قرآن کریم به هیچ حقی به اندازه حقوق زن بها نداده است/ مودت عاقلانه و رحمت مهربانانه؛ 2 عامل حفظ خانواده
کد خبر: 3754779
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

قرآن کریم به هیچ حقی به اندازه حقوق زن بها نداده است/ مودت عاقلانه و رحمت مهربانانه؛ 2 عامل حفظ خانواده

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با بیان اینکه قرآن کریم به هیچ حقی به اندازه حقوق زن بها نداده است، گفت: مودت عاقلانه و رحمت مهربانانه دو عامل حفظ خانواده است.

قرآن کریم به هیچ حقی به اندازه حقوق زن بها نداده است/ مودت عاقلانه و رحمت مهربانانه؛ 2 عامل حفظ خانوادهبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی 18 مهرماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم قم گفت: قرآن کریم در هیچ مسئله‌ای به اندازه حقوق زن حساسیت به خرج نداده و برآن تاکید نکرده زیرا در دوره جاهلیت حق آنان رعایت نمی‌شد.

وی با بیان اینکه اساس خانه بر عفت و پاکدامنی و تقواست، بیان کرد: نفقه و مسکن و خورد و خوراک بر عهده مرد، اما سکینت بر عهده زن است و زن وقتی می‌تواند آرامش را حفظ کند که خودش حقوقش را حفظ و دیگران نیز آن را حفظ کنند و اگر اذن خروج زن که بر عهده مرد گذاشته شده، براین مبنا هست.

این مفسر قرآن تصریح کرد: درست است که جهیزیه و مهریه مسائل عرفی و تامین‌کننده برخی مسائل خانواده است، اما مودت عاقلانه و رحمت مهربانانه است که خانواده را حفظ می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی با انتقاد از 15 میلیون پرونده قضائی تصریح کرد: حداقل 60 میلیون نفر از افراد این جامعه به علت این پرونده‌ها با هم دعوا دارند و تنها راه برای نجات کشور قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) است؛ امام رضا فرمود که حرف‌های ما مودت و محبت میان شما ایجاد می‌کند.

این مفسر قرآن عنوان کرد: اگر این پرونده‌ها با گذشت و ارتباطات درست اجتماعی کم شود، بسیاری از مشکلات کشور هم حل خواهد شد.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: اگر کسی اهل ایمان و ولایت شود، برابر آیه نور در سوره نور، نور علی نور می‌شود، نه اینکه از ظلمتی خارج و به سوی نور برود.

این مفسر اظهار کرد: هدف خلقت انسان و جن از دیدگاه قرآن کریم، عبادت است و کل نظام برای معرفت  و عالم شدن آن‌ها خلق شده است.

وی افزود: خدا بر همه چیز قادر است و اگر کسی این باور را داشته باشد، از رحمت الهی مایوس نخواهد شد، به همین دلیل هم یاس از رحمت خدا گناه است، زیرا همه عالم در اختیار او هست و هر چه هست سربازان الهی هستند و فرد ناامید یعنی به خدا باور ندارد.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: پیامبر در یکی از جبهه‌های جنگ با فاصله‌ای از نظامیان خود در حال استراحت بود که یکی از مشرکان بالای سر ایشان آمد و ایشان را تهدید به کشتن کرد، ولی او فرمود که میان من و شمشیر تو قدرت الهی هست، ولی او باور نکرد، ولی تا رفت شمشیر بزند به زمین خورد و پیامبر بر او مسلط شد، ولی او را بخشید.

این مفسر قرآن اظهار کرد: فاصله میان آسمان و زمین یک بعد مادی دارد، اما باطن میان زمین و آسمان به تعبیر امام حسن(ع) آه مظلوم  است، لذا سِر اینکه فرمودند دعای مظلوم اثر دارد، همین است.

انتهای پیام

captcha