ایجاد پل بعثت؛ شاهکار مهندسی در عملیات والفجر 8
کد خبر: 3755588
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
گاه شمار دفاع مقدس: 22 مهرماه: ساخت پل بعثت

ایجاد پل بعثت؛ شاهکار مهندسی در عملیات والفجر 8

گروه جهاد و حماسه ــ ایجاد پل بعثت در محلی از اروند ازجمله شاهکارهای مهندسی در عملیات والفجر 8 به شمار می‌رود.

شاهکار مهندسی در عملیات والفجر8 : ایجاد پل بعثتبه گزارش ایکنا، پس از فتح فاو به‌منظور بهبود تردد و افزایش توان انتقال نیرو و تجهیزات و پشتیبان مطمئن از منطقه فاو، احداث پل ثابتی روی اروند رود طراحی شد و با تلاش نیروهای متخصص و متعهد جنگ، به خصوص مهندسان جهاد سازندگی خراسان، به اجرا درآمد. این پل را در محلی از اروند که رودخانه 900 متر عرض و حداکثر 12 متر عمق دارد. با استفاده از لوله‌های فولادی به طول 12 متر و قطر 142 سانتیمتر ساخته شد و بهره‌برداری از آن در 22 مهرماه سال 65 آغاز شد.

شلمچه

منطقه مرزی شلمچه در غرب خرمشهر واقع شده است. یکی از محورهای هجوم دشمن به خرمشهر در 31 شهریورماه سال 59 شلمچه بود. در عملیات بیت‌المقدس اگرچه خرمشهر آزاد شد ولی با توجه به اهمیت نظامی شلمچه، دشمن به سختی از آن دفاع کرد و آن را در اشغال خود نگه داشت و پس از آن موانع، استحکامات و رده‌های دفاعی متعددی در این منطقه ایجاد کرد. رزمندگان اسلام با اجرای عملیات کربلای 5 در دی ماه سال 65 این مواضع را در هم شکستند و شلمچه را آزاد کردند.

زید

منطقه زید و ایستگاه حسینیه از محورهای مهم هجوم دشمن به خوزستان بود که از این طریق به جاده اهواز - خرمشهر دست یافت. یکی از محورهای عملیات بیت‌المقدس نیز در این منطقه بود. در عملیات رمضان در تابستان 61، موفق‌ترین محور عملیات زید بود، طوری که رزمندگان تا مقر فرماندهی دشمن پیش رفتند و غنائم بسیاری به دست آوردند. در روزهای پایانی جنگ نیز زید یکی از محورهای مهم هجوم دشمن بود.

 

رد نشود///شاهکار مهندسی در عملیات والفجر8 : ایجاد پل بعثت

از جمله ویژگی‌های فنی و مهندسی این پل می‌توان به قطر یک متر و 42 سانتیمتری لوله‌ها که جنس‌شان فولاد ST67 با طول 12 متر اشاره کرد. برای ساخت این پل 5000 لوله استفاده شد، در ساخت این پل 80 درصد از نیروها که بیشترشان دانشجو بودند در اردوهای 22 روزه یا 45 روزه با گروه همکاری کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به دانشجویان دانشگاه شریف اشاره کرد.

 

رد نشود///شاهکار مهندسی در عملیات والفجر8 : ایجاد پل بعثت

از قسمت‌های مهم اجرای این پل نحوه آسفالت‌ریزی آن بود که دانشجویان دانشگاه امیرکبیر آن را به اجرا درآوردند. ساخت این پروژه تماماً در شب انجام شد اما روز آخر اعضای گروه تا ساعت 9 صبح و روشن شدن هوا بر روی پل کار می‌کردند. حدود 1000 نفر از بچه‌ها روی پل بودند و هر لحظه امکان داشت که دشمن آنجا را بمباران کند بنابراین به بچه‌های سپاه گفته می‌شد تا تیر هوایی شلیک کنند تا آن‌ها محل را ترک کنند و اینگونه شد که این بچه‌ها پل را ترک کردند.

انتهای پیام

captcha