استفاده از توصیه‌های دینی در دستورات پزشکی منوط به آزمایش و شواهد است
کد خبر: 3755166
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
در کارگاه قرآن و سلامت عنوان شد:

استفاده از توصیه‌های دینی در دستورات پزشکی منوط به آزمایش و شواهد است

گروه سلامت ــ در کارگاه‌های قرآن و سلامت که در حاشیه جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت برگزار شد، استفاده از توصیه‌های دینی در دستورات سلامت را منوط به انجام آزمایش‌ها و داشتن شواهد علمی دانستند.

به گزارش خبرنگار اعزامیاستفاده از توصیه‌های دینی در دستورات پزشکی منوط به آزمایش و شواهد است/ نگاه فراگیر قرآن و سلامت ایکنا، به محل بیست وسومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، در زیباکنار گیلان، حسام الدین علامه، قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه، پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت در کا‌رگاه‌های قرآن و سلامت که در حاشیه این جشنواره برگزار شد، ضمن معرفی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت به مباحثی در رابطه با الزامات پژوهش‌های بین رشته‌ای در این حوزه پرداخت.
 
وی اظهار کرد: برخی افراد بر این اعتقادند که علوم طبیعی و تجربی به کشف فعل خدا می پردازند در حالی که قلمرو دین برای هدایت انسان ها بوده و نباید آن را به کشف روابط پدیده‌ها در حوزه طبیعیات فرو کاست.

وی افزود: نگاه مطالعات میان رشته‌ای قرآن و سلامت یک نگاه فراگیر بوده و به تمامی ابعاد سلامت در حوزه‌های مختلف می‌پردازد.
 
علامه با بیان اینکه در قرن نوزدهم جایی برای سلامت روان و دیگر ابعاد سلامت وجود نداشت عنوان کرد: سلامت روان را شبه علم می دانستند. اما در حال حاضر علاوه بر سلامت جسمی و سلامت روان، بعد اجتماعی نیز از اهمیت خاصی برخوردار شده است، است؛ غربی ها بر این باور رسیده اند که فارغ از عوامل روانی تاثیرگذار بر سلامت عوامل اجتماعی و معنوی هم بر سلامت تاثیرگذار هستند.

علامه تأکید کرد: سلامت امری فرا رشته ای و چند بعدی است یعنی عوامل اجتماعی، اقتصادی نیز در آن تاثیر دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر بخواهیم از منابع دینی در حوزه سلامت استفاده کنیم باید الزامات آن را چه از لحاظ روشی و چه از لحاظ مبانی و مبادی آن مانند قلمرو دین و قلمرو علم در نظر گرفته و از زاویه فربه‌تری به علم نگاه کنیم.

علامه تصریح کرد: به هیچ عنوان نگاه ما نفی دانش بشری و زحماتی که بشر در طول قرون مختلف برای سلامت انسان گرفته نیست، بلکه در کنار دانش بشری می‌خواهیم از زاویه دین نیز به سلامت نگاه کنیم.

وی یادآور شد: باید نگاه‌های اخباری‌گری و افراطی‌گری که راه را اشتباه می‌گیرد مشخص کرده و حذف کنیم و از سوی دیگر برای افرادی که دغدغه دین دارند، روش درستی را برای حوزه دین و سلامت تببین کنیم.

در کارگاه دوم نیز الزامات، آسیب‌ها و چالش‌های نظام سلامت با حضور مرتضی مجاهدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، به نحوه استفاده از روش‌های علمی برای استفاده از آموزه‌های دینی در سلامت پرداخت.

وی تصریح کرد: بر اساس روش‌های علمی با احتمال بیشتری می‌توان برداشت‌های خود از آیات قرآن، احادیث و دیگر آموزه‌های دینی را منطبق با پیام قرآن یا اهل بیت در نظر گرفت، و اگر قرار است توصیه دینی را به عنوان دستور طبی در نظر بگیریم باید این روش‌ها و آزمایش‌های علمی را در نظر بگیریم.

وی یادآور شد: ما نخست باید با آیات و روایات بر اساس اصول و روش‌هایی که در علوم حدیث و فقه هست با آنها به صورت یک شیوه علمی برخورد کنیم و دستورات دینی را از طریق علمای این رشته‌ها استخراج کرده و پس از استخراج علمی این دستورات دینی و آنها را در حوزه سلامت آزموده و توانمندی‌های آن و شیوه‌های مصرف را تجربه کرده و میزان اثر آن را مشخص کنیم تا بتوانیم آن را به جامعه عرضه کنیم.

همچنین کارگاهی با عنوان شیوه‌های مقاله نویسی علمی در حوزه مطالعات میان رشته‌ای قرآن و سلامت سلامت با هدف توانمند سازی شرکت کنندگان در انجام کارهای پژوهشی برپا شد. در این کارگاه بهرام قنبری هاشم آبادی، مشاور معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت، به توضیح انواع مقاله‌ها، روش های نگارش، معرفی اجزاء، مراحل آغاز نگارش، و جزئیات نگارشی مقاله پرداخت.

به گزارش ایکنا، دو نشست با عنوان مهدویت و موانع فرارو و نشست کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی و نشست شیوه‌های نوین قرائت با حضور محمد فهمی العصفور استاد و قاری ممتاز مصری برگزار شد.

العصفور در این کارگاه با بیان اینکه قرآن کتابی است که جهان در شناخت علوم آن در کنار ساحلی که هنوز به عمق دریای پهناور آن نرسیده قرار دارد گفت: در مسئله قرائت قرآن کریم مسئله گوش دادن و انتقال قرائت بسیار مهم است و در نحوه انتقال باید دقت زیادی صورت گیرد.

وی با با بیان اینکه که قرآن یک سنت عملی بوده که دارای اصول و فرش الحروف می‌باشد افزود: اهل بیت و سایر راویان در زمینه اصولِ قران کریم اختلافی نداشتتند و آنچه که باعث تفاوت در بین راویان قرآن کریم می‌شود فرش الحروف است.

انتهای پیام
captcha