عملیاتی شدن «تدبر در قرآن» در خانواده به همت مادران
کد خبر: 3755456
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵

عملیاتی شدن «تدبر در قرآن» در خانواده به همت مادران

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ ‌مدرس تدبر در قرآن در قزوین گفت: همواره به کسانی که در وادی تدبر وارد می‌شوند توصیه می‌کنم آنچه فراگرفته‌اند را برای دیگران ‌هم بیان کنند تا همه بتوانند در حد وسع خود از کرانه بی‌کران دریای قرآن بهره ببرند؛ در این میان پسندیده آن است که نخست مادر خانواده تدبر را فرا بگیرد تا بتواند در بستر خانواده آن را عملیاتی کند.

قرآن جامع‌العلوم است/مادران نسبت به فراگیری تدبر همت کنند

زهره مظفری، از مدرسان «تدبر در قرآن» در قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: رشته تدبر کاری می‌کند که حی و زنده بودن قرآن کریم را حس کنیم و از طریق آن بدانیم چه سوره‌ای در کجا نیاز انسان را شناخته و آن را درمان می‌کند. اگر این‌گونه به قرآن نگاه کنیم متوجه می‌شویم که قرآن چقدر در لحظه‌لحظه زندگی حرف برای گفتن دارد.
وی با بیان اینکه قرآن جامع‌العلوم است و برای همه مسائل و امور راهکار دارد، افزود: خداوند در قرآن بارها با عبارت «افَلَا یتَدَبَّرُونَ الْقرآن» متذکر شده که چرا در قرآن تدبر نمی‌کنید؟ آیا بر قلب‌های شما قفل‌زده شده است؟
این مدرس قرآنی تصریح کرد: تدبر را عامه جامعه در هر سطحی متوجه می‌شوند و از آن لذت می‌برند، در حقیقت سطح اصلی ارتباط با قرآن در تدبر نهفته است اما در حال حاضر افراد قبل از اینکه وارد این حیطه شوند به سراغ رشته‌های دیگر چون تفسیر می‌روند.
وی تأکید کرد: در تفسیر آیات قرآن در خصوص شأن نزول آن سخن گفته می‌شود ولی در تدبر شأن نزول به‌اختصار عنوان‌شده و بیشتر بر تطبیق آن با نیاز روز جامعه و کاربردهای آن تدابیری مورد توجه قرار می‌گیرد، اینکه در کجای زندگی می‌توان آیات را عملیاتی و اجرایی نمود.
مظفری در پاسخ به تفاوت رشته تدبر با تفسیر عنوان کرد: ویژگی خاص تدبر برخلاف سایر شاخه‌های قرآنی نگاه سوره‌ای آن است. در تدبر به دنبال آن هستیم که بدانیم خداوند چه می‌خواهد بگوید.
این بانوی قزوینی عنوان کرد: کار تدبر این است که یک چرایی در خصوص دلایل پشت سر هم قرار گرفت آیات و تشکیل مجموعه از آن‌ها در قالب یک سوره را مورد بررسی قرار دهد.
وی اضافه کرد: در این میان پسندیده و دارای اهمیت‌تر آن است که نخست مادر خانواده تدبر را فرا بگیرد تا بتواند در بستر خانواده آن را عملیاتی کند.
این مدرس تدبر در قرآن در پایان خاطرنشان کرد: همواره به کسانی که در وادی تدبر وارد می‌شوند توصیه می‌کنم آنچه فرا گرفته‌اند را برای دیگران ‌هم بیان کنند تا همه بتوانند در حد وسع خود از کرانه بی‌کران دریای قرآن بهره ببرند.
انتهای پیام

captcha