آغاز رقابت بانوان در مسابقات سراسری قرآن‌ در صدر اخبار معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3754437
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷

آغاز رقابت بانوان در مسابقات سراسری قرآن‌ در صدر اخبار معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر آغاز رقابت بانوان در مسابقات سراسری قرآن‌، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور طی امروز، 17 مهرماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز رقابت بانوان در مسابقات سراسری قرآن‌

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ «آغاز رقابت بانوان در مسابقات سراسری قرآن‌»، یکی از اخبار مهمی است که طی امروز سه‌شنبه، 17 مهرماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز سه‌شنبه، 17 مهرماه و تا ساعت 14:30 تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
«آغاز رقابت بانوان در مسابقات سراسری قرآن‌» و «مهلت ارسال آثار به دومین همایش بین‌المللی علوم انسانی قرآن‌بنیان تمدید شد»، عناوین دو خبر قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده‌اند.
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «آغاز رقابت بانوان در مسابقات سراسری قرآن‌» کرده که مربوط به چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «روز گذشته پرونده چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آقایان به پایان رسید و برگزیدگان آن با حضور مسولان تجلیل شدند. رقابت بانوان قرآنی در مرحله سراسری مسابقات قرآن اراک از صبح امروز،17 مهر آغاز شد.

پذیرش گروه اول بانوان عصر دوشنبه،16 مهر آغاز شد. گروه اول شامل 18 نفر در رشته‌های معارف تفسیر، معارف حفظ حدیث و معارف حفظ موضوعی هستند که سه‌شنبه 17 و چهارشنبه 18 مهر باهم رقابت می‌کنند‌. از نفرات برتر چهارشنبه تجلیل می‌شود. گروه دوم رشته‌های دعاخوانی و هم‌سرایی و هم‌خوانی هستند که شرکت‌کنندگان این رشته‌ها نیز دوشنبه و سه‌شنبه در سالن شماره دو مجتمع کوه‌ نور باهم به رقابت می‌پردازند.

گروه سوم شامل رشته‌های حفظ 20 جز، ترتیل، 10 جزء، حفظ کل و قرائت تحقیق چهارشنبه، 18 مهر پذیرش می‌شوند و از 19 مهر تا 22 مهرماه با هم رقابت می‌کنند. آیین اختتامیه نیز 23 مهر برگزار می‌شود».
فارس
نخستین خبر امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طبق روال معمول این روزها، خبر تلاوت ترتیل صفحه 477 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «دومین همایش بین‌المللی «علوم انسانی قرآن بنیان» برگزار می‌شود» و «آغاز مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش خواهران+جزئیات»، بر روی این صفحه منتشر شده که هر دو خبر نیز قرآنی هستند.
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز خبری با عنوان «دومین همایش بین‌المللی «علوم انسانی قرآن بنیان»» را منتشر کرده که در بخش‌هایی این خبر قرآنی آمده است : «دومین همایش بین‌المللی «علوم انسانی قرآن بنیان؛ لوازم، روش‌ها و شاخص‌ها» ۲۹ و ۳۰ بهمن‌ماه به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق کانال مجازی به نشانی @quran2atu و یا سایت همایش به نشانی www.quran2.atu.ac.ir اقدام کنند. همچنین، علاقه‌مندان باید تا تاریخ ۳۰ مهر‌ماه چکیده مقالات خود را به دبیر‌خانه همایش به نشانی quran2.atu@gmail.com ارسال کنند».
تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری فارس که عنوان «قاری برتر کشور در سال ۹۷ معرفی شد» دارد نیز مربوط به روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
مهر
«رقابت بانوان در مسابقات سراسری قرآن‌ آغاز شد» و «نام مادر؛ دلیل اشک قاری برتر مسابقات قرآن»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده و هر دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
یک خبر از دو خبر امروز این صفحه که عنوان «نام مادر؛ دلیل اشک قاری برتر مسابقات قرآن» دارد، مربوط به روز گذشته و مراسم اختتامیه بخش آقایان چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن است.
ایرنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده، خبری با عنوان «طلبیده شدگان در راهند» است که علیرغم اینکه خبری قرآنی نیست، ولی جهت ارتباط آن با مراسم اربعین حسینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در بخش‌هایی از این خبر خواندنی و قابل تأمل آمده است: «روزگاری نه‌چندان دور مهران دروازه‌ای بود که رو به بهشت باز می‌شد و عاشقان شهادت پیله‌های پروانگیشان را در مهران از هم می‌شکفتند و سبک‌بالانه از این دیار به سوی معبودشان بال می‌گشودند.
اکنون بازهم مهران سخاوتمندانه و بی‌منت مأمنی ناب برای خیل عظیم دلداگانی است که سواره و پیاده، انفرادی و گروهی خود را به این سرزمین خونین‌رنگ می‌رسانند و مشتاقانه برای زیارت محبوبشان همه سختی‌ها و رنج سفر را به جان می‌خرند و از مهران راهی کوی دوست می‌شوند.
پایانه مرزی مهران بعد از فروپاشی رژیم صدام به یکی از گذرگاه های اصلی کشور برای تردد اتباع ایرانی و خارجی به منظور زیارت عتبات عالیات تبدیل شد و در سال‌های اخیر استان ایلام معبری مهم و امن برای زائران اربعین شده است که هر ساله در آستانه اربعین حسینی اقشار مردم از استان‌های مختلف کشور برای مشارکت در این رخداد عظیم، استان ایلام و مرز مهران را انتخاب می کنند».
ایسنا
از شش خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده، تنها یک خبر با عنوان «آغاز به کار چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش خواهران»، در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های معارفی مختلف ازجمله حوزه اهل بیت(ع) قرار دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان طی امروز و تا این ساعت تعداد پنج خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار با عنوان «از حضور پر رنگ دهه هفتادی‌ها در فینال تا رسیدگی سریع به اعتراضات شرکت کنندگان» در حوزه قرآنی جای دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های دیگر منعکس شده‌اند.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که یادداشتی خواندنی در رابطه با چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم می‌باشد، آمده است: «حین زمان برگزاری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بیشتر مباحث حاشیه‌ای در مورد تغییرات ایجاد شده در این دوره از رقابت‌ها بوده است. تغییراتی که به زعم بسیاری از کارشناسان و اساتید قرآنی، انقلابی در فعالیت‌های قرآنی کشور ایجاد کرده و باعث تحول عظیمی در مسابقات سراسری قرآن شد. این تغییرات همان رسانه محور شدن مسابقات است. در این دوره از مسابقات بر خلاف ادوار گذشته، مسابقات به صورت تلویزیونی برگزار و پخش تلویزیونی مبنای تمام فعالیت‌ها قرار گرفت.
در این دوره از مسابقات برخلاف ادوار گذشته ابتدا مرحله مقدماتی به صورت جداگانه و در شهر مقدس قم برگزار شد و از بین ۴۴۱ شرکت کننده در مرحله مقدماتی بخش آقایان، ۱۳۰ نفر به فینال مسابقات راه پیدا کردند. مرحله مقدماتی مسابقات در قالب برنامه تلویزیونی تدوین و به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن رفت و تا پخش آن برنامه‌ها تا زمان آغاز فینال مسابقات ادامه یافت.

کاهش میانگین سنی حاضران در فینال رشته‌های مختلف چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از دیگر نکات برجسته و دستاورد‌های این دوره از مسابقات است. اگر در سال‌های گذشته بیشتر شاهد حضور متولدین دهه ۶۰ در فینال مسابقات بودیم، در این دوره درصد قابل توجهی از افراد راه یافته به فینال متولدین دهه هفتاد و نیمه دوم این دهه بودند و این نوید ظهور نسلی را می‌دهد که طی سال‌های آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. نسلی که خیلی زود راه ورود به مسابقات کشوری و در ادامه بین‌المللی را پیدا کرده و می‌تواند از این راه برای میهن اسلامی افتخارآفرینی کند».
ایبنا
«پالایش روایات سیره از روایات برساخته براساس منابع اصیل» و ««اربعین مرثیه» در آستانه اربعین حسینی رونمایی می‌شود»، عناوین دو خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهند که این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان که زیر نظر قوه قضائیه نیز فعالیت می‌کند، طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبری که در این صفحه کار شده است نیز مربوط به روز یکشنبه، 15 مهرماه است.
آنا
صفحه معارف اسلامی خبرگزاری آنا که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کند نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر با عناوین «آیه‌های ۱۱ تا ۱۵ سوره بقره را با هم بشنویم/ فتنه‌انگیزی کافران»، «نشست تخصصی بررسی مدعیان دروغین معاصر برگزار می‌شود» و «بررسی راهکارهای گنجاندن سبک‌ زندگی اهل‌بیت(ع) در سیستم آموزشی» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم داشته و دو خبر دیگر نیز در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده‌اند.
کیهان
روزنامه کیهان در صفحه معارف شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «وعده‌های دروغین دشمنان از نگاه قرآن» به قلم منصور پورمحیطی کرده که مطلبی قرآنی و خواندنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «از نظر آموزه‌های قرآن، اصول فطری عدالت و مقابله به مثل در رفتارهای اجتماعی در جوامع دارای شرایع آسمانی بیشتر از دیگر جوامع مورد اهتمام و اجرا است؛ زیرا افزون بر تقوای فطری و وجدان انسانی، تقوای برخاسته از ایمان به پروردگاری خدا و رستاخیز و حسابرسی آن، مهم‌ترین عامل در کنار وجدان انسانی در راستای عمل به عدالت این افراد را یاری می‌رساند. به نظر قرآن، ایمان به ربوبیت و معاد، نه تنها جلوی فجور و بی‌بند و باری رفتاری را می‌گیرد که در کافران این مسئله مطرح نیست و آنان را به سوی فجور و بی‌بند و باری سوق می‌دهد، بلکه عامل مهم بازدارنده از هر گونه بی‌عدالتی و تشویق‌کننده به عدالت، بلکه حتی فراتر از آن احسان عفوگرایانه و احسان ایثارگرایانه است، به طوری که شخص از حق و حقوق خویش می‌گذرد یا حتی به دیگران می‌بخشد با آنکه خود نیازمند به آن حق و بهره مندی از آن است.
به سخن دیگر، ایمان به خدا و معاد موجب می‌شود که مومنان افزون بر عدالت مقابله به مثلی، نسبت به خطاهای دیگران عفو و گذشت داشته باشند، یا حتی در مرتبه بالاتر از حق و حقوق خویش بگذرند و با ایثارگری چیزی که خود نیاز دارند به دیگری بدهند. البته این افراد نیز شاید نگاه منفعت گرایانه به احسان و اکرام داشته باشند و به سخنی «عدالت مثلی» را دنبال می‌کنند؛ اما اینان منفعت مثلی را در دنیا نمی‌جویند، بلکه دنبال منفعت بلندمدت، پایا و مانا در آخرت هستند که هرگز پایانی برای آن نیست». (حشر، آیه 9؛ اعراف، آیه 199؛ فرقان، آیه 72؛ انسان، آیات 8 و 9)

انتهای پیام

captcha