حذف مدیریت دولتی راهکار نجات صنعت خودرو
کد خبر: 3754318
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴

حذف مدیریت دولتی راهکار نجات صنعت خودرو

با وجود این که صنعت خودروی ایران عمری چهار دهه ای را دارد اما یکی از گلایه های همیشگی به این صنعت عدم خودکفایی در این بخش است . موضوعی که بارها موجب شده تا موضوع خصوصی سازی این صنعت در راس برنامه های توسعه ای دولت قرار گیرد و مردان صنعتی وزارت صنعت معدن و تجارت برای برداشته شدن گامی مثبت در جهت خودروساز شدن ایران به سمت واگذاری دو غول بزرگ خودروساز داخلی هم برود .

به گزارش ایکنا، اقتصاد خودرو نوشت: ورود شرکت های خودروساز خارجی برای مشارکت با داخلی ها در جهت تولید مشترک ، انعقاد قراردادهای متعدد قطعه سازی و خوردوسازی با اروپایی ها و آسیایی ها در سالهای گذشته (هرچند که به دنبال تحریم ها برخی از این قراردادها ماغی شد ) اما همگی در یک جهت روی دادند و آن هم برآورده شدن رویای خودروساز شدن ایران یا شاید پیش از آن صنعتی شدن ایران بود . رویایی که بنا به گفته فعالان و دست اندر کاران صنعتی و تولیدی ایران هنوز هم فاصله زیادی تا واقعیت دارد و تصمیم گیری های خلق الساعه در کنار عدم مدیریت صحیح موجب شده تا گام های لازم برای برآورده شدن این آرزو بلندتر و متعددتر شود .
البته اغل کارشناسان و فعالان صنعتی معتقدند که عدم مدیریت صحیح موجب شده تا امروز توصعه صنعت خودروسازی در ایران به جایگاه مطلوب خود نرسد و اگر نوع نگاه و فرایند مدیریت در این بخش تغییر می کرد امروز قطعا وضعیت صنعت بعداز چندین دهه فعالیت متفاوت از چیزی بود که شاهد ان هستیم موضوعی که رضا ویسه، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور، در گفت و گو با " اعتماد " و در پاسخ به این سوال که چرا طی چهار دهه اخیر صنعتی نشده ایم، می گوید : «توسعه پایدار مستلزم توسعه صنعتی است که برای تحقق این امر نیازمند تولید و مصرف انبوه و رقابت جهانی داریم. توسعه صنعتی بدون داشتن اندازه اقتصادی در تولید انبوه بی‌معنا است.»
وی با تاکید بر این که برای توسعه صنعتی نیازمند تحقق دو مولفه هستیم، توضیح می دهد :« اول مراکز تحقیق و توسعه بایستی بر روی رقابت کار کنند و دوم مراکز تولیدی که در سطوح جهانی فعال باشد. »
موضوعی که در طی چند سال گذشته بارها از سوی مدیران و مسوولان شنیده شده است و برای همین منظور هم موضوع صادرات محور بودن تولیدات مشترک مورد توجه قرار گرفت اما با توجه به روالی که در بحش صنعتی کشور روی داده اتس مخصوصا بعد از خروج شرکتهای اروپایی از کشور بعد از تحریم های جدید همچنان این سوال باقی است آیا بخش تولیدی و صنعتی ما ظرفیت و توان تولید انبوه صادراتی در سطح جهانی را دارد؟ ؛ و معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به آن با اشاره به اینکه تنگناهای موجود در بحث تحریم، تاکید کرد: «به اعتقاد من علی رغم وجود تحریم ها، می‌توانیم روزنه‌ها کاملا بر ما بسته نیست. ما در دنیا دوستان فراوانی داریم. که می توانستیم از همراهی و کمک انها بهره مند شویم . برای مثال در زمان مسئولیت من در ایدرو در سال 1382 ،کشورهای دوست خود را لیست کردیم و مشخص شد که بالغ بر حدود 45 کشور در دنیا رابطه خوبی با ایران داشتند؛ با بیش از 3 میلیارد نفر جمعیت. می‌توانستیم با استفاده از تدوین یک استراتژی صنعتی در این بازارها ورود کنیم.»
ویسه در آسیب شناسی عدم توسعه صنعتی کشور، تصریح می کند:« علت عقب ماندگی صنعت کشور، این است که نگاه ما به مسائل اقتصادی و صنعتی، نگاه سیاسی – امنیتی است. در واقع گویا چتری تحت عنوان مدیریت اقتصاد سیاسی بر روی تمام فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی کشیده شده است که بر تمام فاکتورهای تصمیم‌گیری حاکم، غالب و تاثیرگذار است. »
انحصار دولت بر خودرو
این معاون رییس جمهور .زمانی که موضوع به صنعت خودرو و عقب ماندگی های این صنعت می رسید با بیان اینکه این نگاه در غالب صنایع کشور از جمله خودرو نیز جاری است، ادامه می دهد :« متاسفانه صنعت خودرو منحصرا در اختیار دولت است.هر میزان فضای رقابتی در این صنعت رشد کند، باعث رشد این صنعت خواهد شد. صنعت خودرو به دلیل اینکه ماهیت اندازه مقیاس بزرگ را در سطوح جهانی دارد، با نگاه و تمرکز بر بازار داخلی رشد نخواهد کرد.»
ویسه با اشاره به نیاز به تغییر در مدیریت دولتی خودروسازیها تاکید می کند :« تا زمانی که مدیریت این صنعت توسط دولت و متمرکز بر بازار داخلی است، نمی توان انتظار رشد داشت. تولید در سطح کوچک همچون 500 هزار خودرو در سال، به هیچ وجه قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را ندارد. چرا که قدرت هزینه کردن در طراحی و توسعه وجود ندارد .»
این مدیر صنعتی در هیمن حال نظالم تعرفه ای موجود در صنعت خودرو را نیز به باد انتقاد می گیرد و با بیان این که نظام تعرفه ای فعلی حمایتی است می گوید:« در مورد بازار داخلی اگر بخواهیم فقط از طریق تعرفه حمایت کنیم، نمی‌توانیم سالیان سال این نوع حمایت را ادامه دهیم لذا باید حمایت تعرفه‌ای برداشته شود. در واقع اگر صنعت خودروی کشور بخواهد سطح خود را بالا ببرد بایستی ایران خورو و سایپا که سالیان سال زحمت کشیده اند تا صنعت خودرو به این سطح برسد، به سمت همکاری با یکدیگر بروند و در طراحی محصول ادغام شوند تا با معنا دار شدن اندازه تولید گام های موفق تری را بردارند .»
وی ادامه می دهد:« هم چنین بایستی این دو شرکت مراکز تحقیق و توسعه خود را یکی کنند. همان کاری که خودروسازی‌های بزرگ دنیا مانند پژو، سیتروئن یا رنو و نیسان انجام داده‌اند تا بتوانند با کمک یکدیگر هزینه‌های هنگفت و میلیارد دلاری برای تولید محصولات جدید انجام دهند که قابل عرضه در بازارهای جهانی باشد. »
ویسه نیم نگاهی هم به موضوع واردات کرده و در خصوص واردات خودرو نیز تصریح می کند:«واردات چه به صورت سی‌کی‌دی و چه به صورت سی‌بی‌یو بر خلاف توسعه صنعت خودروی کشور است. در‌حال حاضر اگر بخواهیم اصلاحات انجام دهیم باید وزارت صنعت معدن و تجارت خودرو سازان را مجبور کند تا تولید را جدی بگیرند نه اینکه واردات را تقویت کنند. بنابراین در شرایط فعلی بهتر و عاقلانه ترین کار به جای ایجاد قطب سوم خودروسازی که مدتی پیش مطرح شده بود ادغام دو خودروسازی ایران خودرو وسایپا در یکدیگر است . اگر این ادغام صورت گیرد به راحتی این دو خودروساز می‌توانند یک مرکز تحقیقات بزرگ و توانمند داشته باشند و بتوانند طراحی در سطح خودروسازان بزرگ جهان انجام داده و محصولات خودر را به بازارهای جهانی عرضه کنند.»

captcha