برخی ما را ساده‌لوح پنداشته‌اند/ اشکالات ناشی از سوءتفاهم است
کد خبر: 3754919
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
پاسخ رئیس دفتر تبلیغات به انتقادات در مورد همایش تصوف:

برخی ما را ساده‌لوح پنداشته‌اند/ اشکالات ناشی از سوءتفاهم است

گروه حوزه‌های علمیه ـــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظی با اشاره به برخی هجمه‌ها علیه اولین همایش تصوف تأکید کرد: این همایش کاملاً علمی است ولی برخی ما را ساده‌لوح پنداشته و با سوء تفاهمی که دارند این همایش را مورد هجمه قرار دادند.

برخی ما را ساده‌لوح پنداشته‌اند/ اشکالات ناشی از سوءتفاهم استبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، امروز 19 مهر ماه در اولین همایش «تصوف؛ شاخصه‌ها و نقدها» در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه رصد جریانات فکری و فرهنگی به منظور صیانت از مرز اعتقادات و باورها وظیفه نهادی مانند دفتر تبلیغات است گفت: تصوف خرده‌فرهنگ است و باعث ایجاد شبکه باورها در بستر زمان می‌شود. لذا باید نسبت به این مسئله آگاه باشیم و کار علمی انجام دهیم.

وی افزود: متأسفانه و با کمال تعجب دیده‌ام که در شبکه‌های مجازی و گاه از سوی اهل علم به صورت تعجب‌آمیزی حساسیت به این مسئله نشان داده شد و نسبت به آن با سوء ظن برخورد کرده‌ند در حالی که در طول سال همایش‌های زیادی در قم برگزار می‌شود و کسی واکنشی نشان نمی‌دهد.

این محقق افزود: از ابتدا تأکید کردیم که این همایش علمی در مورد تصوف است و نه عرفان نظری و ادبی و همایشی کاملاً علمی و رسمی است و بیش از 200 مقاله علمی و 300 چکیده ارسال شده است. از این رو این برخورد و مواجهه جای تعجب دارد.

بیان اشکالات ناشی از سوء تفاهم است

واعظی بیان کرد: بسیاری از اشکالات این افراد ناشی از سوء فهم است، مثلاً برخی تأکید داشتند که عرفان مسئله ما نیست، چرا به آن می‌پردازید؟ در جواب به آنان گفتیم عرفان نظری به عنوان شاخه معرفتی و دانش نظری در حوزه مطرح است، ولی این همایش برای بررسی عرفان نیست.

این همایش کجا و تضعیف انقلاب کجا؟

این استاد حوزه بیان کرد: برخی مطرح می‌کنند که امام خمینی(ره) خودشان از مدرسان عرفان بوده و علامه طباطبایی نیز تعلق خاطر به عرفان داشتند و شما با این کار انقلاب را تضعیف می‌کنید؛ از نظر ما این دیدگاه نادرست است زیرا این جلسه، جلسه نقد آرای عرفانی امام و دیگران نیست، بلکه تصوف به عنوان یک خرده‌فرهنگ اجتماعی که در ابعاد نظری و سلوکی و ارزشی با فرهنگ عمومی زاویه دارد مورد ارزیابی و نقد قرار می‌گیرد و این کجا و تضعیف ارکان انقلاب کجا؟

برخی ما را ساده‌لوح تصور کرده‌اند

واعظی اظهار کرد: در برخی نوشته‌ها آمده که تصوف یک جریان ریشه‌دار تاریخی است که برای قرون متمادی در این کشور ریشه‌ داشته و با یک همایش نمی‌توان آن را از میدان به در کرد. بنده می‌گویم کسی که این مطلب را نوشته چقدر ما را ساده‌لوح می‌داند که  فکر می‌کند معتقد به این هستیم که با یک همایش می‌توان تصوف را ریشه‌کن کرد؛ درست مانند اینکه فکر کنیم با برپایی یک همایش در مورد وهابیت می‌توان وهابیت را ریشه‌کن کرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه بیان کرد: برخی گفته‌اند که شما نائره و دامنه اختلافات میان فقها و مخالفان صوفیه را شعله‌ور می‌کنید، ولی برایم قابل درک نیست که اگر نهادی در مورد یک جریان فکری و فرهنگی بررسی علمی کند این به معنای برافروختن نائره اختلاف و دامن زدن به آن است؟

منطق نادرست

وی افزود: در برخی نوشته‌ها دیده‌ام که می‌گویند عده‌ای پیوندشان با دین از طریق تصوف است و شما با این کار جلوی دینداری این افراد را می‌گیرید؛ که این هم حرف درستی نیست؛ این حرف همانند آن است که جریانی ایجاد شود و بدعتی در دین ایجاد کند.

وی ادامه داد: همه جریانات فکری بدعت‌آور داخل در اسلام و تشیع بوده‌اند؛ درست مانند شیعیان غلات. بنابراین اگر همایشی به غلات بپردازیم، باید مورد انتقاد واقع شویم. معتقدیم که علما نباید نسبت به انحرافات فکری و اعتقادی بی‌توجه باشند و حتی اگر در عزاداری‌های ما عزاداری مخربی بروز و ظهور پیدا کند آیا باید در مقابل بدعت‌ها سکوت کنیم؟ پس مرزبانی اعتقادی و وظیفه و رسالت علما نسبت به مواجهه و برخورد با بدعت‌ها و عقائد باطل چیست؟

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: نمی‌توان با این توجیه که این گروه‌ها داخل در دین هستند برخورد فکری با آنان نشود؛ این منطق فارغ از مصداق آن یعنی تصوف درست نیست.

وی تأکید کرد: چون دیدم به ناروا در طی ماه‌های اخیر به این همایش هجمه شد بر خود فرض دیدم که از کیان این مسئله دفاع کنم؛ البته اگر این هیاهو برپا نمی‌شد، این همایش هم مانند سایر همایش‌ها برگزار می‌شد ولی باعث تبلیغ بیشتر این مسئله شدند.

واعظی همچنین با بیان اینکه همایش مذکور در حوزه نظری و علمی و نمایشگاهی برگزار شده است تصریح کرد: مباحث مربوط به معرفت‌الله رابطه محبت بین انسان و خدا و بحث‌های مشابه که به عرفان مربوط است در قالب‌های عرفان نظری بحث می‌شود.

وی ادامه داد: قالب دوم و سوم در عرفان، شعر و ادبیات و در قالب خرده‌فرهنگ عرضه شده است که قالب فرهنگ در درون فرهنگ عمومی شکل می‌گیرد و قسم دیگر به لحاظ رفتاری تصوف است که تفاوت‌هایی با فرهنگ عمومی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: همایش امروز معطوف به قالب سوم یعنی عرفان سلوکی است و عرفان نظری و ادبی محل بحث نیست. عرفان نظری مورد بحث نیست، چون این دانش‌های نظری در درون خود با قرائت‌های مختلف و از بیرون با چالش‌هایی مواجه است و در حوزه و دانشگاه هم در این حیطه بحث شده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: عرفان ادبی محاسن و ظرفیت‌هایی دارد و آثار شعرا با همه زیبایی‌ها و نقایص شامل ظرفیت‌هایی است، اما بحث ما در مورد تصوف است و نه اشعار عرفانی و باید میان این سه بعد فرق بگذاریم.

انتهای پیام

captcha