تمهیدات شهرداری مشهد برای اربعین و دهه انتهایی صفر
کد خبر: 3754814
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵

تمهیدات شهرداری مشهد برای اربعین و دهه انتهایی صفر

گروه فرهنگی - قائم مقام ستاد اربعین و زیارت شهرداری مشهد به تشریح تمهیدات این ستاد برای روز اربعین و روزهای پایانی ماه صفر در مشهد پرداخت.

تمهیدات شهرداری مشهد برای اربعین و دهه انتهایی صفربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حسین حسامی امروز در حاشیه جلسه هماهنگی و آموزشی خدام‌الحسین(ع) در تالار شهر مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در 20 صفر سال 61 هجری که جابر ابن عبدالله انصاری به عنوان اولین زائر اربعین پا به جاده گذاشت، رویداد اربعین باب شد.

وی افزود: رویداد جهانی و میلیونی اربعین منحصر به فرد و ویژه است و هیچ رویدادی مشابهی چون اربعین نداریم. این رویداد، رویدادی توحیدی از مسیر امامت، در قالب زیارت و مدل پیاده و کاملا مردمی در جغرافیای جهانی و مقیاس میلیونی است.

حسامی با بیان اینکه رویداد اربعین به نوعی عظمت حزب‌الله را نشان می‌دهد، عنوان کرد: این رویداد زمینه‌ساز تمدن اسلامی و ظهور خواهد بود. رویدادی فراشیعی و فرادینی است که در راهپیمایی اربعین تنها شیعیان و مسلمانان حضور ندارند بلکه از ادیان و مذاهب مختلف نیز حضور پیدا می‌کنند. 

قائم مقام ستاد اربعین و زیارت شهرداری مشهد گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که جاذبه مغناطیس حسینی از روز اربعین شروع می‌شود به همین جهت است که راهپیمایی اربعین یک حرکت عاشقانه، عارفانه و مومنانه بشمار می آید.

حسامی با شاره به اینکه آماری که برای زائران اربعین می‌دهند، 25 میلیون نفر است، تصریح کرد: این 25 میلیون نفر، حداقل 5 روز در عراق اقامت دارند و سه وعده غذا می‌خورند که بالغ بر 375 میلیون وعده غذایی می‌شود. حال چه کسی می‌تواند بگوید که این حجم را می تواند مدیریت می‌کند؟ مدیریت آن تنها به دست خود حضرت سیدالشهدا(ع) و به صورت کاملا مردمی است؟

قائم مقام ستاد اربعین و زیارت شهرداری مشهد با بیان اینکه با موافقت شورای اسلامی و شهردار مشهد، ستاد اربعین حسینی و زیارت شهرداری مشهد در سال 97 شکل گرفت، عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، کاروانی با حضور 1000 نفر خادم به عتبات عالیات و شهر نجف اشرف اعزام می‌شوند.

وی اضافه کرد: محورهای اصلی ستاد اربعین در سال 97، دو کمیته خدمات شهری و حمل‌ و نقل خواهد بود. 600 نفر پاکبان و عوامل پشتیبانی و اجرایی در نجف اشرف مستقر خواهند شد و نظافت مسیری حدود 18 کیلومتر را انجام خواهند داد و حدودا روزی 350 تن زباله جمع‌آوری خواهد شد.

حسامی خاطرنشان کرد: در فرآیندی که برای انتخاب پاکبانان داشتیم، شاخص‌هایی تعیین و توسط معاونت خدمات و محیط‌زیست شهری رعایت شده و پاکبانانی را انتخاب شدند که اکثرا زیارت اولی هستند و تاکنون مشرف نشده‌اند و کسانی هستند که در کار خود نمونه بودند. در حوزه حمل و نقل نیز 100 دستگاه اتوبوس و 3 دستگاه اتوبوس امداد آماده شده است.

قائم مقام ستاد اربعین و زیارت شهرداری مشهد گفت: امروز نیز جلسه هماهنگی، آموزشی و توجیهی اتوبوس رانان، عوامل پشتیبانی، اجرایی و فنی است. دیروز نیز همین مراسم را برای پاکبانان و نیروهای خدمات شهری داشتیم. این جلسات در سه محور امنیتی و حفاظتی، بهداشتی و پزشکی و اعتقادی و دینی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: 600 پاکبان و 250 نفر اتوبوسران و عوامل فنی و 100 نفز از افرادی که کار اجرایی، پشتیبانی و فنی انجام می‌دهند، اعزام خواهند شد. شهرداری مشهد در مسافت حدود 220 کیلومتر ارائه خدمت کرده و نقل و انتقال روزانه 18 هزار نفر از زائران انجام خواهند داد. 

حسامی افزود: کاروان اتوبوسرانی و نیروهای خدماتی ما از صبح 26 مهرماه حرکت می‌کنند و دو روز بعد در مرز هستند و وارد سیکل خدمت می‌شوند. برای افرادی که زیارت اولی هستند، به این دلیل که خدمات مناسبی ارائه دهند؛ یک روز به صورت فشرده، زیارت دوره اول برایشان می‌گذاریم که به کربلا، سامرا و کاظمین مشرف می‌شوند و بعد ارائه خدمات می‌کنند.

قائم مقام ستاد اربعین و زیارت شهرداری مشهد تصریح کرد: بعد از اربعین، ارائه خدمت به زائران دهه آخر صفر و شهادت امام رضا(ع) را داریم که این اعزام خللی در خدمات مشهد وارد نخواهد کرد و برنامه‌ریزی به گونه‌ای صورت گرفته که نیروهای اعزامی برای ارائه خدمت باز خواهند گشت. این نیروها از روز اربعین در قالب سه کاروان بازمی‌گردند که قسمتی شام اربعین یعنی 8 آبان و مابقی در 9 و 10 آبان ماه باز خواهند گشت.

وی در خصوص سوخت‌رسانی به اتوبوس‌ها عنوان کرد: طبق هماهنگی با ستاد ملی و اتوبوسرانی تهران، قسمت‌هایی مشخص شده که بر عهده شهرداری تهران است. سوخت‌رسانی نیز در مکان‌هایی که مشخص شده، انجام می‌شود. امسال سفر اربعین به دلار نیست بلکه مبلغی که مشخص کردند به ریال پرداخت می‌شود و مردم از طریق ثبت‌نام در سامانه سماح می‌توانند ویزای خودر ا دریافت کنند.

انتهای پیام

captcha