راه حل تقویت پول ملی رهایی از اقتصاد دلاریزه است
کد خبر: 3754317
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴

راه حل تقویت پول ملی رهایی از اقتصاد دلاریزه است

دژپسند افزود: اینکه اقتصاد کشور به‌شدت به دلار وابسته است، آفت بزرگی است و لذا اقتصاد باید اصلاح شود.

به گزارش ایکنا، اقتصادخودرو نوشت: فرهاد دژپسند، گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد در خصوص کاهش ارزش پول ملی گفت: سؤال اساسی این است که کاهش ارزش پول ملی به چه دلیلی بوده است. آیا به علت پایین بودن رشد تولید یا بالا بودن نرخ تورم و یا به خاطر سیاست‌های اشتباه دولت بوده است؟ این آسیب‌شناسی بایستی بررسی شود و سهم هرکدام از این عوامل مشخص گردد.
وی در گفتگوی اختصاصی با اقتصادخودرو؛ در پاسخ به این سوال که برای تقویت ارزش پولی ملی چه باید کرد، گفت: به نظر من اولین کار مؤثر این است که نقش دلار در اقتصاد کاهش یابد. به‌بیان‌دیگر اقتصاد دلاریزه شده را، به یک اقتصاد با کمترین سهم دلاری تبدیل کنیم.
دژپسند افزود: اینکه اقتصاد کشور به‌شدت به دلار وابسته است، آفت بزرگی است و لذا اقتصاد باید اصلاح شود.
وی با بیان اینکه دلار حاکمیت خود را به‌عنوان یک وسیله مبادله تثبیت کرده است، تصریح کرد: باید سعی شود تا از روش‌های دیگری برای تبادلات بین‌المللی استفاده کرد.
گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد افزایش تولید و کاهش تورم را دو عامل اصلی تقویت قدرت پول ملی عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از راه‌ها، تقویت تولید به ویژه تولید دانش‌بنیان است که منجر به تولید باکیفیت می‌شود، که این کار می‌تواند در افزایش ارزش پول ملی کمک کند.
دژپسند ادامه داد: راه‌کار بعدی هم برای افزایش ارزش پول ملی، کاهش نرخ تورم است. کاری که دولت در چند سال اخیر صورت داد و توانست نرخ تورم را کاهش دهد و تک‌رقمی کند.
وی در پاسخ به این سوال که ایا در شرایطی که سهم بالای تولید به واردات کالاهای واسطه‌ای و درنهایت به دلار وابسته است چگونه می توان پول ملی را تقویت نمود، خاطر نشان کرد: در کوتاه‌مدت ممکن است منجر به افزایش واردات شود، ولی در میان‌مدت و بلندمدت رشد تولیدات داخلی باعث می‌شود که سهم واردات کاهش یابد. اگر تولید با بهره‌وری بالا صورت گیرد و مزیت‌های نسبی مناسب در تولید ایجاد شود، هزینه‌های نسبی نیز کاهش می‌یابد
وی در خصوص سهم دولت در اقتصاد نیز گفت:سهم دولت در اقتصاد غالب است. به‌طور مثال در بازار ارز دولت نقش غالب دارد. البته خوشبختانه صادرات غیرنفتی در حال افزایش است و هر چه سهم آن افزایش می‌یابد علاوه بر کاهش سهم دولت در اقتصاد و ارز، به تقویت ارزش پول ملی نیز منجر می‌شود

captcha