اربعین؛ ‌از امتحانات بی سروصدای خداوند ‌
کد خبر: 3754580
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
حجت‌الاسلام پناهیان اظهار کرد:

اربعین؛ ‌از امتحانات بی سروصدای خداوند ‌

گروه معارف - یک سخنران مذهبی با اشاره به ارزش مراسم اربعین گفت: باور کنید که اربعین یکی از امتحانات بی سر و صدای خداوند است. سر و صدای اربعین بالاست اما از آن جهت بی سر و صداست که برخی با خود می‌گویند «آیا واجب است برای اربعین بروم؟». در همین شرایط بعضی‌ها این فرصت با عظمت را از دست می‌دهند.

اربعین، یکی از امتحانات بی سروصدای خداوند استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، سخنران مذهبی شب گذشته، 17 مهر‌ماه‌ در گردهمایی خادمان ستاد مردمی اربعین در حسینیه آیت‌الله العظمی شیرازی اظهار کرد: سفارش امیرالمؤمنین(ع) این بود که همواره فرصت‌هایی که برایتان پیش می‌آید را مغتنم بشمارید. این معنای عمیقی دارد؛ البته در کنار آن باید به سنت‌ها و امتحان امت‌ها توسط خداوند نیز اشاره داشت.
وی ادامه داد: امتحان‌ها باید در نقاط واضح صورت گیرد. در بسیاری اوقات برای رسیدن به عالی‌ترین درجه‌ قرب، امتحان‌ها به صورت خیلی ظریف، بی سروصدا و در حساس‌ترین نقاط تاریخ صورت ‌گیرد. حتی بعضی اوقات شاهد آن هستیم که این امتحان‌های بی سروصدا و آرام بوده که توانسته سرنوشت ملت‌ها و امت‌ها را رقم بزند.
پناهیان عنوان کرد: در زندگی تک تک امامان نیز این امر کاملاً مشهود است؛ زندگی این افراد سرشار از امتحان‌های واضح و پر سر و صدا و یا آرام بوده که عمل آنان انسان را برای رسیدن به یک تکلیف خاص مشخص می‌کند.
وی تأکید کرد: بعضی زمان‌ها برای درک برخی از امتحان‌های بی سرو صدا باید خودمان هشیار باشیم و تکلیف خودمان را به درستی تشخیص دهیم.
این سخنران مذهبی با اشاره به برخی از امتحانات کلیدی تاریخ اسلام گفت: این امتحانات همواره بی سر و صدا بوده و در آرامش رخ داده است اما برخی افراد غفلت کردند و از آن بازماندند که همین امر موجب بدبختی ملت‌ها و امت‌ها شد.
پناهیان تأکید کرد: زمانی که پیامبر گرامی اسلام(ص) رحلت فرموند ظاهر شرایط بسیار آرام بود. علی‌بن ابی‌طالب(ع) نیز مشغول کفن و دفن ایشان بودند و برای او نماز می‌خواندند و این روال تا سه روزی ادامه داشت. ظاهر شهر زیاد پر سروصدا نبود؛ امیرالمؤمنین(ع) نیز برای امر حکومت کسی را به یاری نخواندند و این شاید با عظمت‌ترین امتحان بی سر و صدا بود.
وی اضافه کرد: مردم باید در این زمان دور امیرالمؤمنین(ع) جمع می‌شدند و به ایشان عنوان می‌کردند یا علی ما منتظریم با تو بیعت کنیم. آن‌هایی که در خانه‌های خود نشستند، به دیگران فرصت دادند که ماجرا را تقویت کنند. بعد از آن ۴۰ شبانه‌روز حضرت زهرا(س) درب خانه‌های مهاجرین و انصار را زدند. در این زمان امتحان کمی با سر و صدا‌تر شد اما باز هم هیچ جوابی نیامد.
پناهیان عنوان کرد: در دوره امام حسن مجتبی(ع) نیز شاهد امتحان نسبتا بی سر و صدایی هستیم. ایشان از مردم پرسیدند جنگ را می‌خواهید یا باقی ماندن در عافیت را؟ طوری ایشان سؤال خود را مطرح کردند که مردم فکر کردند امکان انتخاب دارند و می‌توانند جنگ را انتخاب نکنند. این ماجرا نیز یک امتحان بی سرو صدا بود.
وی خاطرنشان کرد: مردم جواب نمی‌دادند؛ پس حضرت فرمودند «خدا شما را رحمت کند؛ حرف بزنید». سرانجام مردم زمزمه کردند که ما راحتی را می‌خواهیم و ایشان صلح را پذیرفت. در واقع آن مردم لیاقت نداشتند پای دین بایستند و توفیق بسیار بزرگی را از دست دادند.
این سخنران مذهبی افزود: همچنین از دیگر امتحانات بی سرو صدای الهی می‌توان به ماجرای کوفه برای دعوت به حضور اباعبدالله الحسین(ع) اشاره کرد. مردم می‌گفتند «حال باید چه کنیم» امام حسین(ع) را که نمی‌توانیم تنها بگذاریم اما صبر کنیم ایشان بیاید اما زمانی که دیدند او نمی‌آید و سپاهیان مانع وی می‌شوند، دست روی دست گذاشتند.
پناهیان بیان کرد: فرصت‌هایی که در امتحانات آرام پدید می‌آید را باید دریابیم و ببینیم که در این امتحانات آرام انتظار خداوند چیست. بعضی از امتحان‌ها بسیار درشت و پر سرو صداست و روشن‌کننده تکلیف است اما بعضی ها بسیار آرام بوده و آدم فکر که می‌کند که متوجه آن می‌شود اما نمی داند چه فرصت‌هایی را از دست داده است.
این سخنران مذهبی گفت: باور کنید که اربعین یکی از امتحانات بی سرو صدا خداوند است. سرو صدای اربعین بالاست اما از آن جهت بی سر و صداست که برخی با خود می‌گویند «آیا واجب است برای اربعین بروم یا برای آن مایه بگذارم؟ حکم شرعی که وجود ندارد برای اربعین وقت بگذاریم». در همین شرایط بعضی‌ها این فرصت با عظمت را از دست می‌دهند. در همین اما و اگرها و در همین امتحانات بی سروصدای خدا عده‌ای فرصت یاری کردن امام حسن مجتبی‌(ع) را از دست دادند.
وی افزود: بعضی از فرصت ها مانند برق و باد می‌گذرند و انسان را تکان نمی‌دهند که به هوش باشد و بپاخیزد. 
این سخنران مذهبی با خطاب قرار دادن مردم حاضر در جمع تاکید: آیا کسی می‌خواهد بداند که آیا لازم است برای اربعین وقت بگذاری؟ آیا برای اربعین مکلفیم که از ضرورت های زندگی خود کم کنیم و برای حسین(ع) خرج کنیم؟ اگر شب عاشورا در خیمه امام حسین(ع) بودید ایشان می‌گفتند «خیر؛ لازم نیست». ممکن است یکی عنوان کند «من کمی کار دارم اما نمی دانم از آن بگذرم و به اربعین بروم یا لازم نیست». اگر حسین(ع) بود عنوان می‌کرد «حتما برو به کارت رسیدگی کن».
وی تأکید کرد: اربعین یک ضرورت کمی تا قسمتی پنهان است. اگر به اربعین اعتنا کنید، چه خواهد شد؟ یک قدم تا بهشت خواهد بود اما اگر اربعین کم رونق شود چه بلایی سر ما خواهد آمد؟ مشخص نیست. خدا روسیاه کند کسانی را که بر سر راه اربعین سنگ اندازی می‌کنند.
پناهیان خاطرنشان کرد: خدمتکاران اربعین از زائران اباعبدالله الحسین(ع) یک جایزه ویژه دارند. همه مردم می‌توانند خادم اربعین باشند؛ اگر کسی نمی‌تواند در اربعین حضور داشته باشد، می‌تواند به کسی که امکان حضور دارد کمک کند. در واقع هر کس از شما پرسید ما برای رفتن به اربعین بودجه زیادی نداریم تا غذا بخریم؛ به آن‌ها اطمینان دهید آنجا به بهترین شکل از شما پذیرایی خواهد شد.
انتهای پیام

captcha