بسط و گسترش نماز در جامعه از وظایف حاکمیتی است
کد خبر: 3754409
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸

بسط و گسترش نماز در جامعه از وظایف حاکمیتی است

گروه اجتماعی ــ دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان با بیان اینکه این در شأن جمهوری اسلامی نیست که نماز در اوج غربت قرار گیرد، گفت: اگر همه در جامعه نماز را به شکل و قالب‌های مختلف اشاعه و ترویج دهیم و رفتار ما نمازی شود در جامعه اثرگذار خواهد بود و برای این کار ارزشمند الهی باید پاسخگو باشیم.

اشاعه فرهنگ نماز در جامعه منوط به رفتار نمازی مسئولان است

به گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسنی‌حلم، دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان امروز، 17 مهرماه در شورای اقامه نماز استان همدان، بیان کرد: یکی از علائم آخرالزمان این است که مستحبات جای واجبات را می‌گیرد و امور واجب به حاشیه رانده می‌شود و متأسفانه امروزه مستحبات رنگ و لعاب بیشتری گرفته‌ در صورتی‌که در دین چیزی واجب‌تر از نماز نداریم و تضمین‌کننده سلامت جامعه این فریضه است اما احساس می‌شود در بعضی از مواقع حق این واجب الهی ادا نمی‌شود.
وی ادامه داد: نماز با وجود اینکه امری شخصی است و این وظیفه بر هر شخصی واجب می‌شود اما بسط، گسترش و بسترسازی آن جزء وظایف حاکمیتی است و باید برای آن وقت و هزینه بگذارند البته ممکن است خیلی‌ها این دغدغه را نداشته باشند و اگر وظایف حاکمیتی نبود حضرت علی(ع) به مالک اشتر تأکید نمی‌کردند قسمتی از وقتت را برای نماز بگذار.
حسنی‌حلم عنوان کرد: با توجه به فرمایشات قرآن و سیره عملی بزرگان در روز قیامت نخستین چیزی که از فرد محاسبه می‌شود، نماز است، اگر نماز قبول شد بقیه اعمال محاسبه خواهد شد اگر رد شود همه‌ اعمال‌ رد است.
وی با طرح این سؤال که مهمتر از جلسات نماز چه چیز مهمتری خواهیم داشت؟ خاطرنشان کرد: باید با علاقه و انگیزه برای این جلسات وقت بگذاریم چرا که نماز اول واجبات دین ماست و مستحبات هم اگر انجام شوند بهتر است و در قیامت برای آن از ما بازخواست نمی‌کنند.
دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان اضافه کرد: در جامعه با توجه به مشکلات اقتصادی که پیش آمده اختلاس و احتکار‌کنندگان در روند زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم خلل ایجاد می‌کنند این در حالی است که اگر‌ نماز در زندگی مردم به معنای واقعی حاکم می‌شد این اتفاق‌ها نمی‌افتاد.
وی با بیان اینکه این در شأن جمهوری اسلامی نیست که نماز در اوج غربت قرار گیرد بلکه باید این فریضه الهی بیشتر نورانیت داشته باشد و بدرخشد، یادآور شد: اگر همه در جامعه نماز را به شکل و قالب‌های مختلف اشاعه و ترویج دهیم و رفتار ما نمازی شود در جامعه اثرگذار خواهد بود و برای این کار ارزشمند الهی باید پاسخگو باشیم.
دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان گفت: نماز با وجود اینکه امری شخصی است اما بسط، گسترش و بسترسازی آن جزء وظایف حاکمیتی است و باید برای آن وقت و هزینه بگذارند.

جشن تکلیف دانش‌آموزان به صورت متمرکز برگزار شود
حسنی‌حلم با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها باید در این حوزه حضور داشته باشند و باید برای امر نماز هر چه توان دارید پای کار بگذارید چرا که این یک وظیفه قانونی و الهی، شرعی و انسانی‌ است، اذعان کرد: در استان بدهکار و وام‌دار کسی نیستیم و استانداری همدان در حوزه نماز هیچ وقت مضایقه نکرده اما کسانی را داریم که هیچ‌گاه برای کمک حضور پیدا نکردند.
دبیر ستاد اقامه‌‌‌ نماز استان همدان خاطرنشان کرد: فرهنگ نماز ظهر عاشورا باید بین مردم جا بیفتد و تمام هیئت‌ها در مساجد بعد از عزدارای توجه به این فریضه داشته باشند.
وی ادامه داد: جشن تکلیف باید به صورت متمرکز و به بهترین شکل برگزار شود تا برای بچه‌ها خاطره‌انگیز شود، قبلا در هر اداره جشن به صورت مجزا برگزار می‌شد اما باشکوه نبود به همین علت امسال این جشن به میزبانی آموزش و پرورش متمرکز برگزار خواهد شد.
وی در پایان یادآور شد: تمام آحاد جامعه مخاطب ستاد اقامه نماز هستند و در این جلسه درصدد ارائه گزارش ستاد اقامه نماز نیستیم.

آثار کار تبلیغی در جامعه ماندگار است
رضا قیاسی، معاون استاندار همدان نیز گفت: کار فرهنگی شاید در همان لحظه اثر خود را نشان ندهد اما در درازمدت اثرگذار است بنابراین با تلاش‌هایی که در زمینه نماز می‌کنید امیدوار باشید چرا که اثربخش هستند.
قیاسی با بیان اینکه مردم استان همدان در زمینه فرهنگی بسیار قوی است و بسیار به حلال و حرام اهمیت می‌دهند،‌ بیان کرد: آثار کار تبلیغی در جامعه ماندگار است و نتایج آن را خواهیم دید.
وی با بیان اینکه استانداری همدان در زمینه نماز رتبه اول را کسب کرده است، اظهار کرد: تأکید بر پرداخت حق‌التعلیم ائمه جماعت و اختصاص فضای مناسب ستاد اقامه‌ نماز در شهرستان‌ها از اقدامات ضروری در دست انجام است همچنین‌ شورای اقامه نماز هر سه ماه یکبار برگزار شود تا انسجام و هماهنگی لازم صورت گیرد.
انتهای پیام 

captcha