استناد امام باقر(ع) به صحیفه پیامبر(ص) در تبیین اختلافات فقهی
کد خبر: 3754757
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
آیت‌الله العظمی نوری همدانی عنوان کرد:

استناد امام باقر(ع) به صحیفه پیامبر(ص) در تبیین اختلافات فقهی

گروه حوزه‌های علمیه ــ مرجع تقلید شیعه گفت: در دوره امام باقر(ع) اختلافات فقهی کار را به جایی رساند که امام باقر(ع) صحیفه پیامبر(ص) را به میان آورد تا دیدگاه‌های اهل سنت را رد کند.

تبیین مسائل فقهی در دوره امام باقر(ع) با استفاده از صحیفه فرائض پیامبر(ص)به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی امروز 18 مهرماه در درس خارج خود در مسجد اعظم در ادامه بحث ارث گفت: در فقه اهل سنت معتقدند که همان طور که مرد از کل ماترک زوجه اعم از منقول و غیرمنقول ارث می‌برد زن هم می‌تواند از کل مال مرد ارث ببرد ولی در فقه شیعه این طور نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نسبت به ماترک زوج در فقه شیعه میان منقولات و غیرمنقولات تفاوت وجود دارد، عنوان کرد: در دوره امام باقر(ع) اختلاف فقهی کار را به جایی رساند که امام باقر(ع) صحیفه پیامبر(ص) را به میان آورد؛ زیرا بنی‌عباس و بنی‌امیه هم فقها و قضات و محدثینی داشتند و مطالبی می‌گفتند که ائمه(ع) قبول نداشتند؛ لذا ناچار بودند صحیفه فرائض را که پیامبر(ص) املاء و امام علی(ع) نوشتند به میان آوردند که در آن مسائل ارث هم بیان شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه یک قول این است که زوجه از منقول ارث می‌برد ولی از غیرمنقول ارث نمی‌برد اظهار کرد: قول دیگر این است که اگر زوجه ولد داشت مانند فقه اهل سنت از همه اموال ارث می‌برد ولی اگر ولد نداشته باشد از غیرمنقول ارث نمی‌برد.

نوری همدانی تصریح کرد: کلینی راه‌های متعدد برای نقل اخبار داشته و روایت مربوط به ارث را از طرق مختلف ذکر کرده  است؛ کلینی وقتی سخن از «جمیعا» می‌گوید، دو طریق را با هم پیوند داده است. از جمله خبر را از زراره که مقام بسیار بالائی دارد نقل کرده است که مضمون روایت این است که اگر زن ولد نداشته باشد از غیرمنقول ارث نمی‌برد.

این مرجع تقلید ادامه داد: همچنین کلینی از علی بن ابراهیم و راویان طریق او ذکر کرده است که چند نفر از امام(ع) در این باره پرسیدند که معلوم می‌شود این مسئله در آن دوره مهم و مورد بحث بوده و به علت اختلاف میان اهل سنت و شیعه، به آن پرداخته شده است.

وی تاکید کرد: هر دو امام(ع) فرموده‌اند که از ترکه مرد ارث نمی‌برد، مگر از ربع و ثمن که متناسب با داشتن یا نداشتن فرزند است.

انتهای پیام

captcha