ایران؛ دارنده 25 درصد ذخایر سنگ جهان/باید برندسازی کنیم
کد خبر: 3755043
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱

ایران؛ دارنده 25 درصد ذخایر سنگ جهان/باید برندسازی کنیم

گروه اقتصادی - میز سنگ کشور با رویکرد بررسی و رفع مشکلات حوزه سنگ و با حضور مسئولین کشوری، استانی و محلی و فعالین حوزه سنگ ۱۹ مهرماه در سالن جلسات نمایشگاه بین‌المللی سنگ محلات نیم‌ور برگزار شد.

ایران؛ دارنده 25 درصد ذخایر سنگ جهان/باید برندسازی کنیم

به گزارش خبرگزاری ایکنا از استان مرکزی، میز سنگ کشور با رویکرد بررسی و رفع مشکلات حوزه سنگ و با حضور مسئولین کشوری، استانی و محلی و فعالین حوزه سنگ ۱۹ مهرماه در سالن جلسات نمایشگاه بین‌المللی سنگ محلات نیم‌ور برگزار شد.
حسن قمری فرماندار محلات با اشاره به واردات ۱۲ میلیارد دلاری سنگ در سال اظهار کرد:این حجم از واردات نشان دهنده این است که ما هنوز نتوانستیم سلایق مشتریان داخلی را کشف و تأمین کنیم. امروز در کیفیت و نوع تولید دچار مشکل هستیم. در محصولات فرآوری شده با متوسط جهانی فاصله داریم و این ها سبب این می شود که از دنیا عقب بمانیم.
وی افزود:حمایت های دولتی از فعالیت حوزه سنگ صورت نگرفته است. فرسودگی ماشین آلات، عامل پایین آمدن سنگ فرآوری شده است. نمایشگاه های سنگ باعث رونق و پیشرفت است. در جهان حدود ۱۲ تریلیون دلار از مبادلات، الکترونیکی انجام می گیرد؛ ما نیز بایستی از این راه فروش سنگ را بالا ببریم.
میرزاییان رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران نیز با اشاره به مشکلات واردات و صادرات حوزه سنگ تصریح کرد: انتظار نداریم دولت همه مشکلات ما را حل کند؛ دولت باید در کنار ما باشد. در این حوزه باید از سیاسی کاری پرهیز کرد.
رضا احمدی رئیس کانون سنگ ایران نیز گفت: در بخش خصوصی قرار بود سیستم قله بر کنار گذاشته شود و سیستم اره ای جایگزین شود؛ بخش خصوصی بدون حمایت دولت این کار را انجام داد. ماشین ساز‌های ما با مهندسی معکوس و تولید ماشین آلات به روز با ما همراه شدند. دولت برنامه ندارد اما برنامه ما مشخص است.
وی با اشاره به سهم ۱ درصدی ما از صادرات سنگ افزود: ما به راحتی می توانیم حداقل ۵ درصد از بازار را از آن خود کنیم. استراتژی ما مشخص است دولت بایستی اقدام کند. واحد‌های سنگ ما از مالیات می‌ترسند. نمی توانیم توانایی‌های ما را به دارایی بگوییم زیرا برای ما مشکل ایجاد می کنند. تمام افراد دو دفتر هستند به توانایی اصلی خود را از ترس مالیات پنهان می‌کنند.
احمدی با بیان بی نیاز بودن صنعت سنگ از کمک های مالی دولت تشریح کرد: ما از دولت می خواهیم به ما ایراد نگیرد، ما خود اشتغال ایجاد می کنیم. امروز جای بازرگانی در صنعت سنگ خالی است. سنگ های تولیدی بایستی صادر شود و برای این کار به حضور بازرگانی نیاز داریم. دلار فعالیت فعالین سنگ را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
سید مجتبی موسویان مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با اشاره به رتبه اول ایران در عرصه سنگ های تزئینی تأکید کرد: ۲۵ درصد ذخایر سنگ دنیا در ایران است. تجارب بسیاری در این حوزه وجود دارد. اگر تمام افرادی که در این نمایشگاه حضور دارند بتوانند بازاری در عمان به پا کنند قطعاً فروش بالاتری خواهند داشت. ما به بازارهای دوردست کمتر توجه کردیم. بازاریابی به عنوان یک بخش مستقل، باید جزو هزینه های ما به حساب بیاید.
وی افزود: یکی از اقدامات آینده، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی باشد. در هیچ بازاری کنترل از راه دور تاثیر ندارد و باید به صورت چهره به چهره معامله کنیم. یکی از مزایای بازار ما نزدیک بودن به بازارهای بین المللی است.
موسویان با اشاره به وجود ۲۱ میز مشاوره در سازمان توسعه و تجارت گفت: استراتژی ما اول رفع مشکلات است و بعد توسعه صادرات. ما آمادگی داریم در کنار مسئولین استانی و محلی و مدیران بخش خصوصی مشکلات را حل کنیم. اوضاع بد فعلی نشان از کم کاری مدیران داخلی نیست بلکه دشمنان ما کمر همت بستند تا اقتصاد مملکت را فلج کنند.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بخش تولید چند مشکل داریم؛ چرخه تولید سنگ کامل نیست و سنگ صادرات محور تولید نمی‌شود. بخشی از این مشکلات به قوانین و آیین نامه ها برمی گردد. بایستی زمینه برای فعالیت شرکت های دانش بنیان فراهم شود. در یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی سنگ نیم ور چند مرکز دانش بنیان فعال هستند؟
وی با تأکید بر لزوم حضور مراکز دانش بنیان در دوره بعدی نمایشگاه افزود: اگر مرکز دانش بنیان هم ایجاد می شود باید خصوصی باشد زیرا مراکز دانش بنیان دولتی کاری از پیش نمی برند. در بخش ماشین آلات ۱۰-۱۲ سال عقب هستیم. بایستی به واردات ماشین آلات ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یابد.
حجت‌الاسلام سلیمی با اشاره به لزوم احداث پژوهشکده سنگ محلات گفت: بایستی برندسازی کنیم. در بحث تسهیلات نرخ بهره بالا است و همین موضوع باعث بالا رفتن هزینه تولید می شود. اگر مشکلات حوزه سنگ قانونی است لایحه بدهید تا در مجلس پیگیری کنیم. بدنه کارشناسی دولت، بدنه قوی است.
وی افزود: جرایم مالیاتی، صنعتگران و فعالین حوزه سنگ را در فشار قرار داده است. بایستی خزانه معین فعال شود تا پول در استان بماند. اگر در گرفتن مالیات محکم هستید در خرج کردن آن در استان نیز جدیت به خرج دهید.
انتهای پیام

captcha