ثبت نام حدود ۲۳ زائر پیاده اربعین از استان در سامانه سماح
کد خبر: 3754426
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹

ثبت نام حدود ۲۳ زائر پیاده اربعین از استان در سامانه سماح

گروه فرهنگی - معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از ثبت نام حدود ۲۳ زائر پیاده اربعین از استان در سامانه سماح سازمان حج و زیارت خبر داد.

ثبت نام حدود ۲۳ زائر پیاده اربعین از استان در سامانه سماح سازمان حج و زیارت

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی سید جواد حسینی امروز در نشست تبیین برنامه‌های کمیته‌های ستاد اربعین استان که در دفتر استاندار خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه برنامه‌‌ریزی ستاد اربعین از اواخر بهمن ماه سال گذشته با بررسی چالش‌ها و کمبودها برگزار شده است، اظهار کرد: با بررسی مشکلات موجود در سال گذشته امیدواریم که امسال خدمات بهتری را به زائران اربعین حسینی ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه کمیته‌های ده گانه جلسات خود را به صورت مستمر تشکیل داده‌اند، ادامه داد: جلسات مختلفی در این راستا برگزار شده و مصوبات آن نیز به کمیته‌ها و ارگان‌ها ارائه شده است؛ لذا هر چقدر به ایام اربعین حسینی نزدیک می‌شویم، جلسات و اقدامات فشرده‌تر می‌شود.

حسینی با بیان اینکه در 273 دفتر کارگزاری حج و زیارت ثبت نام‌های عتبات عالیات انجام شده، افزود: تا به امروز 23 هزار نفر در قالب 12 هزار گروه ثبت نام شده‌اند و حدود 11 هزار ویزا صادر شده است. این آمار مربوط به بازه زمانی چهارشنبه، چهارم مهر، تا امروز سه شنبه، 17 این ماه، است.

برپایی 80 موکب در مسیر نجف تا کربلا
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه ثبت نام‌های گروهی و شبه گروهی کار ساماندهی و اعزام زائران را آسان‌تر کرده، گفت: امسال با همکاری کمیته مشارکت‌های مردمی حدود 80 موکب در داخل عراق، مرزهای خروجی همچون مهران، شلمچه و... ایجاد خواهد شد که اقدامات لازم برای اسکان و تغذیه زائران را برعهده دارند.

وی با تأکید بر اینکه 65 هزار سهمیه اسکان و تغذیه برای خراسان رضوی در نظر گرفته شده، گفت: حدود 54 موکب در مسیرهای چهارگانه کربلا، نجف، سامرا و کاظمین در نظر گرفته شده است که از این تعداد حدود 25 موکب در شهر کربلا، 14 موکب در کاظمین، 11 موکب در نجف و 4 موکب در سامرا ساماندهی شده‌ و بقیه موکب‌ها نیز از طریق ارگان‌ها و کمیته‌های دیگر در مسیر نجف به کربلا برپا خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه بیش از 5 میلیون و 822 هزار خدمت در قالب صبحانه، نهار، شام و میان وعده برای زائران در نظر گرفته شده، عنوان کرد: برای انتخاب موکب‌ها توان سنجی لازم صورت گرفته و موکب‌هایی که توانایی لازم برای خدمت به زائران را بیش از دیگران داشته و یا در سال گذشته در این حوزه موفق بوده‌اند، انتخاب شده‌اند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل، شهرداری، امداد و نجات و... اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: در کمیته حمل و نقل حدود 110 اتوبوس در مسیر انتقال زائران در مسیر شومیلی به نجف و حدود 600 پاکبان از ناحیه شهرداری مشهد برای خدمت به زائران به عتبات اعزام شده‌اند که این موارد یکی از اقدامات این کمیته‌ها در ستاد اربعین است.

وی ادامه داد: در کمیته امداد و نجات نیز حدود 150 پزشک از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در کمیته فرهنگی اعزام بیش از 500 مبلغ صورت گرفته است.همچنین روزانه بیش از 20 هزار پخت نان را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

حسینی با بیان اینکه در مرز دوغارون نیز ایستگاه‌های پذیرایی برای زائران تدارک دیده شده، ادامه داد: در محورهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا مسئولانی از مجموعه استانداری خراسان رضوی نیز حضور خواهند داشت.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات مثبت سازمان حج و زیارت برای اربعین گفت: امسال سازمان حج و زیارت در اکثر موکب‌ها راهنمایان زائر قرار داده تا در صورت بروز مشکل به زائران خدمت رسانی داشته باشند.

زائران اصول مهم راهپیمایی بزرگ اربعین را رعایت کنند
وی با بیان اینکه در راهپیمایی بزرگ اربعین چند اصل بسیار مهم و قابل توجه است، اظهار کرد: اصل اول در این راهپیمایی بزرگ پرهیز از رفتارها و حرکات اختلاف برانگیز است. باید اربعین را به محور اتحاد شیعیان و مردم ایران و عراق تبدیل شود.

حسینی با تأکید بر اینکه دشمنان هم اماکن، رویدادها و ایام مذهبی را هدف قرار داده‌اند، افزود: این ایام و اماکن محور وحدت در میان مردم است؛ لذا دشمنان بیش از پیش این موارد را هدف نیات شوم خود قرار می‌دهند. همچنین باید از تشدید دو گانگی عرب و فارس، ایرانی و عراقی و شیعه و سنی پرهیز کرد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه اصل دوم رعایت فرهنگ و قوانین کشور عراق است، عنوان کرد: زائران باید به قوانین و فرهنگ مردم عراق احترام گذاشته و آن را پاس بدارند و هر گونه مشکل به وجود آمده را فقط از طریق کنسولگری ایران در کشور عراق دنبال کرده و خود را درگیر مسایل حاشیه‌ای نکنند.

زائران اربعین اصل میزبانی عراقیان را بپذیرند 
وی با اشاره به اینکه زائران باید اصل میزبانی از طرف مردم عراق را بپذیرند، گفت: مردم عراق میزبانی اربعین را برای خود تعریف کرده‌اند؛ لذا زائران نیز باید به این عقیده آنان احترام بگذارند.

حسینی با بیان اینکه موکب‌های خراسان رضوی با نام مبارک امام رضا(ع) در داخل و خارج عراق و مرزها برپا خواهد شد، ادامه داد: شعار اربعین حسینی امسال نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته با مسئولانی عراقی «الحسین یجمعنا» خواهد بود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید به سمت برپایی موکب‌های مشترک با کشور عراق قدم برداریم، خاطرنشان کرد: این اقدام برای وحدت بیشتر میان ایران و عراق مؤثر خواهد بود. 

وی یکی از اصول‌ دیگر زیارت اربعین را احترام به جایگاه مرجعیت در عراق عنوان کرد و گفت: اصل بعدی مستندسازی و اطلاع رسانی از این راهپیمایی بزرگ است. باید جریان اربعین را به یک جریان فرازمانی و فرامکانی تبدیل کنیم.

تقویت کارگروهی و جهادی؛ اصلی مهم در راهپیمایی اربعین
حسینی با بیان اینکه کارگروهی با همکاری استانداری خراسان رضوی، صدا و سیما و اداره ارشاد برای مستندسازی و اطلاع رسانی جریان اربعین تشکیل خواهد شد، اضافه کرد: اصل بعدی در راهپیمایی بزرگ اربعین تقویت کارگروهی و جهادی است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در چند سال آینده راهپیمایی اربعین در فصل تابستان و گرما خواهد بود، افزود: طرح نذر نهال در مسیر نجف به کربلا نیز از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است تا برنامه‌ریزی لازم برای این طرح صورت بپذیرد.

انتهای پیام

captcha