انتشار فراخوان سومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ارغون
کد خبر: 3755453
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹

انتشار فراخوان سومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ارغون

گروه فرهنگی ـ فراخوان سومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ارغون ویژه استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان منتشر شد.

انتشار فراخوان سومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ارغون

مهدی شجاعی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان از برگزاری سومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ارغون به میزبانی این شهرستان خبر داد و گفت: این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، انجمن هنرهای نمایشی و شورای راهبردی تئاتر استان با همکاری کانون نمایش‌های آئینی و سنتی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی ایران به صورت منطقه‌ای با حضور استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این جشنواره منطقه‌ای در 4 بخش برگزار می‌شود، توضیح داد: بخش اول این جشنواره ویژه نمایش‌های صحنه‌ای آیینی و سنتی و نمایش‌هایی است که برگرفته از پژوهش در آئین‌ها و رسوم منطقه جنوب ایران با الهام از تکنیک‌های نمایش‌های آیینی و سنتی و نمایش ایرانی تولید شده باشند.

شجاعی ادامه داد: بخش دوم، ویژه معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی است که به جهت شناسایی، حفظ و احیای معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی منطقه جنوب ایران در دو گروه: «آیین ها و نمایش‌های میدانی» و «بازی‌های قهوه‌خانه‌ای» اجرا خواهند شد. بخش سوم، نقالی و روایت‌های ملی و بومی است و به نمایش‌هایی اختصاص دارد که با طرح قصه‌های ملی و بومی منطقه جنوب کشور با موضوع آزاد در قالب گونه‌های مختلف نقل سنتی به معاصرسازی الگوهای کهن و منطقه جنوب کشور می‌پردازند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان گفت: بخش چهارم این جشنواره ویژه سمینار پژوهشی و درباره محورهای: آیین‌های ناشناخته یا کمتر شناخته شده استان‌های تحت پوشش جشنواره، بررسی نشانه شناختی و مردم شناختی آیین‌ها و مراسم‌ها، نقش و تاثیر حضور زنان در آیین‌ها و سنن، بررسی شاهنامه‌خوانی بومی استان‌های تحت پوشش جشنواره، طبیعت و آیین‌ها و تاثیر این دو بر هم، نقش مهاجرین در شکل‌گیری و توسعه آیین‌های سوگ و سور در جنوب ایران اعلام شده است.

به گفته وی 20 آذر ماه آخرین مهلت دریافت آثار در بخش صحنه‌ای، 25 آذر آخرین فرصت ارسال اثر در در بخش معرکه و بازی‌های نمایشی و بخش نقالی و همچنین 30 آبان آخرین مهلت برای ارسال چکیده مقالات در بخش سمینار پژوهشی است.

براساس فراخوان اعلام شده  علاقه‌مندان به شرکت در سومین جشنواره نمایش‌‎های آئینی و سنتی ارغون ویژه منطقه جنوب کشور می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره به نشانی خوزستان، بهبهان، بلوار شهید عبدالهی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان، دبیرخانه جشنواره آئینی و سنتی ارغون ارسال و یا با شماره تلفن 06152724550 و 06152723851 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام

captcha