وجود 19 هزار نابینا در آذربایجان شرقی
کد خبر: 3755562
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

وجود 19 هزار نابینا در آذربایجان شرقی

گروه اجتماعی- مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی، گفت: ۱۹ هزار فرد نابینا و کم‌بینا در استان وجود دارد که ۱۱ هزار نفر آن از خدمات مستمر بهزیستی بهره‌مند هستند.

 وجود 19 هزار نابینا در آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محسن ارشدزاده، مدیرکل بهزیستی استان، عصر روز گذشته در مراسم گرامی‌داشت روز نابینایان بیان کرد: روز عصای سفید روز هویت اجتماعی افراد نابینا، مطرح کردن مطالبات، نیازها و مشکلات آنان و استقلالشان است.

وی مهمترین مطالبات افراد نابینا از مسئولان و مردم را برشمرد و گفت: اجرای قانون عصای سفید مصوب ۱۹۴۰ سازمان ملل و قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که اخیرا توسط مجلس شورای اسلامی تصحیح شده است از مطالبات اصلی این افراد است.

ارشد زاده با ذکر اینکه این قوانین از نیازهای نابینایان از جمله اشتغال و توانمند‌سازیشان حمایت می‌کند، افزود: متاسفانه در جامعه به دلیل عدم آگاهی مردم به قانون عصای سفید، مشکلات بسیاری برای افراد نابینا در سطح شهر و ارتباط با محیط اجتماعی ایجاد می‌آفریند.

وی اظهار کرد: از دیگر مطالبات نابینایان بحث دسترسی به امکانات آموزشی، بهداشتی و سلامت و همچنین تردد ایمن و مناسب‌سازی فضاهای شهری و عمومی است.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، در دنیا ۲۵۳ میلیون نفر افراد نابینا و کم‌بینا وجود دارد که ۳۶ میلیون نفر آن نابینای مطلق و ۲۱۷ میلیون نفر کم‌بینا و نیمه‌بیا هستند.

وی با اشاره به این‌که بیش از ۲۰ سال است که طرح تشخیص تنبلی چشم در سطح کشور اجرا می‌شود اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد کودکان سه تا شش سال در استان وجود دارند که از سه سالگی تا شش سالگی، سه بار تحت معاینه‌ی چشم قرار می‌گیرند تا تنبلی و انحراف چشم شناسایی و به درمان آن کمک شود.

ارشد زاده ادامه داد: طبق آمار، در آذربایجان شرقی ۱۹ هزار فرد نابینا و کم‌بینا وجود دارد که ۱۱ هزار نفر آن از خدمات مستمر بهزیستی استان بهره‌مند هستند و بقیه‌ی افراد بر حسب نیاز و به صورت موردی از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، با بیان اقدامات انجام شده توسط بهزیستی برای افراد نابینا مطرح کرد: ۱۳ مرکز آموزش و توانبخشی تخصصی دایر شده است که حدود هزار نفر از این افراد از خدمات این مجموعه بهره‌مند هستند.

انتهای پیام

captcha