تکلیف تردد از مرز خسروی تا پایان هفته روشن می‌شود/ تمامی زوار با اخذ بیمه برای روادید اقدام کنند
کد خبر: 3755694
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
ذوالفقاری در پاسخ به ایکنا:

تکلیف تردد از مرز خسروی تا پایان هفته روشن می‌شود/ تمامی زوار با اخذ بیمه برای روادید اقدام کنند

گروه سلامت ــ رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به افزایش گیت‌های مرزی برای سهولت در تردد زوار اربعین گفت: تا زمانی که عراق مسئولیت امنیت زوار در مسیر مرز خسروی را تأمین نکند، اجازه اعزام زائر از این مرز را صادر نمی‌کنیم.

تکلیف مرز خسروی برای تردد زوار اربعین تا پایان هفته مشخص می‌شود/ تمامی زوار با اخذ بیمه برای روادید اقدام کنندبه گزارش خبرنگار ایکنا، حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین، در نشست خبری صبح امروز، ۲۲ مهرماه که در محل وزارت کشور برگزاری شد با اشاره به تدابیر ویژه این ستاد برای راهپیمایی اربعین اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و عراق در ۹ ماده تدوین و نهایی شده است. این توافق‌نامه سند محکمی است که مبنای کاری بین دو کشور و تصمیم‌گیری برای ارائه خدمات اربعین بوده و تمامی مشکلات سال‌های گذشته امسال رفع و رجوع شده است.
وی با تأکید بر حضور تمامی ۲۹ ارگان دخیل در ستاد مرکزی اربعین و ۱۲ کمیته در کشور عراق بیان کرد: امسال 84 کیلومتر به محورهای مواصلاتی اضافه شده و گیت‌های مرزی نیز تقویت شده است؛ در مرز مهران، شلمچه و چذابه ۲۰۰ گیت و در مرز خسروی نیز ۶۰ گیت آماده شده است.
ذوالفقاری یادآور شد: سال گذشته در موضوع آب آشامیدنی چذابه مشکلاتی داشتیم که امسال با تدارک خط لوله‌ای با ظرفیت روزانه ۳۰۰ هزار نفر این مشکل مرتفع شده است و روزانه ۴۰۰ بسته آب آشامیدنی نیز تولید می‌شود.
وی ادامه داد: موضوع روشنایی و نصب برج‌های نوری هم برطرف شده و ضمن اینکه امسال کنارگذار‌های شهری و پارکینگ‌ها در شهر‌های مرزی اصلاح شده است.
معاون انتظامی وزیر کشور بیان کرد: تعداد موکب‌ها در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده و هزار و ۹۴۵ موکب شناسنامه‌دار و مستقر می‌شوند و همچنین درخواست‌هایی برای موکب‌های جدید نیز اعلام شده است.
وی با بیان اینکه خدمات‌دهی و تغذیه از ۱۰ تا ۲۳ صفر امکان پذیر است؛ گفت: اعتبار ویزای اربعین ۲ ماه و مدت اقامت در عراق یک ماه است.
ذوالفقاری با اشاره به وجود ۱۲ دفتر و ۴ کنسولگری برای صدور روادید، گفت: امسال ۲۴ دفتر و ۴ کنسولگری به ارائه صدور روادید در شهر‌های تهران، کرمانشاه، مشهد، اهواز، اصفهان، همدان، اراک، بوشهر، شیراز، بندرعباس، قم، ایلام، سوسنگرد، آبادان، اردبیل، بیرجند، گلستان، تبریز، کرج و ساری می‌پردازند.
وی با بیان اینکه امسال ویزا به صورت انفرادی صادر می‌شود، اعلام کرد: تا شب گذشته ۵۵۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده و تا امروز ۴۶۴ هزار ویزا صادر شده که برای ۳۶۴ هزار نفر آنان ارسال و ۱۰۰ هزار ویزای دیگر امروز ارسال می‌شود.
رئیس ستاد مرکزی اربعین یادآور شد: کسانی که برای صدور گذرنامه به دفاتر پلیس به اضافه ده تهران مراجعه می‌کنند، می‌توانند مدارک ویزای خود را نیز تحویل داده تا به همراه گذرنامه ویزای آن‌ها نیز به در منزل ارسال شود. ضمن اینکه افرادی که تنها ۶ ماه از زمان گذرنامه آ‌ن‌ها باقی مانده است باید هرچه زودتر برای تعویض گذرنامه اقدام کرده در غیر این صورت امکان صدور ویزا برای آن‌ها وجود ندارد.
وی با اشاره به کاهش ارز ملی اظهار کرد: یکی از مسائل پیش رو هزینه ویزا بود که با تعامل خوب دولت، مجلس و بانک مرکزی نهایتاً منجر به این شد که با ارز ثانویه موافقت شده و تخفیف مناسبی با مبلغ ۴۱ دلار برای ویزا که مبلغ ریالی آن ۱۹۹ هزار و ۸۷۵ تومان می‌شود اختصاص پیدا کند. هزینه ۱۲ هزار و پانصد تومانی خروج زمینی از کشور نیز حذف شده و هزینه کارگزاری به ۱۵ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.
معاون وزیر کشور گفت: عوارض گمرکی، X-ray، باسکول کامیون‌هایی که مواد غذایی  حمل می‌کنند و... امسال حذف شده است.
وی ادامه داد: هزینه بیمه حواث و خدمات درمانی سرپایی در ایام عادی ۳۳ هزار تومان بوده و در اربعین به ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. ضمن اینکه امسال برای اتباع افغانستانی که در ایران حضور دارند، دفترچه بیمه درمانی صادر و براساس توافق با سفارت عراق در ایران برای آن‌ها ویزا صادر می‌شود. همچنین اتباع آذربایجان و ترکیه از مرز مهران و اتباع پاکستان و افغانستان از مرز شلمچه و چذابه تردد می‌کنند.
ذوالفقاری بیان کرد: ستاد استقبال از زوار خارجی در مرز‌های کشور تشکیل و امکاناتی برای آنان در نظر گرفته شده است، همچنین با پاکستان هماهنگی‌هایی انجام شده تا زوار این کشور به صورت قانونی بدون معطلی وارد کشور شوند.
وی با اشاره به دو حادثه تروریستی سال ۹۵ بر علیه زوار ایرانی گفت: این دو حادثه قبل و بعد از ایام اربعین رخ داد که کنترل کمتری وجود داشت از سال گذشته برای قبل و بعد از اربعین کنترل‌ها شدیدتر شده و خوشبختانه سال گذشته حادثه‌ای رخ نداد.
رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در کرمانشاه و استفاده از مرز چیلات در دهلران ایلام گفت: ایران مرز چیلات را آماده کرده، اما دولت عراق علی‌رغم موافقت هنوز زیرساختی برای آن آماده نکرده و ضرورتی هم احساس نمی‌کند، بعید می‌دانم امسال مرز چیلات آماده شود.
وی افزود: باز کردن مرز خسروی را در توافق‌های دیگری پیگیری کردی.، دولت عراق باید تا آخر هفته اعلام کند که آیا می‌توانند امنیت مسیر این مرز را تأمین کنند یا خیر؟ بدون پذیرش مسئولیت عراق، از مرز عراق هیچ زائری را اعزام نمی‌کنیم.
ذوالفقاری درباره انسداد مرز‌های در ایام اربعین نیز اظهار کرد: کنترل مرز‌ها شدیدتر شده و در برخی از مناطق مانند مهران انسداد کامل در طول ده کیلومتر از مرز در حال اجراست و تردد افراد به صورت غیر قانونی و نداشتن ویزا ۶ ماه حبس را به دنبال خواهد داشت.
ذوالفقاری در مورد تخصیص ارز مسافرتی برای زوار اربعین، تصریح کرد: امسال ارز مسافرتی به مسافران اختصاص پیدا نمی‌کند اما به بانک‌های عامل گفته شده است که افراد به هر مقدار ارزی که نیاز دارند همراه داشته باشند. توصیه می‌کنیم ارز رایج عراق را در داخل کشور تهیه کنند. بعدها چند نقطه در کشور عراق را برای تهیه ارز اربعین اعلام می‌کنیم.
وی  تأکید کرد: همه زوار  باید بیمه باشند و بدون بیمه ویزا صادر نمی‌شود.
 
گزارش از یاسر مختاری

انتهای پیام
captcha