«آقا» گفتند از داستان و رمان در جهان عقبیم اما حرکت رو به جلو است
کد خبر: 3755425
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۶
روایت سامانی از دیدار جمعی از نویسندگان با رهبر معظم انقلاب؛

«آقا» گفتند از داستان و رمان در جهان عقبیم اما حرکت رو به جلو است

گروه ادب ــ یکی از نویسندگان حاضر در دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت که «آقا» در این دیدار گفتند که از داستان و رمان در جهان عقب هستیم اما حرکت رو به جلو است و من به آینده ادبیات داستانی در کشور امیدوار هستم.

«آقا» گفتند از داستان و رمان جهان عقبیم اما حرکت رو به جلو استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجشنبه شب گذشته جمعی از نویسندگان کشورمان به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند. در این دیدار خصوصی که حدود ۳۰ نفر از نویسندگان و اهالی قلم حضور داشتند، ابتدا تعدادی از آن‌ها سخنان و نکاتی را بیان کردند و در پایان مقام معظم رهبری در سخنانی نکاتی را مورد توجه قرار دادند.
وجیهه سامانی نویسنده کتاب‌هایی مانند «خواب باران»، «آن مرد با باران می‌آید»، «بادبادک‌ها»، «عروس آسمان» و «تو را من چشم در راهم» نیز در این دیدار حضور داشت. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره این دیدار گفت: در این جلسه که ویژه نویسندگان ادبیات داستانی بود حدود 30 نفر از نویسندگان حضور داشتند و در میان آن‌ها چهار نفر خانم حاضر بودند. با وجود اینکه فرصت اندک بود و برای تعدادی از حاضران فرصت صحبت فراهم شد، در این جلسه نکاتی را بیان کردم.
وی ادامه داد: یکی از نکات درباره اشکال در سیستم توزیع و پخش کتاب بود و در این زمینه مشکل جدی هست. در بخشی از این مشکل، که مربوط به تولید محتوای ارزشی است، نویسندگان سهیم‌اند و در این سوی جبهه سعی خود را می‌کنیم، اما در آن سوی جبهه، که باید توزیع و پخش درستی انجام شود، ضعف جدی وجود دارد.
سامانی ادامه داد: نوعی مافیای پخش وجود دارد که آثار نویسندگان انقلاب را تحریم می‌کند و این مسئله در روند توزیع کتاب خلل ایجاد می‌کند، یعنی اثری را تولید می‌کنیم، اما به دست مخاطب نمی‌رسد. خدمت آقا عرض کردم که بنا به کارگاه‌های مختلف داستان‌نویسی به شهرهای اراک، اصفهان، کرمان و ... سفر کرده‌ام و همه از این شاکی بودند که به کتاب دسترسی ندارند و آقا در صحبت‌های آخر جلسه نیز خطاب به مجمع ناشران انقلاب به این موضوع اشاره کردند و خواستند که در حوزه پخش کتاب اقدامات مؤثرتری انجام شود.
وی تصریح کرد: نکته دوم اینکه در چند سال اخیر نویسندگان زن خوبی پرورش یافته‌اند، به ویژه در دهه اخیر شاهد حضور بیشتر آن‌ها در عرصه نویسندگی هستیم و اگر دقت کنید، بیشتر کارهایی که حضرت آقا تقریظ می‌نویسند و مورد توجه ایشان بوده، از سوی نویسندگان زن به نگارش درآمده و آقا نیز اشاره کردند که بانوان در این زمینه پیشرو هستند. در این راستا مشکلاتی نیز برای نویسندگان زن وجود دارد و روند اداری و امکانات و ... بیشتر در اختیار آقایان است و خانم‌ها از این نظر قدری ضعیف هستند و این موازنه باید ایجاد شود تا آن‌ها نیز به توانمندی‌های لازم برسند.
این نویسنده گفت: در جلسه تقریظ کتاب «فرنگیس» نیز حضور داشتم، اما فرصت صحبت فراهم نشد و تعدادی از دوستان انگشتر هدیه خواستند. در جلسه اخیر از آقا خواستم که ما حسرت به دلمان ماند که از شما انگشتر دریافت کنیم. اکنون تعدادمان کم است و چهار نفریم. آقا گفتند یعنی پارتی‌بازی کنیم؟ گفتم تعدادمان کم است؛ از این رو چهار انگشتر از طرف دفتر آقا به ما هدیه دادند و خدمت آقا رفتیم و گفتیم که می‌خواهیم از دست شما هدیه بگیریم. از این رو انگشتر را به آقا دادیم و پس از خواندن دعا آن‌ها را به ما هدیه کردند و کتاب‌هایمان را نیز خودمان تقدیم کردیم. کتاب آخرم «خواب باران» بود که آن را به آقا تقدیم کردم.
وی یادآور شد: جلسه بسیار خوبی بود و دوستان هر مشکل و گلایه و نکته‌ای را که درباره نشر و کتاب داشتند بیان کردند و در پایان نیز حضرت آقا، دو نکته مهم را مورد تأکید قرار دادند؛ یکی اینکه باید قبول کنیم که در زمینه داستان و رمان از جهان عقب هستیم و دیگر اینکه باید بپذیریم که داستان و رمان برای شناخت ملت‌ها مؤثر است و برای شناخت آن‌ها باید به این کتاب‌ها مراجعه کنیم.
سامانی افزود: مقام معظم رهبری تأکید کردند از یک سو حرکت‌های خوبی از سوی جوانان آغاز شده و از سوی دیگر حرکت رو به جلویی داریم و نسبت به آینده داستان در کشورمان امیدوار هستم.
انتهای پیام

captcha