لزوم ایجاد شرایط مساوی برای متسابقان روشندل/ مسابقات، حلقه وصل نخبگان قرآنی و مردم است
کد خبر: 3754719
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰

لزوم ایجاد شرایط مساوی برای متسابقان روشندل/ مسابقات، حلقه وصل نخبگان قرآنی و مردم است

گروه فعالیت‌های قرآنی - نفر دوم رشته تفسیر مسابقات سراسری قرآن گفت: مراحل مسابقات برای من که مشکل بینایی دارم سخت بود، در واقع شرایط من در مسابقات لحاظ نشده بود اما باز هم ناراضی نیستم. امید است برای سال آینده تدابیری اندیشیده شود که افراد نابینا با مشکل مواجه نشوند و شرایط برای آنان مساوی باشد.

لزوم ایجاد شرایط مساوی برای متسابقان روشندل/ مسابقات، حلقه وصل نخبگان قرآنی و مردم است

سما بابایی، از استان تهران نفر دوم رشته تفسیر مسابقات سراسری قرآن اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: خدا را شکر می‌کنم که به بهانه مسابقات پای سفره قرآن نشسته و بهره‌مند شدم. من از تفسیر و مطالعه کتاب تفسیرالمیزان لذت می‌بردم. با خود قرار گذاشتم اگر حتی در مسابقات شرکت نکنم، مطالعه المیزان را به صورت انفرادی ادامه دهم.

لزوم ایجاد شرایط مساوی برای متسابقان روشندل
وی تصریح کرد: سطح داوری خوب بود، اما مراحل مسابقات برای من که مشکل بینایی دارم سخت بود. در واقع شرایط من در مسابقات لحاظ نشده بود، اما باز هم ناراضی نیستم. امید است برای سال آینده تدابیری اندیشیده شود که افراد نابینا با مشکل مواجه نشوند و شرایط برای آنان مساوی باشد.
بابایی ادامه داد: در قسمت ماراتن شرکت‌کنندگان سؤالات را روی صفحه مانیتور می‌دیدند، اما من فقط از لحاظ شنیداری پاسخگو بودم. در این قسمت سرعت بسیار مهم بود. من هم برخی از کلمات را درست متوجه نمی‌شدم و مقداری از نظر سرعت با مشکل مواجه شدم و تعداد کلمات کمتری را جواب دادم.
وی پیشنهاد داد: سخت‌افزاری با عنوان برجسته‌نگار داریم که دستگاه ساده‌ای است که با کابل USB به سیستم متصل می‌‌‌شود و مطلبی که روی مانیتور به نمایش می‌آید به صورت بریل زیر دست فرد نابینا قرار می‌گیرد. امیدوارم برای سال‌های آینده این تدبیر نه برای من، بلکه برای همه علاقه‌مندان نابینا اندیشیده شود.

مسابقات حلقه وصل نخبگان قرآنی و مردم است
بابایی اضافه کرد: یکی از خلأهای قرآنی در مورد ارتباط عموم مردم با قرآن است. نخبگان قرآنی به بهانه مسابقات گرد هم جمع می‌شوند. این زمان فرصت خوبی برای بهره‌مند شدن عموم است. مسابقات نباید صرف نخبگان قرآنی باشد. باید همه حضور داشته باشند تا بتوانند بهترین استفاده را ببرند. مسابقات حلقه واصل بین نخبگان و عموم مردم است.

لزوم ایجاد شرایط مساوی برای متسابقان روشندل/ مسابقات، حلقه وصل نخبگان قرآنی و مردم است

میزان علمی متسابقان قابل قبول است
به گزارش ایکنا، اعظم وفایی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم و داور این دوره از مسابقات در رشته تفسیر، گفت: به برکت قرآن و الطاف الهی مسابقه در حال برگزاری است و شرکت‌کنندگان بسیار باانگیزه هستند و در راستای قرآن گام برداشته‌اند. رقابت‌ها نزدیک و دقیق است هرچه مراحل بالاتر می‌رود به همان اندازه دقت و بیان تفصیلی بالا می‌رود. سطح و میزان علمی متسابقان قابل قبول است.
وی اضافه کرد: اختلاف امتیازها در این دوره از مسابقات به چشم می‌خورد. مسابقات در چند بخش برگزار می‌شد که هر یک از متسابقان موظف بودند پاسخگو باشند.

لزوم ایجاد شرایط مساوی برای متسابقان روشندل/ مسابقات، حلقه وصل نخبگان قرآنی و مردم است

رقبا بسیار خوب و عالی بودند
نرجس‌خاتون مرادی، از شهر فردوس خراسان جنوبی نفر سوم مسابقات قرآن تفسیر، گفت: اولین سالی است که در مسابقات قرآن اوقاف شرکت می‌کنم و رتبه سوم را کسب کردم. رقبا بسیار خوب و عالی بودند. اکثر آنان حافظ هستند و سطحشان بالاست.
وی ادامه داد: مسابقات زنده و پویاست، اما انتظار می‌رود بیشتر از این باشد، به طور مثال اقامه نماز جماعت از تریبون اعلام نشد. به عنوان تازه‌وارد نمی‌دانستم نماز به جماعت اقامه می‌شود. حتی در مسابقات شهرستان رغبت نسبت به قرآن بین افراد 30 سال به بالا وجود دارد و  نوجوانان کمتر به قرآن روی می‌آورند که برای رغبت بیشتر آنان باید فکری کرد. جوانان در صحنه قرآنی حضور دارند، اما حضورشان کمرنگ است. دغدغه امروز جوان کنکور است و همین عامل باعث می‌شود بیشترین وقت خود را صرف خواندن درس کنند. خانواده‌ها باید در این زمینه اثربخش باشند.
زهره کیانی رتبه اول رشته تفسیر از استان اصفهان گفت: سال اولی است که در رشته تفسیر شرکت می‌کنم. سطح برگزاری مسابقات خوب است، ولی خطابه را ترجیح می‌دهم که در این بخش حذف شده بود. رقابت بین شرکت‌کنندگان رشته تفسیر بسیار صمیمانه بود.

در حوزه تفسیر در سطح عموم خلأ وجود دارد
وی ادامه داد: در حال‌ حاضر مسابقات زیاد است و باید در سطح جامعه و بین مردم کلاس‌های تفسیری برگزار شود تا عمق مطالب قرآنی در سطح عموم برای مردم تفهیم شود. دوره تفسیر بگذارند تا مردم بدانند قرآن چه می‌گوید، زیرا در حوزه تفسیر در سطح عموم خلأ وجود دارد.

لزوم ایجاد شرایط مساوی برای متسابقان روشندل/ مسابقات، حلقه وصل نخبگان قرآنی و مردم است
صبا صادقی، نفر سوم رشته حفظ معارف حدیث از کرمانشاه، گفت: برای سال دوم است که در رشته احادیث شرکت کردم و پنج سال هم در رشته تفسیر شرکت کردم. خیلی  علاقه‌مند بودم که علاوه بر انس با قرآن، با احادیث و به خصوص با نهج‌البلاغه هم آشنایی داشته باشم. برای همین بعد از 5 سال تغییر رشته دادم.

باید برای مسابقات تخصصی کار کنیم
وی ادامه داد: مسابقات بهانه خوبی برای حضور در این محفل است. به دلیل زیا د بودن مشغله، اگر بخواهیم تک‌بعدی پیش برویم، نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. اگر برای مسابقات تخصصی کار کنیم، قطعاً پیشرفت انسان در این زمینه بیشتر می‌شود. سطح برگزاری عالی بود و هر سال شرکت‌کنندگان آماده‌تر از قبل می‌شوند. رشته تحصیلی‌ام ارتباطی با قرآن ندارد اما خودم ارتباط باطنی با قرآن دارم.

لزوم ایجاد شرایط مساوی برای متسابقان روشندل/ مسابقات، حلقه وصل نخبگان قرآنی و مردم است
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام حسین صدیقی، دبیر بخش معارف مسابقات قرآن اراک، گفت: تمام سعی‌مان این ست که افراد دارای محدودیت همچون افراد نابینا برای حضور در مسابقات با مشکلی مواجه نباشند و تلاش کردیم تا امکانات مناسبی در اختیار این افراد قرار گیرد. باز هم موارد بیشتری را در دستور کار قرار می‌دهیم.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha