاده از روش‌های الکترونیکی به سادگی می‌توان چاه‌ها را تحت کنترل قرار داد.
وی ادامه داد: در ارتباط با تعویض شیر‌آلات با توجه به هزینه مالی شیرآلات اقدام به خریداری شیرآلات با هزینه‌‌ای به مبلغ 450 میلیون تومان نمودیم و برای مساجد، مدارس و ... که مصرف آب در آن‌ها پایین است تعویض شیرآلات را انجام داده‌ایم.
داود تاجران شهردار کلانشهر اراک نیز در جلسه بیان کرد: کاشت چمن متوقف شده و کاشت گونه‌های سازگار با آب کم انجام شده است.
وی ادامه داد: 35 هکتار از فضای سبز اراک آبیاری قطره‌ای انجام شده است و 10 هکتار نیز در دست اقدام است.
انتهای پیام

captcha